یکی به سیبل یکی به تور

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۴۰
یکی به سیبل یکی به تور

زهرا سلیمانی| برخی روزها رنگ و بوی متفاوتی با سایر ایام هفته‌ها و سال‌ها دارند؛ یک چنین تفاوت‌هایی را به راحتی می‌توان در میان برگ‌های تقویم سالانه جست‌وجو کرد. مثل دوم و سوم خردادماه که ایرانیان معانی متفاوتی از حماسه و هیجان را تجربه کردند. 28مردادماه، یا نخستین روز مهرماه، 8آذرماه که حماسه ملبورن ثبت شد، 22بهمن ماه و... که هر کدام شکل و شمایلی از غم‌ها و شادی‌های متفاوت را برای ایرانیان در بطن خود جای داده‌اند. در میان همه این روزهای خدا، شنبه 2مردادماه 1400 هم بدل به یکی از روزهای مهم در تاریخ این کشور شد. برای نسلی که عادت کرده‌اند، نخستین ساعات روزهای هفته را با شنیدن اخباری در خصوص بالا رفتن نرخ ارز، تداوم گرانی‌ها، خشکسالی، کمبود آب و برق و سیمان، قرمز پوش شدن بورس و...آغاز کنند، بدون تردید، شنیدن خبر بردن مدال طلای المپیک در دومین روز بازی‌ها آن هم در رشته تیراندازی تفنگ بادی 10متر، خبر دلنشینی است که می‌توان روزها و هفته‌های متمادی با آن رویا بافی کرد. وزن این روز طلایی نه تنها برای کسانی که دستی در آتش ورزش دارند و ذیل عنوان تیفوسی‌ها قرار می‌گیرند، بلکه برای هر ایرانی که افتخارآفرینی‌های این مرز و بوم حالش را دگرگون می‌کند، معنار‌دار است. کافی است ایرانی باشی تا از شنیدن یک چنین خبری سر به آسمان بسایی. بدون تردید روزی که صبح آن با مدال طلای جواد فروغی 41ساله آغاز شود و عصر آن با پیروزی والیبالیست‌های جوان برابر لهستان به عنوان یکی از ابرقدرت‌های این رشته تداوم پیدا کند، حتما روز متفاوتی است. اهمیت این فتوحات زمانی افزایش پیدا می‌کند که بدانیم ایران هرگز در روزهای ابتدایی المپیک و خارج از قلمروی سنتی خود در رشته‌هایی چون کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و در یک مورد هم دومیدانی، سهمی از افتخارات المپیک نداشته است. اما این بار در دومین روز از برگزاری المپیک و در شرایطی که بسیاری از ایرانیان اساسا امیدی به درخشش ورزشکاران ایرانی نداشتند، یکی از خوش رنگ‌ترین مدال‌های تیر اندازی با شکستن رکورد المپیک گردن فراز یک ایرانی شد. بلافاصله پس از انتشار این خبر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پر شد از واکنش‌های مردمی که این روزها حال و روز چندان خوشی را تجربه نمی‌کنند. مردمی که به دلیل کمبودها، کاسنتی‌ها و گرانی‌ها با مشکلات معیشتی فراوانی مواجه هستند و عادت کرده‌اند تا هر ساعت میزبان اخبار ناخوش آیند از گرانی‌ها و کمبودها و کاستی‌های اقتصادی باشند. در این میان ارتباط میان توسعه و المپیک یکی از مقولاتی است که برخی تحلیلگران و اقتصاددانان در خصوص آن اظهارنظرهای جالبی می‌کنند. 

برخی از تحلیلگران معتقدند هر اندازه که کشوری در زمینه توسعه انسانی، درآمد سرانه، ثبات در شاخص‌های کلان اقتصادی، وضعیت رفاهی و...شرایط مطلوب‌تری داشته باشد، دستاوردهای افزون‌تری در المپیک نیز کسب خواهد کرد و در نقطه مقابل هر اندازه که در کشوری شاخص‌های اقتصادی رو به نزول باشد و وضعیت اقتصادی نابهنجار امکان توفیق در عرصه آوردگاه‌هایی از جنس المپیک، بعید‌تر است. مشخص نیست این دسته از تحلیلگران در برابر کسب مدال طلای جواد فروغی چه خواهند گفت اما واقع آن است که جوان ایرانی این ضرورت را خوب آموخته که از بطن مشکلات، کمبودها، کاستی‌ها و ...جوانه بزند و برای خود و مردمش افتخارآفرینی کند.

    مردی از جنس افتخار

هرچند باور کردن این خبر دشوار بود، اما خبر درست بود. «جواد فروغی دیروز در رقابت‌های تپانچه بادی المپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا شد» خبری که نشان می‌داد برای نخستین بار ایران توانسته در رشته تیراندازی مدال (آن هم از نوع خوشرنگ آن) کسب کند. دقایقی بعد اعلام شد ایران بعد از چین دومین کشوری بود که در المپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا شده است . تا لحظه تنظیم این گزارش رتبه ایران در جدول کلی مدال‌ها تک رقمی بود و در جایگاه پنجم جدول کلی مدال‌ها قرار داشت. فروغی همچنین توانست حد نصاب تازه‌ای برای 10 متر تپانچه بادی المپیک به جا بگذارد. چهره‌ای که در مرحله مقدماتی پنجم شد و به فینال رسید تا با دقیق‌ترین هدف‌‌گیری‌ها روی سکوی نخست بایستد و یک کشور را غرق در شادی و شور کند.  در مرحله نهایی و پس از جواد فروغی، دمیر میکچ از صربستان در رده دوم ایستاد و مدال برنز به پانگ وی از چین رسید. پیش از جواد فروغی، ورزش ایران فقط در رشته‌های کشتی‌ آزاد، کشتی فرنگی، وزنه‌برداری و تکواندو موفق به کسب مدال طلای المپیک شده بود. ساعاتی پس از کسب مدال طلا اطلاعاتی تکمیلی درباره کاراکتر مرد طلایی ایران از راه رسیدند. مشخص شد مرد تیرانداز ایرانی پرستاری است که در عرصه سلامت نیز افتخارات فراوانی را آفریده است. جواد فروغی ۴۱ ساله مسن‌ترین ورزشکاری است که در تاریخ ورزش ایران موفق به کسب مدال المپیک شده است.  مرد طلایی ایران در المپیک توکیو، تمرینات تیراندازی را «کاملا اتفاقی» با کمترین امکانات در طبقه منفی دو بیمارستانی پیگیری می‌کرد که به مردم برای تداوم حیات و سلامتی مدد می‌رساند. همکارانش اعلام کردند او بارها در آستانه مسابقات المپیک به عنوان، شیفت شب کار فعالیت می‌کرد.  فروغی پیش‌تر به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنم و اگر سه بیمار کرونایی داشته باشیم خودم مسوولیت آنها را بر عهده می‌گیرم. زیرا اینکه یک نفر از کادر درمان مبتلا شود بهتر است تا همه‌شان کرونا بگیرند.»  علی دادگر رییس فدراسیون تیراندازی ایران گفت: «مدال میکس فروغی و رستمیان در راه است و باید منتظر مدال‌های دیگر هم باشید. از ابتدا پیش‌بینی مدال را داشتیم اما پیش از المپیک اعلام نکردیم.»پس از قهرمانی فروغی، رییس فدراسیون تیراندازی امریکا این موفقیت را به رییس فدراسیون ایران تبریک گفت.

    پیروزی بزرگ مقابل لهستان

بعد از پیروزی فروغی نوبت به آسمان خراش‌های والیبالیست ایرانی رسید که شادی را مهمان خانه‌های ایرانیان کنند. این پیروزی در شرایطی که کاپیتان لهستانی‌ها بازی با ایران را بی اهمیت توصیف کرده بود، اهمیتی دو چندان پیدا کرد. تیم ملی والیبال ایران در نخستین بازی خود از رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به مصاف لهستان رفت و در یک دیدار حساس و نفس گیر به برتری ۳ بر ۲ رسید. با تصمیم ولادمیر آلکنو، در این بازی تیم ملی ایران با ترکیب ابتدایی سعید معروف، امیر غفور، محمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی و علی‌اصغر مجرد وارد زمین شد. مهدی مرندی نیز لیبروی تیم ایران بود. نهایتا بعد از ماراتن دو ساعته تیم ایران توانست یکی از ابرقدرت‌های والیبال جهان را مغلوب کند و با امیدواری‌های بیشتری مسابقات را ادامه دهد.

 

 

ارسال نظر