روندها تغییر می‌کند؟

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۰۰:۴۱:۱۴
کد خبر: ۱۸۵۵۲۶
روندها تغییر می‌کند؟

سهیلا   نقی‌پور

در پی متوقف شدن پی‌درپی نمادهای بورسی و فرابورسی پس از رشد شارپی یا بالعکس افت قیمتی، مصوبه‌ای جدید تصویب شد. در حالی توقف نمادهای فعال در بازار سهام پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف‌ نمادها به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی، از اجراییات بازار سرمایه بود که طبق انتشار مصوبه اخیر، این موضوع به‌طور کامل لغو شد. به‌طوری‌که تنها توقف نمادها به علت برگزاری کنفرانس پس از رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰درصدی اعمال خواهد شد. در این راستا باید عنوان کرد که مقررات جدید توقف نماد‌‌ها از هفته گذشته اجرایی شد. قبل از تصویب و اجرایی شدن این مصوبه نماد شرکت‌ها با نوسان مثبت و منفی ۵۰ درصدی طی ۱۵ روز، طبق دستورالعمل قبلی باید متوقف می‌شدند و ناشران اقدام به برگزاری کنفرانس خبری و پاسخ به سوالات سهامداران و کارشناسان می‌کردند و شرکت‌های بورسی علت توقف یا بسته شدن نماد را باید در سامانه کدال شفاف‌‌‌سازی می‌کردند. دلیل این امر نیز آن بود که سهامداران دارنده سهم باید علت و داده‌های بنیادی سهام را بررسی می‌کردند و به علت نوسان بیش از حد نماد مزبور که به توقف منجر شده، پی می‌بردند. درباره روند کاهشی یا افت سهم، چون مبنای محاسبه کاهشی بود، هیچ‌وقت طی ۱۵ روز به منفی ۵۰ درصد افت نمی‌‌رسید. بنابراین طبق دستورالعمل جدید، قرار شد در روند کاهشی، اگر نمادی ظرف ۱۵روز با افت یا  رشد ۳۰ و ۵۰ درصدی همراه شد، ناشر سهم، کنفرانس خبری برگزار و شفاف‌‌سازی کند. به این ترتیب در مواردی که ناشر اطلاعات مورد نظر را ارایه نکرده، نماد تعلیق می‌شد که در صورت افشای فوری اطلاعات، نماد از تعلیق خارج می‌شود.

لذا با توجه به موضوع شفاف‌سازی در ۸۰ درصد موارد، شرکت بورسی شفاف‌‌سازی نمی‌کرد و در ۶۰درصد نمادها هم میزان معاملات تغییر پیدا نمی‌کرد. در نتیجه از آنجا که به‌طور میانگین، مدت توقف نمادها یک روز یا کمتر بود، اما همین موضوع باعث وقفه معاملاتی می‌شد. از سوی دیگر در مواردی که شرکت بورسی یا فرابورسی با ابهام مواجه بود، باید شفاف‌‌سازی لازم انجام می‌شد تا نماد بازگشایی شود. بنابراین توقف به دلیل نوسان ۲۰ درصدی کمکی به افزایش نقدشوندگی و روان شدن معاملات نمی‌کرد که این شرط از روز دوشنبه ۶ دی حذف شد. اکنون اگر قیمت سهام شرکتی ۲۰ درصد نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، سهامداران باید با بررسی روند شرکت به تصمیم‌گیری درباره خرید آن بپردازند.

لازم است تاکید شود که باید سازمان بورس اوراق بهادار از پیش نواقص و محدودیت‌‌هایی را که در راستای کارآمدی بازار بوده، رفع می‌کرد، چرا که سیاست‌های سازمان در مسیر کاهش محدودیت‌‌های معاملاتی در حرکت بود. حال برگزاری کنفرانس جایگزین توقف‌‌های مکرر نمادهای بورسی و فرابورسی شده است. در واقع برگزاری کنفرانس به شفاف شدن اطلاعات و رفع ابهام از اصل عملکرد شرکت و همچنین بهتر شدن روند معاملات بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد و با تغییر قانون توقف نمادها، این موضوع باعث کاهش محدودیت‌‌های معاملاتی در بازار سرمایه و گامی در مسیر نقدشوندگی بیشتر در بازار تلقی می‌شود.

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که اصلاحات قوانین بازار سرمایه و اصلاحات بنیادی‌تر مانند تغییر قانون توقف نمادها پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی و برگزاری کنفرانس و همچنین رفع شدن دامنه نوسان، باعث خارج شدن از حالت سلیقه‌ای در بازار سرمایه شده و نظارت به شکل اتوماتیک صورت خواهد گرفت که نقش بسزایی در کمتر شدن محدودیت‌های معاملات و شفاف شدن آن و نظارت بهتر و دقیق‌تر بر عملکرد بازار سرمایه خواهد داشت. در واقع این موضوع، به مشخص شدن تکلیف سرمایه‌‌گذاران و تعیین حدومرزهای معاملاتی آنها کمک شایانی می‌کند و بر روند تصمیم‌گیری سرمایه‌‌گذاران تاثیر خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر