ارزندگی نرخ‌ها در بورس

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۲۷
ارزندگی
 نرخ‌ها در بورس

احمد اشتیاقی

به نظر می‌رسد در سهم‌های بنیادی با توجه به گزارش‌هایی که از سوی شرکت‌ها ارایه‌شده و قیمت کامودیتی‌ها در بخش فلزی، معدنی و پتروشیمی، EPS‌هایی که برآورد می‌شود بسیار مناسب و ارزنده است.با توقف روند کاهش قیمت دلار، شک و شبهه‌ای که درباره قیمت آن وجود داشت در حال از بین رفتن است و فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که نرخ دلار زیر۲۰ هزار تومان نخواهد رسید بنابراین سهام در قیمت‌های فعلی ارزنده است.

همچنین در بخش پالایشگاهی و خودرویی اصلاح قیمت خوبی صورت گرفت و مستعد برگشت بودند بنابراین مجموع این عوامل موجب تحرک مثبت در بازار شد.زمانی که طی سه روز بازار با بازدهی۱۰ درصد در این سهام مواجه می‌شود، سیو سود‌ها فعال‌شده در چنین شرایطی اگر پول هوشمند پارک شده وجود داشته باشد که بتواند نقاط تعادلی بازار را پوشش دهد می‌تواند امیدوار بود پس از سه تا چهار روز معامله کردن بازار روی این سطح قیمتی مجدداً برای یک رشد موقتی آماده شود. اگر پول هوشمند وارد بازار شود با توجه به ارزنده بودن سهام، این سطوح می‌تواند کف بازار باشد و به‌تدریج با گزارش‌های اردیبهشت‌ماه شرکت‌ها می‌تواند قیمت مناسب‌تر شود.برای بازگشت اعتماد باید اصلاح در سهامی که نیاز است صورت بگیرد تا به نقاط تعادلی برسند و پول‌های هوشمند نیز در این نقاط ورود کرده و کف سهام را خریداری کنند تا اعتماد به بازار برگردد. به عقیده بنده افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به‌هیچ‌عنوان محقق نمی‌شود و اگر برجام احیا شود اتفاقاً شرایط خوبی برای کاهش نرخ بهره بانکی هم ایجاد می‌شود. بانک مرکزی همیشه وسواس خاصی نسبت به کاهش نرخ سود سپرده دارد؛ به این دلیل که بازارهایی که همیشه می‌توانستند مقصد رجوع وجوه سپرده‌ها باشند در اوج قیمتی قرار دارند، پس روند کاهش نرخ بهره باعث گرانی آنها نمی‌شود. 

آنچه در آخرین بخشنامه بانک مرکزی ابلاغ‌شده بدین‌صورت است که سود سپرده بانکی یک‌ساله 16 و دوساله 18 درصد است (البته که تعدادی از بانک‌ها برخلاف این بخشنامه سودهای 20 درصدی هم به سپرده‌گذاران می‌دهند) اما با احیای برجام تعاملات بین‌المللی افزایش خواهدیافت و قطعاً روند صعودی قیمت ارز را نداریم، از طرفی رکود سنگین در بازار مسکن وجود دارد که قطعاً محل مناسبی برای انتقال پول از بانک به آن‌هم نیست بنابراین دیگر واهمه‌ای از کاهش نرخ سود بانکی هم برای بانک مرکزی نباید وجود داشته باشد و با خیال راحت می‌تواند در خصوص کاهش دوباره این نرخ تحلیل و ارزیابی لازم را انجام دهد. تا زمانی که نرخ سود سپرده بانکی قابل‌کنترل نباشد و به رقم کمتری نرسد، نمی‌توانیم تورم را کمتر از دامنه 20 درصد برسانیم، بنابراین این اقدام جنبه‌های مثبت متفاوتی برای اقتصاد دارد. با کاهش نرخ بهره سپرده‌های بانکی، بازار سرمایه ازلحاظ مراجعات سرمایه‌گذاران نسبت به سپرده‌گذاران وزن بیشتری می‌گیرد. به‌بیان‌دیگر هر چه میزان سود بانکی کم شود، پول‌های مازاد مردم هم راهی بازار سرمایه می‌شود. به‌رغم توسعه‌ای که بازار سرمایه پیداکرده متأسفانه بازهم 70 درصد پول به‌صورت سپرده‌های بانکی و 30 درصد به‌صورت سرمایه‌گذاری در بورس است، امیدواریم با تمهیدات لازم وزن سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یابد.

 

ارسال نظر