بورس در انتظار معاملات سنگین

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۲۰
بورس در انتظار معاملات سنگین

علیرضا تاجبر

طی سال گذشته یعنی 1399 به خصوص در اردیبهشت و خرداد ماه بازار سرمایه روند صعودی پرشتابی را تجربه کرد. این روند صعودی پرشتاب، بسیاری از سهام‌های کوچک را دچار سفته‌ بازی کرد و سهام‌های کوچک با رشد بسیار زیادی مواجه شدند. رشد سهام بورسی، رشد بنیادی نبود بلکه ناشی از افزایش تقاضا در تمام سهام‌ها بود و با واقعیت‌ شرکت‌ها همخوانی نداشت. برخی شرکت‌ها در سال 1399 به چند برابر ارزش ذاتی خود رسیده بودند و همین سبب ایجاد حباب در بازار سرمایه شد.  در حال حاضر، در سهام‌های بزرگ هنوز به اندازه کافی اصلاح قیمتی صورت نگرفته که بتوان اظهار به بازگشت روند عادی به بازار سرمایه کرد. در هر صورت باید بخشی از حباب قیمتی سهام تخلیه شود تا به برگشت روند عادی به وضعیت سهام‌ها امیدوار باشیم. بازگشت روند صعودی به سهام‌های کوچک نیز زمانی اتفاق می‌افتد که در سهام‌های بزرگ، روند با ثبات و اصلاح شده، مشاهده شود. در این صورت، باید حداقل یک هفته حجم معاملات بالا و همچنین روند بازار سهام صعودی و مثبت باشد. هنوز ما به این شرایط پایدار نرسیده‌ایم تا بخواهیم به سهام‌های کوچک بپردازیم پس باید در انتظار این وضعیت ماند.

در زمانی که بازار سرمایه روند نزولی به خود گرفت، اکثر سهام‌های بورسی، بازارگردان نداشتند. به همین علت، حجم مبنای این سهام‌ها در حالی که منفی و در صف فروش بودند، پر نمی‌شد و قیمت سهام کاهش نمی‌یافت. بنابراین اگر به مقایسه قیمت سهم‌های کوچک با ۶ ماه قبل بپردازیم، اصلاح قیمتی بسیار زیادی را در قیمت سهام مشاهده نمی‌کنیم. به همین علت احتمالاً بازار سرمایه انتظار دارد در زمان بازگشایی، سهام با دامنه نوسان باز، بازگشایی شوند و در آنجا اصلاح قیمتی صورت گیرد.

در حال حاضر در بازار سرمایه پارامترهای بنیادی خوب و قابل توجهی وجود دارد ولی بحث ریسک‌های سیستماتیک و نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز پیش رو داریم و تا زمانی که حجم معاملات به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان نرسد منتظر ورود پول واقعی به میزان حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه نباشیم و همچنین تا زمانی که روند صعودی به مدت بیش از ۱۰ روز ادامه‌دار نباشد، نمی‌توان گفت که روند بازار سرمایه برگشته است.

 

 

ارسال نظر