بحران کرونا واقعی است

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۰۴
بحران کرونا واقعی است

مسعود  مردانی

شرایط فاجعه‌بار است، اینکه مردم و برخی مسوولان هنوز این واقعیت را باور نکرده‌اند، مشکلی است که همه ما با آن مواجه هستیم. وقتی می‌گوییم بیمارستان‌ها پر از بیماران کرونایی است و دیگر جایی برای بستری کردن بیمار جدید نیست ...  

اصلا مساله بزرگ نمایی و  سیاه نمایی نیست،  بیان حقایقی است که مردم باید بدانند و با توجه به آن هر طور که می‌توانند از ابتلا خود و عزیزانشان به کرونا جلوگیری کنند. تنها راه نجات از نظر ما تعطیلی کامل و در خانه ماندن است، اما حالا که مسوولان برای این کار قانع نشده‌اند، مردم باید خودشان به فکر خودشان باشند. باید از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند، باید جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشوند. مساله رنگ قرمز و سیاه نیست، مساله واقعیتی است که الان در جریان است و اکثر شهرهای کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برند. متاسفانه روند رو به تزاید بیماری کووید۱۹ در کشور چشمگیر است، موارد جدید مبتلا به ویروس کرونا به میزان خیلی زیادی بیشتر شده و موارد بستری و مرگ و میر به سرعت و روز به روز رو به افزایش است و تقریبا همه تخت‌های بیمارستانی و «آی سی یو»های کرونا پر است. با توجه به وضعیت کنونی و شواهد موجود میزان مرگ و میر کرونا در روزها و هفته‌های آینده از میزان فعلی هم به مراتب بیشتر می‌شود و واقعا وضعیت بسیار خطرناکی است. وقتی تخت‌های «آی سی یو» بیمارستانها پر می‌شود معنای آن این است که تعداد بیماران با حال وخیم زیاد شده و از بین کسانی که لوله تراشه برای تنفس مصنوعی به حلقشان می‌گذارند حدود ۸۰ درصد فوت می‌کنند و این یعنی فاجعه.امیدوارم هیچ کس در این شرایط بحرانی به کرونا مبتلا نشود و اگر شد به بستری و تخت بیمارستانی نیاز پیدا نکند و‌گر نه بیچاره می‌شود. مردم و مسوولان شاید تا زمانی که مرگ بیماران را از نزدیک نبینند به وخامت اوضاع پی نبرند، از همه می‌خواهم برای اینکه به چنین وضعیتی گرفتار نشوید، در خانه بمانید، تعطیلی را اجرا و رعایت کنید. 

خیلی از کسانی که تا به امروز گرفتار شده یا حتی جان خود را از دست داده‌اند، شاید اصلا به این بیماری باور هم نداشتند، اما در حال حاضر ما فرصت این را نداریم که با تک تک مردم به گفت‌وگو بنشینیم و بخواهیم آنها را قانع کنیم. کافی است سری به سایت‌های خبری بزنید، عکس بیمارستان‌ها را ببینید، حتما متوجه می‌شوید اوضاع چقدر بحرانی است. در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های تهران حتی در راهروها هم تخت گذاشته و بیمار کرونایی بستری کرده‌اند. وقتی این ظرفیت‌ها هم کامل شود، دیگر کسی حتی نمی‌تواند در بیمارستان‌ها جایی برای خود یا عزیزش که مبتلا به کرونا شده پیدا کند. کرونا با کسی شوخی ندارد، مخصوصا این نوع پیشرفته که به‌شدت سریع بدن را تحت تاثیر قرار داده و در مدت زمان کوتاهی ریه‌ها را از کار می‌اندازد. از سوی دیگر مساله واکسن هم هست. توصیه می‌کنم افرادی که در معرض خطر هستند اگر به هر واکسن دسترسی پیدا کردند سریعا واکسن بزنند. با توجه به وخامت اوضاع، اکنون زمان انتخاب واکسن نیست، برخی افراد می‌پرسند فلان واکسن را بزنیم یا نزنیم. زمان این حرفها نیست هر واکسنی که در اختیار افراد قرار دادند بزنند، کسی که واکسن بزند حتی اگر عوارض مختصری هم داشته باشد اما دیگر نمی‌میرد و امکان ناقل بودن این افراد نیز به حداقل ممکن می‌رسد.

 

 

ارسال نظر