5 عامل پایین بودن حجم معاملات در بورس

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ - ۰۰:۴۱:۴۸
کد خبر: ۱۸۴۹۶۴
5 عامل پایین بودن 
حجم معاملات در بورس

نوید رجایی

حجم معاملات یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که تریدرها به آن توجه ویژه‌ای دارند و هر چه حجم معاملات بالاتر باشد به معنای این است که نقد شوندگی در سطح بالایی قرار دارد و افراد بیشتری تمایل به سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند. اما با نگاهی بر معمالات بورس اوراق بهادار در هفته‌های گذشته متوجه می‌شویم حجم معاملات در پایین‌ترین سطح چند سال قرار گرفته است و در بسیاری از روزها این رقم در حدود 2 هزار میلیارد تومان است.یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق را می‌توان در برجام جست‌وجو کرد. 

1- از آنجایی که هسته اصلی بازار سرمایه کامودیتی‌محور است، بنابراین نرخ دلار یک عامل تعیین‌کننده است و در صورتی که برجام رخ دهد پیش‌بینی می‌شود دولت اقدام به سرکوب نرخ دلار کند و این از مهم‌ترین دلایلی است که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در حال حاضر نظاره‌گر باشند.

2- از سوی دیگر خریداران و به خصوص خریداران درشت تمایل به خرید در هر قیمتی ندارند. حال که بازار در رکود هست این افراد ترجیح می‌دهند که دارایی مورد نظر را با قیمت کمتری خرید کنند.

3- از رفتار‌های سلیقه‌ای ناظر بازار هم به راحتی نمی‌توان عبور کرد. شدت رفتارها به حدی بوده که حتی صدای اعتراض رییس قوه قضاییه را بلند کرد. در ماه‌های گذشته، افرادی که می‌توانستند در روند به خصوص سهم‌های کوچک تغییری ایجاد کنند با غضب ناظرین بازار مواجه شده و کدهای این افراد بسته شده است و همین عامل سیگنال مهمی برای سایر خریداران و فروشندگان است که ترجیح دهند سرمایه خود را نقد یا در بازار دیگری سرمایه‌گذاری کنند. از سوی دیگر طبق گفته فعالین با استناد بر صحبت‌های ریاست قوه قضاییه چنانچه رنج مثبت یا منفی‌ای در سهمی رخ دهد ناظرین اقدام به اخطار یا بستن کد معاملاتی فرد معامله‌گر می‌کنند.

4- بستن سهم‌ها از دیگر اقداماتی است که باعث بی‌اعتمادی شده است. به‌طوری که در ماه‌های گذشته چنانچه سهمی چند روز متوالی سبز بوده است به دلیل ظن دستکاری بسته شده و این اقدام ریسک بازار را به‌شدت بالا برده و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در چنین شرایطی نظاره‌گر باشند.

5- عرضه‌های گران در کنار پذیره‌نویسی‌های آبشاری از دلایل کمبود نقدینگی در بورس به شمار می‌رود. در شرایطی که بازار با کمبود نقدینگی و عدم اعتماد حقیقی‌ها روبه‌رو است عرضه‌هایی همچون فسبزوار و فجهان و سایر پذیره‌نویسی‌ها نقدینگی قابل توجهی از بازار خارج کرد.

 

ارسال نظر