جهش قیمت رمزارزها و مخالفت بانک‌های مرکزی جهان

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۳۲
جهش قیمت رمزارزها و مخالفت بانک‌های مرکزی جهان

علیرضا شامخی

با توجه به اینکه این روزها بازار رمزارزها داغ شده است و شاهد افزایش قیمت‌ها در این بازار هستیم، کارشناسان حوزه رمزارزها ضمن تحلیل علل جهش قیمت بیت‌کوین در هفته‌های اخیر، مهم‌ترین اثر رشد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را تضعیف بانک‌های مرکزی ارزیابی می‌کنند. زیرا بانک‌های مرکزی دنیا با گسترش کاربرد رمزارزها به عنوان حامل ارزش مخالف هستند و صرفا می‌خواهند از آنها برای بستر پرداخت استفاده کنند تا نقش حاکمیتی خود را حفظ کنند. از سوی دیگر، افزایش تزریق و بسته‌های حمایت مالی در دوران کرونا، باعث کاهش ارزش ارزهای مختلف و افزایش قیمت بیت‌کوین و طلا شده است.  رمزارزها نوعی پول دیجیتال هستند که به صورت فیزیکی معامله نمی‌شوند بلکه تنها در بستر فضای مجازی قابلیت معامله دارند و برای خرید و فروش آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، این نوع پول‌ها مستقل و بدون وابستگی به یک بانک مرکزی عمل می‌کنند. از آنجا که این صنعت سابقه چندانی در کشور ما ندارد، در افکار عمومی شناختی نسبت به رمز ارزها وجود ندارد و تاکنون امکان رشد و گسترش این صنعت در کشور فراهم نشده است.  اما این روزها حال و روز بازار این پول دیجیتال خوش است؛ به گونه‌ای که قیمت رمزارزها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و توجه و اقبال مردم هم نسبت به این بازار افزایش یافته است. علاوه براین، آمارها نشان از این دارد که بیت‌کوین رکورد جدیدی را ثبت کرده و ارزش آن از ۲۴ هزار دلار عبور کرده است. همچنین، ارزش این نوع ارز نسبت به ابتدای سال حدود ۱.۷۴ برابر افزایش یافته و معامله‌گران ارزهای دیجیتالی معتقد هستند که بیت‌کوین می‌تواند کانال شکنی‌های جدیدی را تجربه کند. درباره دلایل جهش قیمت ارزهای دیجیتال باید گفت بعد از شیوع ویروس کرونا، دولت‌ها نقدینگی زیادی برای مقابله با رکود جامعه تزریق کردند که منجر به تضعیف ارزش پول‌های ملی شد و زمانی که ارزش پول کاهش پیدا می‌کند، مردم تمایل دارند تا پول خود را تبدیل به دارایی‌های امن مثل طلا و بیت‌کوین کنند .

اما چرا ارزهای دیجیتال در مقایسه با طلا به شکل بی‌سابقه‌ای بازدهی بهتری داشته‌اند؟ زیرا تا سال گذشته فقط افراد حقیقی وارد بازار رمزارزها می‌شدند اما حدود یک سال است که پول‌های هوشمند یعنی حجم بسیار بالای سرمایه‌های شرکتی وارد بازار شده که در بالا رفتن قیمت بیت‌کوین تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است.

دولت‌ها مخالف خرید و فروش رمزارزها هستند. به‌طور معمول دولت‌ها با خرید و فروش  رمزارزها مخالف هستند، دولت‌ها سعی می‌کردند تا معاملات این بازار را محدود کنند، اما با ورود سرمایه‌های کلان شرکتی، عملا دولت‌ها مجبور می‌شوند مشروعیت این بازارها را به زودی قبول کنند که همین موضوع سرمایه‌گذاری در رمزارزها را بیمه می‌کند.

در ماه‌های اخیر، بانک‌های معروفی در دنیا خدمات رمزارزها را نیز به لیست خدمات خود اضافه کرده‌اند. همچنین، بستر پرداخت الکترونیک خرید کالا و خدمات توسعه پیدا کرده و چندین سایت مهم فروش خدمات با استفاده از رمزارزها را شروع کرده‌اند. همه اینها در کنار هم، مشروعیت رمزارزها را بیشتر کرده است که بنابراین طبیعی است که قیمت‌ها در این بازار جهشی شود. نکته بعدی نقش شبکه‌های اجتماعی است که فعالان و معامله‌گران مشهور بازار بیت‌کوین از این فضا استفاده و تلاش کردند که مردم را با این حوزه آشنا کنند. رشد ناگهانی هفته اخیر تا حد زیادی از همین موضوع ناشی شده است. تضعیف بانک‌های مرکزی با رشد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نیز موضوع مهم دیگر است که واکنش‌هایی را موجب شده است و مهم‌ترین اثر رشد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تضعیف بانک‌های مرکزی است. بانک‌های مرکزی دنیا با گسترش کاربرد رمزارزها به عنوان حامل ارزش مخالف هستند و صرفا می‌خواهند از آنها به عنوان بستر پرداخت استفاده کنند تا نقش حاکمیتی خود را حفظ کنند. چه بانک‌های مرکزی قبول کنند و چه نکنند، مردم دنیا این پول‌های رمز شده را ارزشمند می‌دانند. علاوه براین، خیلی از سایت‌های معتبر دنیا نیز با بیت کوین و سایر رمز ارزها خدمات خود را می‌فروشند که نشان می‌دهد آنها هم این پول‌ها را حامل ارزش می‌دانند. اکنون در بستر سیستم‌های مالی متمرکز هم امکان ارایه خدمات مالی مانند وام‌دهی، فروش بیمه فراهم شده است و اساسا بانک‌های مرکزی امکان قاعده‌گذاری برای آنها را ندارند.

 

 

ارسال نظر