سقوط مزارشریف

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۲۵

خبرهای تلخی از افغانستان می‌رسد. پس از سقوط هرات و قندهار این‌بار نوبت ولایت بزرگ شمال افغانستان رسید مزارشریف مرکز ولایت بلخ توسط طالبان سقوط کرد. از وضعیت مارشال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور که رهبری جنگ را در این شهر برعهده داشتند، اطلاعات دقیقی در دست نیست. گفته می‌شود طالبان اکنون بر 90 درصد افغانستان تسلط یافته است. این گزارش‌ها حاکی است طالبان وارد مزار شریف شده است و زندان این شهر را تصرف کرده است  تنها کابل و ولایات همجوار در کنترل دولت افغانستان است.  در رویدادی دیگر سی‌بی‌اس خبر داد اغلب دیپلمات‌های امریکایی طی 36 ساعت آینده کابل را ترک می‌کنند. شبکه سی‌بی‌اس امریکا گزارش داد که واشنگتن درصدد است که اغلب کارمندان سفارت خود در کابل را طی 36 ساعت آینده از این کشور خارج کند.

نفراتی که انتظار می‌رود در کابل باقی بمانند عبارتند از سفیر، تعدادی از نیروهای امنیتی و مهندسین ناظر بر امحای مواد و اسناد حساس در سفارت.

شهر میمنه افغانستان نیز سقوط کرد. رسانه‌های افغانستان شامگاه دیروز شنبه گزارش دادند که شهر میمنه پس از درگیری شدید بعدازظهر امروز به‌طور کامل به دست گروه طالبان افتاده است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان نیز با توییتی اعلام کرد که تمام نیروهای دولتی و مقامات این استان به طالبان تسلیم شدند و سلاح و مهمات زیادی نیز به دست طالبان افتاده است. شهر میمنه پس از سقوط مراکز استان‌های پکتیا، پکتیکا و کنر چهارمین استان است که از صبح دیروز تاکنون به دست گروه طالبان می‌افتد. 

   طالبان در حال فشار به غنی برای استعفا است

عادله راز، سفیر افغانستان در امریکا می‌گوید: گروه طالبان در حال فشار بر اشرف غنی رییس‌جمهوری این کشور برای استعفا از سمت خود است. دولت در حال تلاش برای دستیابی به یک توافق جهت پایان خشونت‌هاست.  دولت افغانستان برای مذاکره با نمایندگان طالبان یک هیات به دوحه قطر فرستاده است تا پس از خروج امریکا از افغانستان، این گروه به شهرهای بزرگ این کشور حمله نکند.  گروه طالبان این مذاکرات را جدی نگرفته و در میان خروج نیروهای امریکایی، به حملات خود ادامه داده و این امر باعث کشته شدن افراد غیر نظامی شده است.  نیروهای امنیتی افغانستان به سختی در حال مبارزه با طالبان هستند اما این تلاش‌ها هیچ فایده‌ای ندارد.  امریکایی‌ها در جنگ روانی نیز شکست خورده‌اند. مردم در افغانستان فکر می‌کنند امریکا آنها را رها کرده است. 

 

ارسال نظر