دورنمای بازار سرمایه تا 1400

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۸۸
دورنمای بازار سرمایه تا 1400

محسن عباسی

برخلاف برخی فضاسازی‌ها که از سوی افراد و جریانات مختلف صورت می‌گیرد، چشم‌انداز کلی پیش روی بورس کشور روشن است. معمولا برداشتن اولین گام و نخستین قدم، مهم‌ترین قدم است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه در انتظارند که شخصی برای نخستین گام اقدام کند تا پس از آن آنها نیز به سمت عملیاتی کردن ایده‌هایشان حرکت کنند. در شرایطی که روشن است در چشم‌انداز پیش رو، بازار سرمایه کشورمان در مقایسه با سایر بازارها از ارزندگی و ویژگی‌های مثبت فراوانی برخوردار است و بدون تردید تا موعد رسمی انتخابات سال1400 به وضعیت مناسبی خواهد رسید، اما بسیاری از فعالان بازار سرمایه در انتظار شناسایی کف قیمت‌ها در بورس هستند تا بعد از مشخص شدن آن سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار را آغاز کنند. بسیاری نیز در انتظارند تا پس از پایان نزولی شدن قیمت‌ها در بورس و برداشتن نخستین گام‌های سرمایه‌گذاری، فرآیند حضور در بورس را از سر بگیرند. تجربیات برگشت‌های قبلی نشان داده که فروش سهام در عین ارزندگی در روند نزولی طولانی مدت و امید به خرید در قیمت‌های پایین‌تر، یکی از پرریسک‌ترین استراتژی‌های این روزها محسوب می‌شود. فراموش نکنید، روند صعودی قبلی بازار در اواخر سال ۹۸ زمانی شروع شد که p.e خیلی از سهام بازار در محدوده ۳ و ۴ قرار گرفته بود. اگر چه تصور و باور بازار نسبت به روند صعودی بد‌بینانه شده است اما به نظر من، ما شاهد انباشت تقاضا در بازار هستیم به‌طوری‌که خریدها به آینده موکول شده است. هرچند مشخص است بازار ارزنده است اما، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرید را برای کف قیمت در نظر گرفته‌اند تا در برهه مشخص وارد بازار شوند و از اتمسفر منفی بازار به دور باشند. معتقدم زمانی که موعد بازگشت سرمایه‌گذاری‌ها به بورس آغاز شد، شاهد فوران تقاضا در بازار خواهیم بود و احتمالا عرضه‌‌کننده‌ای در بازار نخواهیم یافت. 

بنابراین توصیه می‌کنم به جای نظاره‌گر بودن در این شرایط، پورتفوی خود را به سهام با p.e کمتر منتقل کنید. این کار، دو حُسن دارد: نخست اینکه این گروه نسبت به سودی که اعلام کرده‌اند افت بیشتری کرده‌اند و ارزنده‌تر هستند. دوم اینکه، حتی اگر تمام پیش‌بینی‌ها در خصوص برگشت بازار شکست بخورد، سهام شما نهایتا تا ۴ ماه دیگر یک سود مجمع دریافت می‌کند و تا ۱ سال و ۴ ماه دیگر دو سود مجمع در‌یافت می‌کنید. دقت کنید که نه‌تنها حقیقی‌ها که حقوقی‌ها نیز برای کاهش ریسک پورتفوی خود در شرایط فعلی اولویت را بر سهام با p.e پایین و دریافت سود مجمع تیر‌ماه آینده قرار خواهند داد که می‌تواند تقاضا برای این گروه‌ها را افزایش دهد. عمده سهامِ بنیادی گروه فلزات سنگ، آهن، پتروشیمی و پالایشگاهی و ... سود مناسبی را برای سال ۹۹ محقق کرده‌اند و چشم‌انداز سال آینده‌شان نیز مثبت است.

این به معنای عدم سرمایه‌گذاری در سایر سهام بازار نیست و سهام شارپی هم در بازار وجود دارد که با توجه به در نظر گرفتن ریسک‌های مرتبط با آن سهم یا آن صنعت، قطعا در شرایط رشد بازار حرکت خواهند کرد. مبتنی بر این دیدگاه، نکته‌ اساسی، فقط سطح ریسکی است که برای این منظور در نظر گرفته می‌شود. سرمایه‌گذاران کم‌تجربه‌‌تر که نوساناتی با این شدت را تجربه نکرده‌اند و نگران هستند باید بدانند که مجموعه خریداران این روزها و کسانی که سهام را در این قیمت‌‌ها نگهداری می‌کنند قطعا به سود خواهند رسید و این خاصیت بورس است که هرگاه از محور ارزندگی دور می‌شود به سرعت خودش را اصلاح می‌کند و به مسیر درست بازمی‌گردد. بنابراین معتقدم که برای برداشتن نخستین گام نباید بیش از اندازه منتظر تحولات پیش رو ماند، بازار سهام کشور در چشم‌انداز پیش‌رو به نسبت بسیاری از بازارها مستعد رشد و تحولات مثبت است؛ دستاوردهای این بازار را کسانی درک خواهند کرد که با آگاهی و اطلاعات مناسب در وقت مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

 

ارسال نظر