زلزله‌های دوقلو بندرعباس را لرزاند

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۱:۳۱:۱۷
کد خبر: ۱۸۳۹۶۵
زلزله‌های دوقلو 
بندرعباس را لرزاند

گروه راه و شهرسازی|

به فاصله 4 سال و 2 روز از زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه در غرب کشور، دیروز دو زلزله به بزرگی 6.4 و 6.3 ریشتر بندرعباس را لرزاند. مرکز این زلزله جزیره لافت بندرعباس گزارش شده اما در استان کرمان نیز احساس شده است. این زلزله در استان‌های جنوبی کشور مانند کرمان، بوشهر و فارس نیز احساس شده است. گروه‌های امداد به منطقه اعزام شده‌اند و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. تا لحظه نوشتن این گزارش، فوت یک نفر و آسیب دیدن 27 نفر تحت تاثیر این زلزله از سوی مراجع رسمی اعلام شده است. 

به گزارش «تعادل»، با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر، زمین‌لرزه‌های متعددی در اطراف تهران، کرمانشاه، کرمان و در جنوب کشور در نیمه دوم سال- اواخر پاییز و اوایل زمستان- رخ داده است، این تصور ایجاد شده که نیمه دوم سال، با حوادث لرزه در کشور مواجه هستیم و خواهیم بود. اما مطالعات کارشناسان داخلی این تصور و فرضیه را رد کرده و نشان داده است که زمین‌لرزه‌ها موعد زمانی مشخصی ندارند و فراوانی آنها در نیمه اول سال با نیمه دوم سال، تفاوت معناداری ندارند.

  آسیب‌پذیری سازه‌های سنتی

بر اساس این گزارش، وقوع زلزله در ایران همواره با تخریب ساختمان‌ها، فوت و مصدومیت افراد همراه است و علت آن وجود سازه‌های ناپایدار در برابر زلزله است. اگر چه زلزله‌های دوقلو دیروز از قدرت تقریبا بالایی برخوردار بودند اما وقوع چنین زلزله‌هایی که در اغلب کشورهای پیشرفته از نظر سازه‌های ساختمانی مانند ژاپن منجر به تلفات و صدمات بالا به افراد نمی‌شود.

آن‌گونه که دکتر علی بیت‌الهی، رییس مرکز زلزله‌شناسی وزارت راه و شهرسازی به ایسنا گفته است، زلزله 6.4 ریشتری دیروز در ۴۷ کیلومتری شمال بندرعباس رخ داده است که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کردم این زمین‌لرزه در کرمان نیز احساس شده است. زمان این رخداد لرزه‌ای در ساعت ۱۵ و ۲۸ دقیقه و ۴۸ ثانیه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه بوده است. 

بیت‌اللهی اظهار کرد: هنوز اطلاعاتی از میزان خسارات این زلزله به دست ما نرسیده است، ولی اگر این زلزله در نزدیکی مراکز جمعیتی رخ داده باشد، با توجه به بافت مسکونی این مناطق که سازه‌های خشت و گلی و بنایی هستند، قطعا مخرب است.

او با اشاره به گسل‌های این منطقه افزود: در رابطه با گسل‌های مسبب این زلزله، احتمال داده می‌شود که منتهی‌الیه گسل‌های زاگرس است که در بالای تنگه هرمز واقع شده است، ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بندرعباس یک منطقه لرزه‌خیز است، گفت: به ویژه در شمال بندرعباس در جایی که جهت ساز و کار تکنونیکی تغییر می‌کند، بسیار لرزه‌خیز است. در این منطقه یک گره تکنونیکی واقع شده و زمین‌لرزه‌های زیادی در این منطقه ایجاد شده و از آن به عنوان یک زون لرزه‌ای یاد می‌شود.

  آماده‌باش دستگاه‌های امدادی 

در پی زلزله ۶.۴ ریشتری رخ داده در بندرعباس، رییس سازمان مدیریت بحران کشور از آماده‌باش تمامی نیروهای امدادی و خدماتی خبر داد.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زلزله رخ داده در جنوب کشور اظهارکرد: در ساعت 36 :15 امروز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر عمق ۱۸ کیلومتری منطقه لافت در استان هرمزگان را لرزاند و چند ثانیه پس از آن نیز زلزله‌ای دیگر به بزرگی ۶.۳ ریشتر همین منطقه را در عمق ۱۰ کیلومتری از زمین لرزاند.

وی با بیان اینکه این زلزله در مناطق مختلفی از جنوب کشور احساس شده است، گفت: تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی ناشی از این زلزله گزارش نشده است. اما تمامی تیم‌های امدادی و خدماتی در استان هرمزگان و استان‌های معین به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: تیم‌های ارزیاب نیز به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند و به زودی گزارش آن اعلام می‌شود.

  آماده‌باش کامل اورژانس و بیمارستان‌ها

دکتر جعفر میعادفر، رییس سازمان اورژانس کشور نیز از آماده‌باش کامل بیمارستان‌های کرمان و هرمزگان در پی وقوع زمین‌لرزه در جنوب کشور خبر داد.

میعادفر در این باره اظهار کرد: بیمارستان‌های کرمان و هرمزگان در پی وقوع زمین لرزه در هرمزگان در آماده‌باش درآمدند.

وی با بیان اینکه این زمین‌لرزه از قدرت بالایی برخوردار بوده است، گفت: بالگرد اورژانس و دو قایق آمبولانس در حال ارزیابی منطقه هستند. وی ادامه داد: سال گذشته نیز شاهد وقوع زمین‌لرزه در این محدوده بودیم.

  دستور فوری رییس‌جمهور 

رییس‌جمهور برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در جنوب کشور دستور فوری صادر کرد.

به گزارش صدا و سیما، سید ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت در پی زلزله دیروز جنوب ایران به معاون اول خود دستور داد تا در اسرع وقت به استان هرمزگان سفر کند. رییس‌جمهور تاکید کرد: از تمام توان دستگاه‌های امدادی در استان هرمزگان و در صورت لزوم سایر استان‌ها استفاده شود.

  اعزام تیم‌های ارزیاب زلزله  به مناطق مختلف 

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان نیز در این رابطه گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و دستگاه‌های امدادی و مجموعه دستگاه‌های ستاد مدیریت بحران استان هرمزگان در حالت آماده‌باش قرار دارند.

دوستی با اشاره به وقوع زمین‌لرزه‌های ۶.۴ و ۶.۳ ریشتری در استان هرمزگان، عنوان کرد: مرکز این زلزله‌ها بخش فین بوده و تیم‌های ارزیاب به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی صورت گرفته خسارت‌ها و آسیب‌هایی به منازل در بخش فین وارد شده است.

استاندار هرمزگان افزود: با توجه به اینکه این زمین‌لرزه‌ها طولانی بوده، باعث وحشت مردم شده است که از مردم می‌خواهیم خونسردی خود را حفظ کنند.

دوستی تصریح کرد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و دستگاه‌های امدادی و مجموعه دستگاه‌های ستاد مدیریت بحران استان هرمزگان در حالت آماده‌باش قرار دارند.

وی گفت: مشکلات پیش آمده در خصوص قطع برق و تلفن در برخی مناطق نیز در دست بررسی و رفع است.

  بی‌اثری زلزله بر تأسیسات اسکله‌های نفتی هرمزگان

در همین حال، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان گفت: در جریان زلزله عصر دیروز استان هرمزگان، تاکنون گزارشی از خسارت به تأسیسات یا جایگاه‌های عرضه سوخت فرآورده‌های نفتی دریافت نشده است.

فضل‌الله اکبری در این باره گفت: طی تماس‌های تلفنی با نواحی منطقه، خوشبختانه هیچ‌گونه حادثه یا خسارتی به ما گزارش نشده است، اما به کانون زلزله نیرو اعزام شده است تا درباره خسارت ندیدن تأسیسات اطمینان حاصل کنیم.

وی با اشاره به اینکه کانون این زلزله در منطقه فین واقع در ۶۴ کیلومتری شمال‌غرب بندرعباس بوده است، تصریح کرد: هیچ‌گونه کمبودی در تأمین و توزیع سوخت مناطق زلزله‌زده وجود ندارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان افزود: مشکلی در زمینه عرضه سوخت در مناطق زلزله‌زده و مسیرهای مواصلاتی منتهی به آن وجود ندارد.

اکبری توضیح داد: هیچ موردی از وقوع سانحه در جایگاه‌های سوخت در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در تمام استان توزیع شده و جایگاه‌های عرضه سوخت آمادگی ارایه سوخت به مراجعان را دارند.

 

ارسال نظر