دامنه نوسان مانع از ریزش بازار می‌شود

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۳۹
دامنه نوسان مانع از ریزش بازار می‌شود

پیمان حدادی

جریان حرکتی بازار سرمایه همچون هفته‌های گذشته بود و بنده به شخصه معتقد هستم که بازار سهام تنها با یک روز مثبت شدن نمادهای شاخص‌ساز، شاخص با توجه به وجود دامنه نوسان، عملکرد مثبت داشته است و همین مساله موجبات این موضوع را فراهم می‌سازد که ریزش شاخص در طول یک هفته، شدت کمتری به خود بگیرد. اگر اقدامی موثر و کارشناسانه برای بهبود وضعیت بورس انجام نشود، همین شرایط و روند فعلی در بازار ادامه‌دارخواهد بود. طی روزهای گذشته شاهد بودیم که اعتراضات برخی از سهامداران از تهران به برخی از شهرستان‌ها نیز منتقل شده است. این فرآیند اعتراضات و تجمعات اصلا نتیجه خوبی برای ادامه بازارسهام ندارد. از آنجایی که وعده‌ها و صحبت‌ها یا اثرگذار نیست و یا به‌طور کامل عملی نمی‌شود، بی‌اعتمادی در بازارسهام گسترش یافته و صف‌های فروش حرف اول را در بازار سرمایه می‌زند. البته با توجه به شرایط موجود و روند معاملات طی روزهای اخیر و واکنش خاص سهامداران و بازار نمی‌توان نظر تخصصی و کارشناسانه‌ای برای روند معاملات داشت.

با وجود این دست از سیگنال‌ها برای بورس اوراق بهادار، واکنش خاصی از آن دیده نمی‌شود و همچنان آن جو هیجانی در بازارسهام وجود دارد. مذاکرات برجام شاید از مهم‌ترین ابهامات موجود برای بازار باشد اما در عمق بازار دلیلی برای ریزش‌های ممتد وجود ندارد، بنابراین این ریزش‌ها ناشی از بی‌اعتمادی و رفتارهای هیجانی است.

نیاز اصلی بازار نقدینگی است و تا زمانی که تزریق نقدینگی در بازار سرمایه به شکل درست صورت نگیرد و چرخش و ورود و خروج پول در بازارسهام پایین باشد، تحرکی در بازار دیده نمی‌شود.

دامنه نوسان از روز اول اردیبهشت تغییر کرده اما هدف اولیه از اجرای دامنه نوسان چه بود؟ آیا اجرای اولیه آن به اهدافش رسیده است؟ وجود دامنه نوسان در شرایط موجود تنها مانع ریزش شاخص می‌شود.

 

ارسال نظر