عدم اثرگذاری عینی بر وضعیت بورس

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۳:۲۵:۰۸
کد خبر: ۱۸۳۷۸۹
عدم اثرگذاری عینی بر وضعیت بورس

پیمان حدادی

موضوع افزایش سقف تسهیلات اعتباری در اردیبهشت‌ماه اعلام شد، اما این موضوعات یکجا به عنوان خبر هستند و در حد خبر هم باقی می‌مانند، اما این امکان هم وجود دارد که به عمل هم برسند. اگر فرض را بر این بگیریم که این خبر عملی شود، نکته‌ای مهم باید مورداشاره قرار بگیرد.

مساله این است که در شرایط خاص بازار، این خود کارگزاری‌ها هستند که به مشتریان زیادی اعتبار نمی‌دهند یا اینکه سقف اعتبار مشتریان را اضافه نمی‌کنند، چراکه به‌هرحال بحث مدیریت ریسک در کارگزاری‌ها مطرح است. در همین مقطع هم که کارگزاری‌ها می‌توانند به مشتریان اعتبار ارایه کنند یا اعتبار آنها را افزایش دهند، این اقدام را انجام نمی‌دهند. درواقع اکنون نیز کارگزاری‌ها مشکل زیادی برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها برای اعتبارات ندارند.

افزایش تسهیلات کارگزاری‌ها تا چه میزان سبب ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهد شد و اعطای پول و نقدینگی تصویب شود لزوماً به معنای ورود آن به بازار سرمایه نیست.  بازار سرمایه زمانی می‌تواند نقدینگی جذب کند که شرایط خوبی داشته و اعتماد مردم بازگشته باشد. وقتی اعتماد وجود داشته باشد حتی اگر بانک‌ها به کارگزاری‌ها تسهیلات هم ندهند، مردم سایر دارایی‌ها را به سهام تبدیل می‌کنند و بدین‌ترتیب پول وارد بازار سهام می‌شود. درمجموع فکر نمی‌کنم این خبر اگر جنبه عملی هم پیدا کند، بتواند چندان به ورود نقدینگی به بازار سرمایه کمک کند، مگر اینکه این ابهاماتی که بازار سهام هم‌اکنون با آنها روبرو است مانند برجام و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ زودتر مرتفع شود.

همچنین رشد بازار باعث شد که فعالان بیشتر ریسک کنند و این ریسک به خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت منجر شد. این نشان می‌دهد که در کنار وضعیت بنیادی خوب بازار، فعالان بازار هم به سمت ریسک‌پذیری و خرید سهام سوق پیدا می‌کنند. 

این موضوع می‌تواند حداقل درروند میان‌مدت بازار نکته خوبی باشد. صف‌های خرید امروز هم نشان داد که پول در بازار سهام وجود دارد و خارج نشده است. اگر اعتماد به بازار برگردد، شاهد تقاضای بسیار زیادی در بازار خواهیم بود.

 

ارسال نظر