مهاجرت پرستاران طبیعی است

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۴۰
مهاجرت پرستاران
 طبیعی است

محمد شریقی‌مقدم

شیوع کرونا کمبود پرستار را بیش از پیش نمایان کرد، چون حدود 35 هزار نفر از جمعیت پرستاری کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. در این روند افراد دو هفته از روند کار خارج شده و برخی نیز بعد از بهبودی به مشکلات قلبی و ریوی دچار شده‌اند. تاکنون تغییر خاصی در وضعیت پرستاران اعمال نشده است. حالا که وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم این وضعیت برای کادر درمان سخت‌تر هم شده است. بیش از 14 ماه است که کادر درمان بدون لحظه‌ای استراحت مشغول به کار هستند، بیش از همه بار نگهداری از بیماران بر دوش پرستاران است و در این بین خیلی از آنها حتی از حقوق طبیعی شان هم بهره مند نشده‌اند. در چنین شرایطی اینکه پرستار به فکر مهاجرت یا ترک شغل باشد امری کاملا طبیعی است. اما به این فکر کنیم که اگر این روند ادامه پیدا کند، سیستم درمانی ما دچار مشکل خواهد شد. وقتی بیمار کرونایی راهی بیمارستان‌ها می‌شود باید زیرساخت مناسبی وجود داشته باشد تا بتواند این حجم از بیماران را پوشش داد. در واقع بر اساس بررسی‌های انجام شده و شاخص‌های حداقلی تعاریف باید به ازای هر هزار نفر 3نفر کادر درمان وجود داشته باشد...

 که قبل از شیوع کرونا کادر درمان با شاخص 1/5پرستار به ازای هزار تخت بیمارستانی به خدمات‌رسانی می‌پرداختند. با این تفاسیر اگر تعداد جمعیت پرستاری دو برابر می‌شد مردم حداقل خدمات را دریافت می‌کنند. پرستاران دیگر تاب و توان ندارند. این افراد با مشکلات روحی و روانی مواجه هستند. تعداد شهدای سلامت و جان‌باختگان سلامت نسبت به استانداردهای جهانی افزایش داشته است. این در حالی است که از سال 97 قرار بود سالانه 10 هزار پرستار جذب شوند، اما این اتفاق رخ نداد. این در حالی است که بر اساس تعاریف بین‌المللی تعداد پرستار و خدمات رسانی کادر درمان ارتباط مستقیم با میزان مرگ‌ومیر مردم دارد. بر این اساس هرچقدر تعداد پرستار اندک باشد مردم بیشتر متحمل خسارت می‌شوند. به بیان دیگر تعداد مرگ‌ومیر بالا به دلیل کمبود پرستار است.در گذشته نیز شاهد مهاجرت پرستاران بودیم اما این مهاجرت در شرایط کنونی سه برابر شده است. کشورهای در حال توسعه همچون اروپا، کانادا و... به‌دلیل نیاز به پرستاران مهاجرت آنها را تسهیل کرده‌ است. در شرایط کنونی کشورهای مقصد مهاجرت پرستاران را تسهیل و امکانات مناسب را برای آنها ایجاد کرده‌اند. برای مثال اگر یک پرستار در آلمان روزانه 100 یورو دریافت می‌کند، در صورت فعالیت در بخش کرونا روزانه 350 یورو حقوق می‌گیرد. با این تفاسیر یک پرستار آلمانی با یک روز کار به اندازه سه ماه پرستار در ایران حقوق دریافت می‌کند.

در کشور ما پرستاران شرکتی بر اساس قانون کار حقوق دریافت می‌کنند. پرستار با قرارداد ماهانه سه میلیون تومان و پرستاران استخدامی ماهانه 5 میلیون تومان دریافت می‌کند. در اسفند 98 حدود 50 درصد به حقوق پرستاران و بازنشستگان این شغل افزوده شده که با این تفاسیر ماهانه حدود 5 میلیون تومان دریافتی دارند.

شریفی‌مقدم تاکید کرد: تورم در کشور ما در مقایسه با سال گذشته صد درصد افزایش داشته اما حقوق 50 درصد افزایش دارد. با این تفاسیر اگر سال گذشته یک پرستار ماهانه سه میلیون تومان دریافت می‌کرد با دلار 6 هزار تومانی رقم به نسبت مناسب بود. هرچند هم‌اکنون پرستار ماهانه 5 میلیون تومان دریافتی دارد، اما دلار با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. این مقوله باعث افزایش بیش از پیش مهاجرت پرستاران به خارج از کشور شده است. نمی‌توانیم به آنها خرده بگیریم. هر کسی در درجه اول باید به فکر معیشت خود باشد، بسیاری از پرستاران تا الان هم از‌جان‌گذشتگی کرده‌اند و خیلی هم در این راه جان خود را از دست دادند. اتفاقی که باعث نشد کسی قدر آنها را بیشتر بداند.

 

 

ارسال نظر