انفجار مهیب در نقطه صفر مرزی

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۰۷
انفجار مهیب در نقطه صفر مرزی

تعادل - گروه تجارت |حدود ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر روز گذشته ۲۵ بهمن ماه، انفجار مهیبی در نقطه صفر مرزی به سمت گمرک اسلام قلعه در خاک افغانستان به وقوع پیوست. برخی خبرها حاکی از این بود که بیش از ۳۰۰ کامیون ترانزیتی در سانحه انفجار در مرز اسلام قلعه افغانستان دچار حریق شدند. همچنین شنیده‌های تاییدنشده از منابع محلی حاکی از احتمال جان‌باختن دست‌کم ۵۰ نفر دارد. این انفجار، آتشی عظیم به پا کرد که موجب تخلیه گمرک دوغارون نیز شد. بلافاصله پس از وقوع انفجار و آتش‌سوزی تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان همه خودروهای ایرانی و خارجی در مرز دوغارون، منطقه گمرکی و مرزی را ترک کردند، تا این ناحیه تخلیه شود. در پی انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان، استقرار نیروهای امدادی در منطقه مرزی و گمرک دوغارون با اهداف پیشگیرانه صورت گرفت. سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: حدود ساعت 12و30دقیقه روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، تانکر گازی در گمرک اسلام قلعه، افغانستان منفجر شد. وی افزود: از تلفات اداره کل گمرک دوغارون خراسان رضوی برای بازگشت کامیون‌ها و دور شدن از خطرات احتمالی برای محموله‌ها مسیرهای ورودی را باز گذاشته است. لطیفی توضیح داد: کامیون‌های حامل گاز و سوخت برای ترک از محل در حال هدایت هستند، و سایر کامیون‌ها نیز در پاسگاه 17شهریور که بیش از پنج کیلومتر با محل انفجار فاصله دارد مستقر خواهند شد. سخنگوی گمرک افزود: گمرک از هلال احمر و سایر نهادهای امدادی و امنیتی برای مهار آتش و انجام اقدامات ضروری و ارسال بالگرد، پیگیری‌هایی داشته است که امیدواریم هر چه زودتر مشکلات پیش آمده مرتفع شود. 

لطیفی همچنین در پایان از تجار درخواست کرد تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله صادراتی ممانعت کنند، از پرسنل گمرک نیز خواسته شده تا از محل آتش‌سوزی فاصله بگیرند. اما آمار دقیقی از تلفات این حادثه در دست نیست. سرهنگ حسین میش‌مست، رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی عصر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این حادثه ظهر امروز در فاصله ۱۵ کیلومتری از نقطه صفر مرزی ایران در خاک افغانستان سبب انفجار مخازن آب و سوخت موجود در منطقه شده که همچنان ادامه دارد. هم‌اینک با هدایت و نظارت ماموران انتظامی همه خودروها به سرعت در حال خروج از منطقه مرزی دوغارون هستند.  وی گفت: همچنین پلیس در طول مسیرهای جاده‌ای منتهی به تایباد و مرز دوغارون در شرق این استان خودروهای باری را از ادامه مسیر به سمت منطقه حادثه‌دیده نهی می‌کند. میش‌مست افزود: با این وجود هم‌اینک هیچیک از مسیرهای جاده‌ای خراسان رضوی حتی در محدوده حادثه‌دیده مسدود نیست و تاکنون تصمیم خاصی نیز در این خصوص اعلام نشده‌ است.  در پی انفجار در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان که علت آن هنوز مشخص نیست، تعداد زیادی خودرو برای فرار از انفجارهای ادامه‌دار از سمت افغانستان در حال ورود به خاک ایران هستند. این در حالی است که انفجارهای پیاپی همچنان در خاک افغانستان و آتش‌سوزی ناشی از آن با شدت در حال گسترش است. شنیده‌های تایید نشده از منابع محلی حاکی از احتمال جانباختن دست‌کم ۵۰ نفر در محل تاسیسات گمرگ اسلام‌قلعه در خاک افغانستان است.  مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است. گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است.  علاوه بر این محسن نجات، مدیرکل دفتر بحران استانداری خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون گروه‌های امداد، اورژانس، آتش‌نشانی و دیگر واحدهای مرتبط از شهرستان‌های معین تایباد در منطقه شرق خراسان رضوی برای کمک به دوغارون اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: یک فروند بالگرد اورژانس ۱۱۵ نیز به سمت تایباد پرواز کرد تا در حالت آماده‌باش قرار داشته و عملیات لازم را انجام دهد. به گفته نجات تاکنون گزارشی از خسارت جانی این رخداد در هیچ سطحی در داخل خاک ایران اعلام نشده لذا همه اقدامات امدادی صرفا با نگاه پیشگیرانه در حال انجام است. وی همچنین به برپایی نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با ریاست معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: گروه‌هایی از نیروی زمینی ارتش، هوانیروز ارتش، سپاه پاسداران، اورژانس، آتش‌نشانی، و هلال احمر هم‌اینک در منطقه حادثه‌دیده مستقر هستند.

امید جهانخواه، ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز گفت: در پی انفجار و آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان در جوار مرز شرق خراسان رضوی ارایه خدمات گمرکی و تبادل کالا در مرز و گمرک دوغارون شهرستان تایباد از ظهر شنبه ۲۵ بهمن ماه متوقف شد. اما تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز گزارشی از حجم خسارات ناشی از انفجار و آتش‌سوزی در خاک افغانستان به گمرک دوغارون و پیرامون آن دریافت نشده است.

 

ارسال نظر