شرایط نامناسب بازگشایی

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۱:۴۴:۰۸
کد خبر: ۱۸۳۴۹۳
شرایط نامناسب بازگشایی

علیرضا ناجی

مطمئنا الان ما در شرایط مناسبی برای بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها نیستیم، ما باید با توجه به شرایطی که داریم همچنان صبر کنیم و تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون سریعتر جامعه انجام دهیم. در چنین شرایطی که هر لحظه ممکن است پیک ششم شروع شود و دوباره آمار ابتلا و مرگ و میر بالا برود، برداشتن محدودیت‌هایی از این دست به سود جامعه نخواهد بود. در حال حاضر وضعیت بسیار شکننده است و اگر همین رفتار را ادامه دهیم و بخواهیم محدودیت‌ها را‌برداریم، دورکاری را لغو کنیم و مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم، پیک ششم کرونا به سرعت شروع می‌شود و باز هم در شرایط نامناسبی قرار خواهیم گرفت. در نظر داشته باشیم نزدیک به دو سال است که کادر درمان بی‌وقفه در حال خدمت رسانی به بیماران است و این وضعیت بسیاری از آنها را از پا درآورده و هجوم یک موج دیگر از این بیماری می‌تواند برای کادر درمان هم تحمل ناپذیر باشد و باعث بروز مشکلاتی در این حوزه شود. 

فراموش نکنیم به‌دلیل عملکرد نامناسبی که ما در قرنطینه کردن شهرها و ایجاد سکون داریم، هربار که پیک جدید کرونا آغاز می‌شود پیک‌های بلندتری خواهند شد؛ امیدوارم تزریق واکسیناسیون تا آن موقع سرعت بیشتری پیدا کند. اگر ما مداخلات غیردرمانی خودمان را قوی نکنیم و واکسیناسیون را سرعت ندهیم مساله ادامه دارد. امروز تعداد زیادی واکسن در ایران موجود است و فقط باید مردم برای تزریق واکسن اقدام کنند اما تا انجام کامل آن ممکن است ما مجدد پیک‌های بلند را تجربه کنیم. در مورد واکسیناسیون ما باید روی افرادی که دو دز واکسن تزریق کردند حساب باز کنیم که اگر الان در نظر بگیریم چیزی حدود ۳۳ درصد بیشتر نخواهد شد. این عدد خیلی بالا و مناسبی برای کنترل گردش ویروس نیست، باید درصدی خیلی بالاتر از اینها واکسن دز دوم تزریق شود. در کسانی که دو دز واکسن تزریق کردند درصد بالایی از نوع شدید بیماری و مرگ‌ومیر جلوگیری خواهد شد. مطمئناً الان ما در شرایط مناسبی برای بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها نیستیم، ما باید با توجه به شرایطی که داریم همچنان صبر کنیم و تمام تلاش خود را در واکسیناسیون سریع‌تر جامعه چه در بزرگسالان و چه در افراد بالای ۱۲ سال قرار دهیم. بنابراین اول باید میزان واکسیناسیون به بالای ۷۰ الی ۸۰ درصد برسد و بعد این بازگشایی‌ها انجام شود. تجربه کشورهای دیگر هم همین را می‌گوید. وقتی‌که مدارس، دانشگاه‌ها و جامعه زود بازگشایی شوند، با توجه به وجود واریانت‌هایی مانند دلتا، مطمئناً شیوع ویروس و خیز آن را خواهیم دید. در واقع تمام اقداماتی مانند انجام دورکاری‌ها، جلوگیری از مسافرت‌ها، عدم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها دنبال یک اصل هستند: جلوگیری از برپایی تجمع. لذا هرکاری‌که در خلاف این اصل انجام شود آسیب‌زاست. 

لغو دورکاری‌ها که فقط باز شدن ادارات نیست، خود افراد برای جابه‌جایی نیاز به وسیله نقلیه دارند، همه آنها هم که ماشین شخصی ندارند، لذا تجمع‌هایی در سرویس‌ها، اتوبوس‌ها اتفاق می‌افتد که ما اصلاً شرایط مناسبی برای رعایت کردن پروتکل بهداشتی در این زمینه نداریم. لذا با توجه به شیوع بالای ویروس در جامعه هرگونه از این اقدامات که سبب افزایش تراکم جمعیت شود می‌تواند سبب افزایش شیوع کرونا شود. بنابراین همانطور که گفتم ما همچنان باید مقداری صبر کنیم تا واکسیناسیون پیشرفت کند، با همین تدابیر مانند انجام کار به صورت دوره‌ای و شیفتی مدتی در جامعه سکون ایجاد کنیم تا کمی وضعیت کنترل شود تا آن موقع با توجه به شرایط و اطلاعاتی که داریم شروع کنیم به انجام بازگشایی‌ها در جامعه. از سوی دیگر حتما باید نگاهی هم به دز بوستر داشته باشیم. به خاطر دامنه بلندمدتی که واکسیناسیون دارد، الان کسانی که در مرحله اول واکسن تزریق کردند مانند کادر درمان و همین‌طور افراد مسن و آنهایی که بیماری‌های خاص داشتند نوبت دز سوم واکسن آنها رسیده است.

 

ارسال نظر