روند نوسانی بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۶۶
روند نوسانی بازار سرمایه

محمدابراهیم سماوی

آنچه از وضعیت بازار برمی‌‌‌آید این است که در این هفته سهم‌‌‌هایی که P/E پایین‌‌‌تر از ۶ داشته باشند احتمالاً می‌توانند لیدر بازار باشند و شاید مجدداً شاخص کل بورس رشدی تا محدوده یک‌میلیون و ۶۰۰‌ هزار واحد را تجربه کند، اما نکته‌‌‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که اکنون بازار سهام وضعیت نوسان‌گیری به خود گرفته و عمده فعالان بازار ترجیح می‌دهند حتی در بازدهی‌‌‌های ۱۰ تا ۱۵‌درصد سود خود را محقق کنند. به‌عبارت‌دیگر استراتژی‌ای که سرمایه‌گذاران در پیش‌گرفته‌اند، نگاه کوتاه‌‌‌مدت به بازار است. دلیل آن‌هم به وضعیت بازار برمی‌گردد چون ازیک‌طرف مذاکرات ایران با طرف‌های دیگر برجام مطرح است و از سوی دیگر موضوع مذاکره با کشورهای همسایه که این مذاکرات هم‌اکنون از سر گرفته‌شده است. این مسائل می‌تواند بر قیمت دلار، ارزندگی سهم‌‌‌ها و همچنین تورم انتظاری اثر بگذارد، به همین دلیل سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که نگاهشان به بازار سرمایه کوتاه‌مدت باشد و بازدهی بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد را محقق می‌کنند و تلاش دارند تا می‌توانند روی سهمی بلند‌‌‌مدت نمانند. به این دلایل بازار اکنون بسیار نوسانی شده است.

توصیه به سهامداران این است که سهم‌‌‌های ارزنده از منظر بنیادی را مدنظر قرار دهند و نوسان‌گیری نکنند چون نوسان‌گیری مهارت بالایی می‌خواهد. کسی که می‌خواهد نوسان‌گیری کند باید دانش بالایی کسب کرده باشد و همچنین زمان زیادی هم برای این کار بگذارد اما عموم سهامداران تجربه بالایی ندارند برای همین نوسان‌گیری اصلاً توصیه نمی‌شود. بلکه سهامداران باید دیدشان به بازار سرمایه، دید بلندمدت باشد و سهم‌‌‌های ارزنده انتخاب کنند. این سهم‌‌‌ها می‌توانند هم از صنایع ریالی و هم از صنایع دلاری متناسب با ریسک‌‌‌پذیری سهامدار انتخاب و در سبد سرمایه‌گذاری آنان قرار گیرند.

در شرایط فعلی بازار سرمایه با توجه به ریزش‌های شدید ماه‌های اخیر، رشد جهانی و رکوردشکنی قیمت کامودیتی‌ها، ثبات نسبی قیمت ارز با حد نوسان مثبت و منفی 15 درصد می‌توان اذعان داشت که در محدوده حضیض دوران رکود قرار است و بسیاری از سهام بالاخص سهام صنایع کامودیتی‌محور همانند استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و... بسیار ارزنده هستند. اما متأسفانه، هفته‌ها صف‌های فروش چند میلیونی در اکثر نمادها حتی در نمادهای ارزنده وجود داشته است و عمده فروشندگان به تکانه‌های قیمتی اخیر وزن داده‌اند و هیچ توجهی به ارزندگی سهام خود ندارند. دقیقاً برعکس زمان اوج شاخص بازار که نسبت p/e گذشته‌نگر بازار به بیش از 4 برابر خود رسیده بود و مبین حبابی بودن بازار از منظر بنیادی بود، اما بسیاری از نوسهامداران بر این خیال بودند که  کسب بازده‌های چند ده‌درصدی همیشگی و ادامه‌دار خواهد بود و هر سهمی را در هر قیمتی خریداری کردند. لذا دراین‌بین، افرادی که دیدگاه بنیادی به بازار داشته باشند و به ارزش ذاتی سهام توجه داشته باشند در بلندمدت بازدهی قابل قبولی کسب خواهند کرد و به دام ارزان‌فروشی در کف و خرید گران در سقف قیمتی نخواهند افتاد. درنتیجه به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود برای خرید سهم ابتدا به ارزندگی و سپس به شرایط تکانه‌های قیمتی جهت نقطه ورود و خروج بهینه توجه کنند و با به‌کارگیری درست و غیرتعصبی این ابزارها، بازدهی خود را در افق زمانی بلندمدت افزایش دهند.

 

 

ارسال نظر