سقوط تضمینی سرمایه در بورس

۱۳۹۹/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۰۱
سقوط تضمینی سرمایه در بورس

حامد علی‌محمد

ریزش دیگر عضوی جدایی‌ناپذیر از بازار سرمایه شده است. در هفته گذشته که اولین روزهای کاری رییس جدید سازمان بورس بود سهامداران امید بر این داشتند با توجه به شکی که در انتخاب ریاست سازمان بورس ایجاد شد و تغییراتی رخ داد حداقل در چند روز ابتدایی بازار روند رو به رشد داشته باشد که اعتماد را به سهامداران تزریق کند ولی چنین عملکردی از بازار دیده نشد، فقط در ساعاتی بازار رشد پیدا کرد که در کل ایام هفته ریزشی بوده است. مشکلات عملکرد هیجانی برخی سهامداران نیز باعث شده اگر بازار نیز بخواهد روند مثبت خود را شروع کند بسیاری با عرضه سهام خود بازار را به سمت منفی شدن می‌کشانند. بسیاری از سهام‌ها در چند روز از صف خرید بسیار سنگین تبدیل به صف فروش شده‌اند. شرکت‌های کوچک نیز تاثیر‌پذیری از غول‌های بازار سرمایه می‌گیرند و در منفی شدن پیشقدم می‌شوند. مساله اینجاست که سهامداران دیگر به اصول اولیه بورس که سرمایه‌گذاری بلندمدت است پایبند نیستند و فقط به دنبال نوسان‌گیری و افزایش سرمایه در کمترین زمان هستند. 

 این موضوع باعث شده بازار مانند بمب عمل کند و کوچک‌ترین عکس‌العملی مانند چاشنی به‌کار افتد و شاخص کل را به زیر بکشاند. در روزهای اخیر صحبت‎هایی شد نسبت به ایثار کردن حقوقی‌ها در زمان اوج بازار و عرضه سهام خود در بالاترین نرخ به سهامداران خرد. درستی این مطلب که آیا واقعا ایثار بوده یا منفعت‌طلبی حقوقی‌ها با کمی کنکاش در روزهای اوج بازار و عملکرد بعد از آن می‌توان متوجه شد چرا این ایثارگران بورس در زمان ریزش‌هایی سنگین دست به این امر خداپسندانه نزدند و سهام را خریداری نکردند، اجازه ریزش تا نرخ هشتاد درصد در برخی سهام‌ها را دادند و حال با کمترین قیمت به فکر خرید افتادند. در دوره‌ای که دولت مردم را به بازار سرمایه فراخواند اطمینان‌هایی را به مردم عام که هیچ سررشته‌ای از بازار سرمایه نداشتند داد حال دیگر در مورد زیان دادن اکثر سهامداران سخنی نمی‌گویند.در روزهایی که اکثر بازارهای سرمایه کشورهای مختلف روند مثبتی بر خود می‌بینند بورس ایران روند منفی و برعکس همگان را همانند بیشتر مسائل دیگر پیش گرفته و سقوط را بر صعود ترجیح داده است.رشد برخی از سهام‌های موجود در بورس غیرقابل باور و با دست‌های پشت پرده رخ می‌دهد. مواردی از سهام‌ها با توجه به صورت‌های مالی خود و برخی عوامل که امکان رشد را ندارند در طی دوره زمانی کوتاهی رشد فزاینده داشته‌اند که با توجه به ریز معاملات عملکرد چندین سهامدار کلان در این موارد با استفاده از کارهای سفته‌بازی سهام را رشد می‌دهند. 

دهقان‌دهنوی برای عملکرد مثبت خود حداقل برای درج در رزومه کاری خود باید طرح‌هایی برای ایجاد آرامش و ثبات به بازار بورس ارایه دهدو باید در روزهای آتی مشاهده کرد مشاوران بورسی ایشان چه تمهیداتی برای جلوگیری از ریزش‌های بیشتر را اندیشیده‌اند و عکس‌العمل رییس سازمان بورس چه خواهد بود. البته بسیاری از سهامداران خرد نسبت به ریزش‌هایی که انجام شده بسیار خشمگین هستند، مانند کوهی از هیزم که منتظر یک جرقه برای شعله‌ور شدن هستند. روزهای پایانی سال برای بورس بسیار پر اهمیت و تاثیرگذار بر کل جامعه خواهد بود.

 

ارسال نظر