مسابقه خروج نقدینگی

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۱:۵۲:۱۱
کد خبر: ۱۸۳۹۸۱
مسابقه خروج نقدینگی

رسول رحیم‌نیا

در خصوص اینکه نقدینگی خارج‌شده از بازار سهام به سمت کدام بازار رفته است، چندین نکته مطرح می‌شود؛ اول اینکه این نقدینگی وارد بازارهای موازی همچون مسکن، طلا و ارز نشده است، چراکه هم‌اکنون این بازارها در رکود قرار دارند. به عنوان‌مثال، حجم معاملات و قیمت مسکن در مهرماه نسبت به ماه گذشته کاهش‌یافته است. در بازارهای جایگزین مثل دلار نیز قیمت‌ها همچون ماه گذشته در نرخ‌های ۲۸ و ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است. قیمت‌ها در بازار طلا نیز تغییر چندانی نداشته است، بنابراین نمی‌توان گفت که این نقدینگی وارد بازارهای مسکن، طلا و دلار شده است.

تنها نقطه مبهمی که وجود دارد، خرید ارزهای دیجیتال است که در دو ماه اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است اما با اطمینان خاطر نمی‌توان گفت این نقدینگی صرف خرید ارزهای دیجیتال شده است. بنابراین‌ به نظر می‌رسد خروج نقدینگی از بازار سهام، ناشی از ترس سهامداران از شرایط بازار و عدم‌حمایت از آن صورت گرفته باشد. بر این اساس، اگر شرایط حداقلی ایجاد شود که کف سهام موردحمایت قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت با این درجه از P/E سهامی که وجود دارد، بار دیگر رونق به بازار بازگردد. اما در مورد آسیب‌های خروج نقدینگی در بازار باید گفت که این مساله موجب می‌شود بسیاری از سهام‌ها دچار افت قیمت شوند و رالی خروج از بازار شکل بگیرد. ترس و بی‌اعتمادی موجود باعث شده، سرمایه‌گذاران حتی اقدام به فروش سهم‌هایی با ارزندگی بالا کنند. این مساله موجب می‌شود، بازارگردان‌ها نقدینگی لازم برای خرید سهام نداشته باشند و قیمت سهام به‌شدت افت کند. 

این افت باعث می‌شود نقدینگی جدیدی وارد بازار نشود. بنابراین در چنین شرایطی صندوق‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها باید به کمک بازار بیایند تا در بلندمدت با کاهش هیجانات بتوانند با دید بلندمدت سهام را رصد کنند و با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده کم‌کم ترس از بازار خارج شود.

با این توضیحات اما نکته‌ای که به ترس و تهدید سهامداران دامن زده است، مشاهده روند نرخ سود بین‌بانکی است که طی هفته‌های اخیر به بالای ۲۰ درصد رسیده است. نرخ سود خیلی از بانک‌ها نیز ترجیحی و در همین حدود است. بنابراین، این مساله باعث می‌شود با توجه به رکود موجود در اقتصاد، بخش زیادی از پول‌هایی که از بازار سرمایه خارج‌شده است در بانک‌ها قفل شود. نکته پایانی اینکه با توجه به ارزنده بودن سهام، سهامداران نباید اقدام به فروش سهام‌ کنند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها با حمایت از بازار می‌توانند رونق را به بازار بازگردانند.

 

ارسال نظر