عبور از اختلافات به نفع مردم

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۸۱
عبور از اختلافات 
به نفع مردم

رضا سلامی

در شرایطی که اقتصاد کشور، تحت تاثیر مشکلات و محدودیت‌های جدی، تحت فشار قرار گرفته، استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات اصلی‌ترین اهمیت را خواهد داشت. متاسفانه ما در هفته‌های گذشته نشانه‌های چندانی از این همراهی و همدلی ندیدیم اما با توجه به اتفاقات اخیر این امید به وجود آمده که قوای سه‌گانه در کنار هم برای حل مشکلات اقدام کنند. یکی از مسائلی که برای کشور چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی هزینه به وجود آورد، مسائلی بود که در مسیر بررسی لایحه بودجه به وجود آمد. اینکه مجلس چند هفته بر روی یک لایحه کار کند اما سرانجام حکم به رد آن بدهد، این پیام را مخابره می‌کند که مشکلات سیاسی و جناحی بر دغدغه حل مشکلات مردم ارجحیت پیدا کرده و این موضوع قطعا در جامعه نتیجه مثبتی نخواهد داشت. در سالی که گذشت اقتصاد ایران از سویی با تحریم‌های امریکا مواجه بود و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا نیز شرایط را بسیار دشوار کرد. برای عبور از این مشکلات، همصدایی میان قوا و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر بنا باشد که راهکاری برای عبور از این شرایط به وجودآید، باید از دعواهای سیاسی عبور کنیم. اگر بنا بر دعوای جناحی باشد، همچنان طرح‌هایی مطرح می‌شوند که صرفا حکم شعار دارند و هیچ تضمینی برای اجرایی شدن آنها وجود ندارد.ما حتی در سال‌های قبل تجربه اجرای این شعارها را نیز داریم که بسیاری از آنها نه تنها گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز نکردند که حتی خود به مشکلاتی جدید بدل شده‌اند.

در کشوری که همزمان رکود، تورم، بیکاری و بسیاری از دیگر مشکلات جریان دارد نمی‌توان تصور کرد که ناگهان با یک طرح شرایط به شکل جدی تغییر کند، بلکه باید با استفاده از نظر کارشناسان و بررسی دقیق شرایط برنامه‌های جامعی اجرا شود که در تمام حوزه‌ها تاثیرات مثبت بگذارد.

در این بین یکی از مسائلی که باید آن را کنار گذاشت، به دنبال مقصر گشتن است. شرایط امروز نتیجه محدودیت‌های بین‌المللی و تصمیمات غلط داخلی است که بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها در آن سهم داشته‌اند و اینکه صرفا یک وزیر یا مقام را مسوول بدانیم، بیش از آنکه به حل مشکلات کمک کند، پاک کردن صورت مساله است.

در هفته‌های پایانی سال، کشور نیاز به بودجه‌ای دارد که نهایی شده و از ابتدای سال آینده امکان اجرا داشته باشد. نامشخص بودن سرنوشت آن، تنها به افزایش مشکلات مردم و طبقات کم‌درآمد جامعه منجر خواهد شد و از این رو با درک واقعیت‌ها و در مسیر پیگیری منافع ملی، باید گام‌هایی سازنده برداشت.

 

ارسال نظر