دو راهی بازار سرمایه

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۶۱
دو راهی 
بازار سرمایه

رقیه ندایی

با بررسی وضعیت اقتصاد و سیاست می‌توان گفت دو دیدگاه در بورس وجود دارد. ابتدا اینکه هرگونه مذاکره و مصالحه و رسیدن به توافق در حوزه تحریمی و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند فضایی بسیار مطلوب برای ریزش سهام‌ها در بازار فراهم سازد زیرا؛ با افزایش توافق‌ها نرخ دلار کاهشی می‌شود. اما دیدگاه دوم که به اقتصاد کلان مربوط می‌شود. یعنی زمانی تحریم‌ها کاهش یابد اقتصاد کشور نیز رشد می‌کند و اگر اقتصاد رشد کند شاهد یک تحول عظیم در تمامی بازارها از جمله بورس خواهیم بود.

یک دیدگاه دیگر هم کلان‌تر است و اینکه زمانی که تحریم بر اقتصاد ایران برداشته شود شاهد رشد و تحول در تمامی بازارها از جمله بورس خواهیم بود. در این میان با کم‌شدن تحریم‌ها جذب سرمایه‌گذاری فزونی می‌یابد و شاهد اتفاق‌های شگفت‌انگیز در اقتصاد ایران خواهیم بود. همچنین اگر به سمت دلار 20 هزار تومانی حرکت کنیم، شاهد تعدیل در رقم فروش ریالی بسیار از شرکت‌های بورسی خواهیم بود.

 ولی اگر چشم‌انداز دوم یعنی خروج و برداشت تحریم‌ها اجرایی شود یک وضعیت مثبتی رخ می‌دهد زیرا شاهد یک رشد اقتصادی در کشور و بورس خواهیم بود. اهمیت این نوع از ارزیابی‌ها ممکن است زمانی که بازار در وضعیت پر رونق قرار دارد و صعودی است، چندان خود را نمایان نکند، اما زمانی که وضعیت بازار نوسانی شد و شاخص در دالان نزولی قرار گرفت این اطلاعات جامع اهمیتی حیاتی و بنیادین پیدا می‌کنند. فقدان این ارزیابی‌های تحلیلی بدون تردید سهامداران را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد. چه خوب است قبل از اینکه سرمایه‌گذاران به بورس وارد شوند اطلاعات خود را در خصوص رتبه‌بندی شرکت‌ها، چشم‌انداز فعالیت‌های آینده و... افزایش دهند. متاسفانه مشکلات امروز سهامداران خرد در بورس برآمده از فقدان این اطلاعات ضروری و مهارت‌های حیاتی است. همچنین در دوره جدید برنامه‌ریزی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس، سهامداران باید خود را مجهز به این مهارت‌های حیاتی کنند تا سرمایه‌های آنان به نوعی در برابر تحولات نوسانی بورس روتین شود.

 

ارسال نظر