چه مولفه‌هایی روی بورس تأثیر می‌گذارند؟

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۰۲:۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۸۴۶۶۰
چه مولفه‌هایی روی بورس 
تأثیر می‌گذارند؟

فرید حسینی

در معاملات هفته جاری باید چند نکته را در نظر داشته باشیم؛ نخست: مذاکرات این دور تقریباً بدون نتیجه خاصی به اتمام رسید. همین انتظار هم می‌رفت. فعلاً عنوان‌شده که یک هفته بعد مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. برخی اظهارنظرها پیشنهادهای طرف ایرانی را ناامیدکننده برای طرف غربی عنوان کرده. به نظر می‌رسد این هفته معاملاتی بیشتر با تحلیل‌ها و اظهارنظرها در مورد مذاکرات سروکار داشته باشیم که احتمالاً به ضرر مذاکرات و به نفع دلار باشد. شاید دلار 31 هزار تومانی این هفته تجربه شود.

جهان درگیر سویه جدید کرونا است، سطح درگیری با این سویه کماکان مشخص نیست و بازارها بیشتر بر اساس اظهارنظرها عکس‌العمل نشان داده‌اند. همزمانی اخبار سویه جدید با تغییر در سیاست‌های فدرال رزرو فشار زیادی را بر قیمت کامودیتی‌ها وارد کرد. خصوصاً نفت که به‌نوعی با دستکاری منفی سنگینی خورد. به نظر می‌رسد این هفته، هفته باثباتی در قیمت‌های جهانی باشد.

هفته گذشته تلاش‌های زیادی از سوی یک کانال تلگرامی وابسته به وزارت صمت برای پمپاژ اخبار منفی به بازار سهام صورت گرفت که در حدود اخبار مربوط به بودجه می‌چرخید. احتمالاً متن اولیه بودجه این هفته در دسترس خواهد بود. باید ببینیم چقدر از این گمانه‌زنی‌های منفی این کانال به واقعیت نزدیک بوده. هزینه انرژی، بحث‌های مالیاتی، ارز ترجیحی و رویکرد دولت نسبت به هزینه‌ها و درآمد می‌تواند تأثیر زیادی بر بازار داشته باشد؛ اما چیزی که می‌توانم بگویم تقریباً همه اخبار بد با تأثیر بالا در قیمت سهم‌ها دیده‌شده است. بازهم قیمت خودرو مشخص نشد؛ مانند ارز ترجیحی و مانند بسیاری چیزهای دیگر. امیدوارم هفته پیش رو بالاخره چند مورد کوچک از ابهامات بازار برطرف بشود. به نظر می‌رسد این هفته در این حوزه هم اخباری مخابره شود تا شرایط تصمیم‌گیری بهتر سرمایه‌گذاران به وجود آید. ریاست سازمان بورس از تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در کوتاه‌مدت خبر داده است. طبق شنیده‌ها نرخ تسعیر بانک‌ها نزدیک به نرخ نیما با فاصله کمی خواهد بود. همچنین مشکل نرخ تسعیر و نرخ تسعیر مالیات برطرف خواهد شد. به نظر می‌رسد تحرکات ریاست سازمان بورس از تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در کوتاه‌مدت خبر داده است. طبق شنیده‌ها نرخ تسعیر بانک‌ها نزدیک به نرخ نیما بافاصله کمی خواهد بود. به نظر می‌رسد تحرکات در گروه بانکی به این موضوع ارتباط دارد و ارتباطی به مذاکرات نداشته است. البته باید توجه داشت که بازار ازنظر تکنیکالی کف 1270 را حفظ می‌کند.

عدد نقدینگی در پایان مهر سال جاری به 4.2 میلیون میلیارد تومان رسیده است.  

با این احتساب و با نرخ رشد فعلی، احتمالاً با پایان اسفند 1400 نقدینگی به حدود 4.8 میلیون میلیارد تومان برسد و با توجه به اینکه اواخر سال معمولاً نرخ رشد کمی بیشتر می‌شود، احتمال رسیدن نقدینگی به 5 میلیون میلیارد تومان وجود دارد. با این نقدینگی نخست در تابستان سال 1401 دلار در بازار آزاد باید حداقل حوالی 32 تا 35 هزار تومان باشد و در دلار نیمایی نیز در حدود 27 الی 28 هزارتومانی قرار می‌گیرد. همچنین اگر پنیک سیاسی وارد بازار ازر شود، دلار 42 و 50 تومانی را هم می‌توانید ببینید اما بر روی این نرخ‌ها تثبیت نمی‌شود و فقط این نرخ را لمس می‌کند. تأکید می‌کنم که با این شرط که پنیک سیاسی و اقتصادی وارد بازار ارز شود وگرنه نرخ دلار در محدوده 32 تا 35 هزار تومان منطقی‌تر است.

 

ارسال نظر