شکایت از دولت

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۱۵
شکایت از دولت

   بیانیه دولت درخصوص اجرای قانون مجلس  و استقبال از دستور رهبری برای ایجاد یک‌صدایی در مسیر رفع ‌تحریم

همانطور که در ماه‌های گذشته نیز بارها اثبات شده بود، آنچه که در مجلس یازدهم رخ می‌دهد عملا برای هیچ تحلیلگر و ناظری قابل پیش‌بینی نیست. نمایندگانی که از روزهای نخست آغاز به کار خود در بهار امسال، شمشیر را برای دولت از رو بسته بودند، در زمان بررسی بودجه نیز ثابت کردند که به دست آوردن همراهی‌شان برای پاستور بسیار دشوار خواهد بود و حالا پس از یک 24 ساعت آرام، فریادهای نمایندگان بر سر موضوعی جدید بلند شده است. در حالی که به نظر می‌رسید با تصویب کلیات بودجه سپس تایید اصلاحات دولت در صحن علنی، آتش اختلافات فرونشسته و دو طرف آماده همکاری بر سر مسائل مهم اقتصادی هستند، جلسه روز دوشنبه مجلس با التهابی جدید آغاز شد، این التهاب تا جایی پیش رفت که عملا دستور کار اصلی مجلس فراموش شود. بر اساس آیین نامه داخلی بهارستان، وقتی مجلس وارد بررسی بودجه می‌شود تا زمان نهایی شدن قانون، امکان تغییر دستور کار وجود ندارد مگر آنکه یک اتفاق خاص یا بحرانی در کشور به وجود‌آید، اتفاقی که از نظر نمایندگان مجلس رخ داد و به این ترتیب صبح روز گذشته مجلس ابتدا در جلسه‌ای غیر علنی  سپس در جلسه‌ای علنی با تغییر دستورکار از بودجه، به پیگیری اجرای قانون خود که از آن به طرح راهبردی لغو تحریم‌ها یاد می‌شود پرداخته شد، موضوعی که به نظر می‌رسد آتش آن لااقل در روزهای آینده همچنان دامن دولتی‌ها را خواهد گرفت.

     ماجرا از کجا شروع شد؟

دونالد ترامپ رییس‌جمهور وقت امریکا در اردیبهشت سال 97، ناگهان در اقدامی عجیب و به دور از قواعد بین‌المللی اعلام کرد که کشورش از توافق برجام خارج شده و تحریم‌های شدیدی را علیه اقتصاد ایران وضع خواهد کرد. هرچند از همان ابتدا بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی به عنوان متحد سنتی امریکا این اقدام کاخ سفید را رد کرده و از تلاش خود برای حفظ توافق هسته‌ای سخن گفتند اما در عمل وابستگی اقتصادی این کشورها به امریکا و تهدید به تحریم از سوی واشنگتن باعث شد، تحریم‌های جدی علیه ایران آغاز شده و کاری از دست هیچ یک از کشورها برنیاید. با وجود این اتفاق، ایران بیش از یک سال به کشورهای اروپایی زمان داد تا به تعهدات خود در برجام عمل کرده و راهی برای دور زدن تحریم‌های امریکا پیدا کنند اما هیچ یک از برنامه‌ها راه به جایی نبرد تا ایران اعلام کند در مسیر حقوق خود به شکل مرحله‌ای تعهدات خود در برجام را کاهش داده و سرانجام عمل به تمامی آنها را متوقف خواهد کرد. این تهدید ایران نیز کارساز نشد تا سرانجام کورسوی امید برای حفظ برجام نه از دل 1+4 که از دل انتخابات امریکا بیرون بیاید. جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ که در دولت اوباما معاون اول او بود و در جریان توافق هسته‌ای قرار داشت، در حالی در انتخابات 13 آبان پیروز شد که بارها در برنامه‌های تبلیغاتی خود از لزوم بازگشت به برجام و عمل به دیپلماسی سخن گفته بود و از این رو با ورود او به کاخ سفید امید به احیای برجام افزایش یافت. با وجود این وعده، کارشناسان اذعان داشتند که مسیر پیش‌روی بایدن برای بازگشت به برجام دشوار خواهد بود و احتمالا مخالفان جدی این توافق کنار نخواهند نشست. در جریان همین تعلل در امریکا، مجلس ایران وارد کار شد و طرحی با نام اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران به تصویب رساند. این طرح که چند هفته قبل از ورود بایدن به کاخ سفید نهایی شد، دولت را موظف می‌کرد که در صورت لغو نشدن تحریم‌ها، گام‌هایی جدی برای کاهش عمل به تعهدات برجامی بردارد. هرچند دولت ابتدا مخالفت کرد اما در نهایت با توجه به لازم الاجرا بودن قانون مجلس، تن به آغاز اقدامات قید شده در آن داد.

نخستین بند از این قانون که اجرای آن کلید خورد، تاکید کرده: در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون جهت مصارف صلح آمیز، نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند  همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به‌طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. با وجود عمل دولت به این خواسته مجلس حالا اختلاف بر سر بندهای بعدی جدی شده است.

   شکایت مجلس از دولت

طبق قانون مجلس از روز پنجم اسفند دولت باید گام جدید برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود را کلید بزند. در قانون مجلس آمده: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. این گام ایران برای کشورهای خارجی خطری مهم به شمار می‌رفت و از این رو پیش از اجرایش تحرکاتی در سطح بین‌المللی آغاز شد. چند اقدام جزئی دولت بایدن گره‌ای باز نکرد تا در نهایت گروسی،  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی   به تهران بیاید تا بر سر همکاری جدید با ایران به توافق برسد. موضوعی که در سفر ابتدای هفته او به تهران نهایی شد. 

در پایان سفر گروسی، ایران و آژانس یک بیانیه مشترک منتشر کردند که در آن به موضوعات زیر تاکید شده بود: ۱. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.۲. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.۳. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن. گروسی نیز اعلام کرد: متأسفانه پروتکل الحاقی لغو خواهد شد اما ما روی یک ترتیبات خاص دوطرفه تفاهم کردیم که بتوانیم از این دوران پلی بزنیم به حفظ نظارت آژانس. دسترسی ما کمتر خواهد شد اما آن سطح از نظارت خود را که نیاز داشتیم با این توافق حفظ کردیم. در واقع به یک راه‌حل موقت رسیدیم. آنچه تغییر می‌کند بازه زمانی فعالیت‌های آژانس خواهد بود اما تعداد بازرسان کاهش نمی‌یابد و بازرسی‌های سرزده امکان‌پذیر است. نمایندگان مجلس این تعبیر را دور زدن قانون دانستند و به‌شدت با آن مخالفت کردند تا جایی که با کنار گذاشتن بودجه، دستور کار مجلس را تغییر دادند. کار به اینجا نیز محدود نشد و شکایتی از سوی آنها به قوه قضاییه ارسال شد. نمایندگان با ۲۲۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که گزارش تخلف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران به قوه قضاییه ارجاع شود. طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هریک از کمیسیون‌ها می‌توانند گزارشی درباره تخلفات دستگاه‌های اجرایی و دولت را به هیات رییسه ارایه کرده که در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی فورا از طریق هیات رییسه موارد به قوه قضاییه ارسال می‌شود و باید گزارش‌های ارسالی به قوه قضاییه به صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد. هرچند دولت می‌گوید در مسیر عمل به قانون مجلس خللی وارد نشده و بیانیه با آژانس در چارچوب همین قانون اجرایی می‌شود اما مجلسی‌ها طور دیگری به ماجرا نگاه می‌کنند و با پیگیری آنها، احتمالا در روزهای آینده ماجرا پیچیده‌تر نیز خواهد شد. ماه عسل کوتاه‌مدت دولت و مجلس که بر سر بودجه آغاز شده بود حالا با برجام و پروتکل الحاقی خیلی زود تمام شده است.

 

در همین خصوص واکنش‌های مجلس و بخش‌های مختلف حاکمیتی و دولتی ادامه داشت

  درباره توافق با آژانس زود قضاوت نکنید

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک توافق قابل توجه دیپلماتیک و فنی است، ادامه داد: این توافق در چارچوب قانون مجلس انجام شده و طی امروز و فردا سازمان انرژی اتمی ابعاد فنی این توافق را بیان می‌کند. سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی به تهران و توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس اظهار کرد: این سفر توجهات زیادی را به خود جلب کرد و نتیجه گفت‌وگوهای صورت گرفته بین ایران و آژانس دارای دستاوردهای قابل توجه دیپلماتیک و فنی است. خطیب‌زاده ادامه داد: آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی در این زمینه زحمت زیادی کشیدند و توافق صورت گرفته در چارچوب قانون مجلس است. این توافقات مکتوب نوشته شده و هیچ چیزی خارج از قانون مجلس نیست. وی با ارایه جزئیاتی درباره توافق صورت گرفته گفت: برخی از توافقات برای ادامه راستی آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده و در این راستا طی سه ماه آینده دوربین‌های فراپادمانی روشن خواهند ماند اما هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد واین فیلم‌ها نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ نگه داشته می‌شوند. خطیب‌زاده با بیان اینکه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می‌شود، بار دیگر تأکید کرد: آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده در چارچوب قانون مجلس است و سازمان انرژی اتمی امروز و فردا ابعاد فنی این موضوع را بیان خواهد کرد. 

  مصر به اجرای قانون لغو تحریم‌ها هستیم

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مجلس گفت: مجلس اصرار دارد که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرا شود و از انجام هرکاری که مغایر با اجرای قانون است، ممانعت به عمل آید. محمدحسین فرهنگی گفت: پیش از رسمی شدن جلسه صبح امروز (دوشنبه) تعدادی از نمایندگان درخواست کردند که در قالب توافق بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مباحثی در دستور کار قرار گیرد.  از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس هنگامی که موضوع بودجه در دستور کار باشد نمی‌توان به موضوعات دیگر وارد شد و تنها به استناد تبصره ماده (۱۸۳) آیین‌نامه داخلی موارد فوری و اضطراری را می‌توان در دستور کار قرار داد. وی افزود: به استناد تبصره ماده (۱۸۳) موضوع توافق مذکور در دستور کار مجلس قرار گرفت تا با استناد به ماده (۲۳۴) در این خصوص تصمیم‌گیری شود. پایان وقت اداری سه‌شنبه ۵ اسفند ماه زمان توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است، لذا بر اساس قانون می‌بایست تکلیف این موضوع روشن شود و در نهایت ۲۲۱ نماینده موافقت کردند که ماده ۲۳۴ آیین‌نامه در ارتباط با توافق صورت گرفته اجرا شود. فرهنگی ادامه داد: آنچه مهم است تأکید مجلس بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است و دولت و مسوولان آژانس و سازمان انرژی اتمی باید آن را اجرا کنند. طرف‌های مقابل نیز اظهارات متناقضی را عنوان کردند اما هیچ گام جدی برنداشتند، لذا مجلس اصرار دارد که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرا شود و از انجام هرکاری که مغایر با اجرای قانون است، ممانعت به عمل آید.

  خواسته ایران لغو کامل تحریم‌هاست

رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بازپس‌گیری نامه ترامپ به سازمان ملل توسط بایدن ارزش حقوقی ندارد و برای ایران تنها لغو کامل تحریم‌ها ملاک است. ابراهیم عزیزی در واکنش به اقدامات روزهای اخیر آمریکایی‌ها در قبال ایران، افزود: ظاهرا جو بایدن نامه ترامپ به سازمان ملل در مورد ایران را پس گرفته و با وعده‌هایی توخالی و سطح پایین سعی دارد چهره‌ای موجه از آمریکای دموکرات را ارایه دهد. عزیزی افزود: اقدامات نمایشی چون بازپس‌گیری نامه ترامپ که فاقد ارزش حقوقی است یا وعده‌هایی همچون رفع محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی، نمی‌تواند دلایل محکمی برای ایجاد اعتماد مجدد به این کشور باشد. رییس مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه دوران «نقد دادن و نسیه گرفتن» تمام شده است، افزود: آمریکا به هیچ کدام از وعده‌های خود در برجام عمل نکرد در حالی‌که ایران به‌طور کامل به تعهدات خود پایبند بود و این بی‌اعتمادی حاصل عملکرد آمریکایی‌ها است. عزیزی موضع قطعی و نهایی ایران را لغو کامل تحریم‌ها عنوان و اضافه کرد: این خواسته یک ملت است که قلدری آمریکا را بر نمی‌تابد و حاضر نیست با وعده‌های توخالی آمریکا مجددا از یک سوراخ دوبار گزیده شود، چراکه عقل و منطق این ساده لوحی را نمی‌پذیرد. او با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام چه به عنوان میهمان و چه عضو سابق مذاکرات هیچ اهمیتی ندارد، افزود: امروز بحث پاسداری از منافع ملی برای ما اهمیت دارد نه حضور آمریکا و تاکید مجلس روی این موضوع است و از آن کوتاه نخواهد آمد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: جنایت‌های بی شرمانه آمریکا در سال‌های اخیر و تروریسم اقتصادی این کشور علیه ایران، با حرکات نمایشی و گول‌زننده فراموش نخواهد شد.او افزود: آمریکا در حالی دست به حرکات نمایشی در قبال ایران می‌زند که شدیدترین تحریم‌های طول تاریخ را بر ملت ما تحمیل کرده و دامنه این تحریم‌های ضد انسانی را حتی تا دارو و درمان هم گسترش داده و این حرف ما نیست بلکه سخن سیاستمداران خودشان است


بیانیه دولت در خصوص اجرای قانون مجلس و استقبال از دستور رهبری برای ایجاد یک‌صدایی در مسیر رفع تحریم‌ها

شب گذشته دولت در بیانیه‌ای ضمن استقبال از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد یک‌صدایی در کشور در اجرای قانون مجلس، تاکید کرد که مذاکرات و توافقات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً منطبق با قانون اساسی و قوانین کشور و به ویژه مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است و به اذعان همه کارشناسان و متخصصین و مسوولان امنیت ملی کشور کارآمدترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه برای اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، متن بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران به این شرح است: 

 بسم‌الله الرحمن الرحیم

دولت جمهوری اسلامی ایران با ابراز تأسف شدید از سخنان برخی نمایندگان محترم و تصمیم غیرمنطقی و خلاف امنیت ملی امروز مجلس شورای اسلامی علیه اقدامات حساب‌شده و عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت پرونده هسته‌ای بر مبنای مصوبه شورای عالی امنیت ملی به منظور اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، تأکید می‌کند: 

1- دولت جمهوری اسلامی ایران، صرف‌نظر از دیدگاه‌های کارشناسی و مواضع صادقانه، انقلابی و ملی خود که صحت و دقت آنها تاکنون به اثبات رسیده است، خود را موظف به اجرای قوانین کشور و منجمله قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس دانسته و کلیه اقدامات لازم را بر اساس آیین‌نامه مصوب خود و حتی سریع‌تر از زمان تعیین شده توسط مجلس شورای اسلامی انجام داده و توقف اجرای اقدامات داوطلبانه فراتر از پروتکل الحاقی از تاریخ ۵ اسفندماه ۱۳۹۹ را در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ (۱۵ فوریه ۲۰۲۱) رسماً به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده و از تاریخ ۵ اسفندماه عملیاتی خواهد کرد.

2- مذاکرات و توافقات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً منطبق با قانون اساسی و قوانین کشور، و به ویژه مصوبه جلسه ۷۵۹ شورای عالی امنیت ملی (مورخ 25/11/99) بوده است و به اذعان همه کارشناسان و متخصصین و مسوولان امنیت ملی کشور کارآمدترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه برای اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

3- هدف جمهوری اسلامی ایران و برنامه قطعی دولت احقاق حقوق مردم ایران و مقابله هوشمندانه و مقتدرانه با اقدامات و سیاست‌های غیرقانونی ایالات متحده امریکا و رفع هرچه سریع‌تر تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی علیه مردم ایران است و دولت تدبیر و امید در این مسیر از هیچ تهدید و مانعی نمی‌هراسد.

4- آنچه در سفر مدیرکل آژانس به ایران با تاکید بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن، توافق شد آن بود که اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به‌طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌گردد. مقصود از تداوم راستی‌آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگاه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه تا زمان ارایه گزارش سالانه بعدی ایران به آژانس خواسته‌های مجلس محترم رعایت شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

5- روشن است که این یک تدبیر کاملا حکیمانه بود که هم قانون مجلس اجرا شود و هم هزینه‌های اجرای قانون کاهش یابد. قوانین مجلس شورای اسلامی، هر چقدر هم که   خوب طراحی شده باشند، زمانی به اهداف خود می‌رسد که خوب هم اجرا شوند. هر قانونی اگر به خوبی اجرا نشود هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت و به همین جهت شورای عالی امنیت ملی در جلسه ۲۵ بهمن خود تصمیم گرفت از طریق راه‌حل‌های هوشمندانه و مبتکرانه هم قانون مجلس اجرا شود و هم هزینه‌های آن کاهش یابد.

6- دولت با استقبال و تبعیت از دستور و فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اتفاق نظر دولت و مجلس و رسیدن به یک صدای واحد و ممانعت از سوءاستفاده دشمنان، همانطور که همواره بر گفت‌وگو و تعامل به ویژه با سایر قوا عمل کرده، اقدام خواهد کرد و همه تلاش خود را برای ساماندهی به اقتصاد کشور، معیشت مردم و رفع عزتمندانه و خردمندانه تحریم‌ها به‌کار خواهد گرفت. در عین حال اگر مجلس محترم شورای اسلامی چنین حرکت هوشمندانه‌ای را خلاف قانون خود می‌داند و قصد دارد بیانیه مشترک صادره را غیرفعال کند باید مسوولیت عواقب آن را نزد مردم بپذیرد و پاسخگوی همه هزینه‌های مترتب بر آن باشد.

7- دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف ملی و قانونی خود، اکنون اطمینان دارد که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تاکنون به‌طور کامل در عین رعایت ملاحظات فنی و منافع ملی به اجرا درآمده است. در آینده نیز دولت در همین خط حرکت خواهد کرد و از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی صادقانه درخواست می‌کند دولت را در این مسیر همراهی نمایند.


بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی 

در پی سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران شامگاه یکشنبه ۲۱ فوریه (سوم اسفند ماه) بیانیه مشترکی از سوی ایران و این نهاد منتشر شد که به شرح زیر است: 

«سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس) روح همکاری و اعتماد متقابل تقویت شده که به بیانیه مشترک ۵ شهریور ۱۳۹۹ در تهران منجر شد و اهمیت تداوم آن همکاری و اعتماد را مورد یادآوری و تأیید مجدد قرار دادند.

سازمان، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده‌اند، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد.

با در نظر گرفتن موارد فوق و به منظور تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس، سازمان و آژانس نسبت به موارد زیر توافق کردند: 

۱. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.

۲. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.

۳. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.

گفتنی است که سازمان انرژی اتمی ایران نیز درباره تفاهمات مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی، توضیحاتی ارایه کرد.

بنا به توضیحات ارایه شده، سفر مدیرکل آژانس به ایران طبق درخواست ایشان (رافائل گروسی) بود که مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیز واقع شد.

در گفت‌وگوها، آژانس بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن تأکید کرد؛ به‌طوری که این موضوع در بیانیه نیز انعکاس داشته است.

ایران و آژانس تفاهم کردند که اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به‌طور کامل متوقف شود و صرفاً تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچ‌گونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، همانطور که در پیوست توافق شرح داده شده، این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگاه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تأسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تأسیسات است، محرمانه خواهد ماند.

ارسال نظر