به مخاطره افتادن معاملات بورس

۱۴۰۰/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۶۵
به مخاطره افتادن 
معاملات بورس

پیمان حدادی

در کنار گزارش‌های خوب ماهانه شرکت‌ها در رابطه با آمار تولید، فروش و نیز گزارشات معقول از فعالیت سه‌ماهه شرکت‌ها، عوامل بنیادی حاضر در اقتصاد کشور و ثبات قیمت‌های جهانی از دیگر دلایلی بودند که سبب رشد دوباره شاخص بورس طی هفته اخیر شدند. شروع معاملات سیمان در بورس کالا یکی از نمونه‌های لغو قیمت‌گذاری دستوری است و این سیگنال مثبت را به بازار سرمایه مخابره می‌کرد که در آینده قیمت فروش محصولات شرکت‌ها از طریق عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و از مباحث قیمت‌گذاری دستوری رهایی پیدا خواهند کرد که درنتیجه، این موضوع سبب افزایش سود شرکت‌های بورسی و قیمت سهام آنها در بازار سهام خواهد شد.

فعالان بازار سرمایه امیدوار هستند تا تصمیمات اقتصادی که اتخاذ می‌شود برای جلوگیری از تورم افسارگسیخته و نیز ایجاد زمینه‌های لازم برای افزایش رشد اقتصادی باشد. روند بازار سرمایه همیشه بر اساس انتظارات تعیین و معاملات آن انجام می‌شود، همه این انتظارات مثبت در ذهن فعالان بازار سرمایه باعث شد تا ارزش معاملات رشد کند، به‌گونه‌ای که ارزش معاملات خرد روزانه در چند روز گذشته به ١٠ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به چنین اتفاقی نه‌تنها دیگر در بازار شاهد صف‌های فروش دو ماه ابتدایی سال جاری نیستیم بلکه رونقی قابل‌توجه در بازار انجام شد، رونقی که با رشد معقول قیمت سهام و افزایش نقدشوندگی در بازار همراه شده است.

شهریورماه نخستین ماهی است که دولت جدید با وزرا و کابینه جدید شروع به کار خواهند کرد، به همین دلیل فعلاً شاهد وجود برخی از ابهامات در تصمیمات هستیم. تصمیمات کوتاه‌مدت اقتصادی در خصوص کنترل تورم، قیمت‌ها و نیز نرخ ارز که اتخاذ می‌شود، قطعاً درروند معاملات بازار در شهریورماه تأثیرگذار خواهند بود. عملیاتی که عمدتاً درگیر قیمت‌های جهانی است و نوساناتی که روزهای گذشته در بازار صورت گرفته است، اثرات قیمت جهانی بر سودآوری شرکت‌ها را بیش از گذشته کرده است.

هر چه رشد شاخص بورس با شتاب بیشتر باشد اصلاح هم با همان شدت صورت خواهد گرفت؛ بنابراین اصلاح شاخص بورس نباید منجر به ترس سهامداران در بازار شود. برخی معتقدند که شاخص کل بورس و سهام بزرگ بازار که طی دو ماه گذشته بازدهی بسیار خوبی را در اختیار سهامداران قراردادند اکنون دیگر نیازمند اصلاح قیمت هستند، درحالی که در این زمینه باید منتظر ماند و دید که نگاه در کوتاه‌مدت به بازار سرمایه چگونه خواهد بود. در کنار این مسائل نوسانات قیمتی هم در بازار رخ خواهد داد و به نظر می‌رسد که در شهریورماه شتاب رشد شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص بورس بیشتر باشد.

 

ارسال نظر