بازار بورس در 1400

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۰۷
بازار بورس 
در 1400

محسن بابایی

برای پیش‌بینی وضعیت بازار بورس باید مولفه‌های مهم کلان اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. وضعیت بودجه در سال 1400 روند تغییرات نرخ ارز و همچنین سیاست‌های کلان بین‌المللی تاثیرات بسزایی در وضعیت اقتصاد و به خصوص بورس دارند. با نگاهی گذرا به بودجه سال 1400 اولین نکته حائز اهمیت کسری بودجه است که به‌طور مستقیم می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد. با فرض تحقق درآمدی پیش‌بینی شده دولت که حدود 317 هزار میلیارد تومان است و هزینه‌های جاری دولت 637 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، کسری بودجه 319 هزار میلیاردی برای بودجه 1400 در نظر گرفته شده است. دولت قصد دارد بخشی از کسری خود را از فروش اوراق بدهی و سهام شرکت‌هایش در بورس تامین کند. همچنین نرخ تورم که خود از مولفه‌های رشد شاخص‌های بورس است نباید فراموش کنیم که متاثر از کسری بودجه است. برای جبران کسری 95 هزار میلیارد تومانی بودجه از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی خود عاملی است برای رونق بازار بورس در 1400 و می‌تواند سالی پررونق و همچین بی‌همتا از منظر عرضه‌های اولیه در بورس باشد. شرکت‌هایی که در صف عرضه اولیه هستند و شرکت‌هایی که قرار بود عرضه اولیه شوند و موکول به سال آینده شدند خود محرک تزریق نقدینگی به بازار است. تعیین نرخ ارز در بودجه برای تحلیلگران بازار سرمایه اهمیت بسزایی دارد زیرا مستقیما بر درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها و سود‌سازی آنها و نتیجتا نوسان قیمت سهام شرکت‌ها تاثیر دارد. با تعیین نرخ ارز در بودجه 1400 صنایعی موارد اولیه وارداتی دارند و ارز پرداخت می‌کنند با دو چالش مهم روبرو هستند. تغییر نرخ ارز و امکان تامین مواد اولیه به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌هایی که در تامین مواد اولیه مشکل داشته باشند، نمی‌توانند انتظارات سهامداران خود را تامین کنند.

در خصوص تامین کسری بودجه از محل فروش اوراق بدهی باید دقت شود که با توجه به اینکه اوراق بدهی در شرایطی که ریسک بازار‌های موازی افزایش می‌یابد سرمایه به سمت اوراق بدهی که بدون ریسک است و نوعی جایگزین بازار سرمایه است، می‌رود. از آنجایی که سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی وابستگی زیادی به نرخ بهره دارد لذا اگر نرخ بازده سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران جذاب نباشد نقدینگی همچنان در بازار بورس باقی خواهد ماند.

تامین فضای امن و آرام سیاسی در بلندمدت می‌تواند بر جذابیت‌های بازار بورس بیفزاید و با توجه به این موضوع که پول ذاتا ترسو است باید سازوکاری مناسب در مدیریت فضاهای سرمایه‌گذاری برای آرامش خیال سرمایه‌گذار و سرمایه‌ها ایجاد کرد و با عمق بخشیدن به بازار سرمایه شاهد شکوفایی صنایع و همچنین بهره بردن مردم از این بازار بود. لذا با توجه به مولفه‌ها و عوامل کلان در صورت تامین فضای امن سیاسی می‌توان شاهد رونق بازار بورس در 1400 باشیم.

 

 

ارسال نظر