آغاز بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۴۰۳
آغاز بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص

حسن روحانی: بهترین راه برای مبارزه با فساد تصویب لوایح معروف به FATF است

آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص خبر داد و تاکید کرد: «اعضای مجمع فارغ از فضا سازی‌های مختلف از سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و در جهت مصالح و منافع مردم و کشور آن را بررسی خواهند کرد».

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص خبر داد و گفت: حسب ارجاع مقام معظم رهبری، بررسی مجدد این لوایح در دستور کار مجمع قرار گرفت و اعضای مجمع فارغ از فضاسازی‌های مختلف از سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و در جهت مصالح و منافع مردم و کشور آن را بررسی خواهند کرد.

آملی لاریجانی در ابتدای جلسه روز چهارشنبه صحن علنی مجمع، با تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار و تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) با اعلام آغاز بررسی مجدد لوایح اف‌ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حسب ارجاع مقام معظم رهبری در پی درخواست رییس‌جمهور، نخستین جلسه مشترک کمیسیون‌های مرتبط با این موضوع روز سه شنبه (دوم دی ماه) در مجمع تشخیص برگزار شد و این جلسات و بعد هم جلسات صحن مجمع تا حصول نتیجه نهایی و دستیابی به آنچه مصلحت مردم و نظام اسلامی است، ادامه خواهد یافت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تمامی گروه‌های سیاسی و دلسوزان کشور و انقلاب را به پرهیز از فضاسازی و جهت دهی خاص نسبت به این موضوع فراخواند و گفت: مردم عزیز کشورمان مطمئن باشند که مجمع تشخیص مصلحت نظام با دقت تمام و برحسب مصالح کشور این لوایح را بررسی خواهد کرد و به همه گروه‌های سیاسی و کسانی که نگران این موضوع هستند نیز توصیه می‌کنیم ضمن پرهیز از فضاسازی‌های خاص و ربط دادن مسائلی همچون واکسن کرونا به این موضوع، یاریگر مجمع در بررسی این لوایح در فضایی کارشناسی و به دور از هیاهو‌های رسانه‌ای باشند و اجازه دهند که مجمع بر اساس وظیفه خود تمام جوانب قضیه از جمله مصالح اقتصادی و امنیتی را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه «پس از اعلام نتیجه بررسی این لوایح از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام چه آنها که نتیجه را قبول دارند و چه آنها که آن را قبول ندارند باید نسبت به مصوبه مجمع تمکین کنند» افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی‌های قبلی خود نیز این موضوع را با دقت و بدون هیچ‌گونه کوتاهی در دستور کار خود قرار داده بود و عدم اعلام نتایج آن بنابر مصالحی بود که مقرر شد طبق آیین‌نامه مجمع، نظر شورای محترم نگهبان ملاک قرار گیرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مجمع تشخیص در بررسی مجدد این موضوع گزارش‌های مختلف، تحولات یکساله اخیر و دیگر جوانب این مساله را لحاظ خواهد کرد و امیدواریم در نهایت نتیجه بررسی‌ها و نظر مجمع تشخیص مصلحت کشور و مردم عزیز را تأمین نماید.

براساس این گزارش در جلسه امروز مجمع و در ادامه بحث‌ها در خصوص تدوین‌سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی، گزارش کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع پیرامون وضع موجود در حوزه تأمین اجتماعی مطرح گردید و تعدادی از اعضاء‌دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند. ادامه بررسی‌ها در این‌خصوص به جلسات آتی مجمع موکول گردید.

این در حالی است که حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیات دولت به استقبال بررسی مجدد  لوایح FATF  در مجمع تشخیص رفته و تاکید کرد: یکی از راه‌های مبارزه با فساد همان چهار لایحه‌ای بود که دو تای آن تصویب شد و در دو تای دیگر دستور رهبری راهگشاست. بهترین راه برای مبارزه با فساد تصویب لوایح معروف به FATF است؛ البته ممکن است بعضی‌ها خوششان نیاید.

همچنین بسیاری ازکارشناسان اقتصادی معتقدند عدم تصویب FATF باعث خواهد شد چنانچه امریکا به برجام نیز بازگردد، ایران نتواند از فضای تحریم خارج شود. دوم اسفندماه سال گذشته بود که گروه ویژه اقدام مالی با صدور بیانیه‌ای از بازگرداندن نام ایران به لیست سیاه به دلیل عدم‌پیوستن به دو کنوانسیون CFT و پالرمو خبر داد. بر اساس آن بیانیه، FATF به همه کشورها توصیه کرد به اجرای کامل اقدام‌های احتیاطی در ارتباط با ایران بازگردند؛ توصیه‌ای که به اذعان بسیاری از فعالان تجاری و کارشناسان اقتصادی، حجم تجارت کشورمان را تحت تاثیر منفی خود قرار داد. این بیانیه در پی تایید نظر منفی شورای نگهبان مبنی بر پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT بود.

این روزها ماجرای محدودیت در خرید واکسن کرونا به خاطر تحریم‌های اقتصادی و FATF  محل جدل بسیاری از مسوولان کشور شده، که امید می‌رود با بررسی مجدد این لوایح در  مجمع تشخیص و تصویب آن مشکلات اقتصادی کشور در مسیر حل شدن قرار بگیرد.

 

ارسال نظر