روند صعودی بورس تا پایان سال

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۶۵۷
روند صعودی بورس 
تا پایان سال

علیرضا تاج‌بر

نخست باید گفت که بورس نیاز به هیچ نوع حمایت مالی ندارد و حمایت مالی در زمان منفی بودن بازار صرفا عوامل خروج برخی از سهامداران و سرمایه‌گذاران را در بازار پدید می‌آورد. درحال حاضر بورس به اعتماد نیاز دارد و این اعتماد نیز با وحدت، تصمیم‌سازی درست و یکپارچگی تصمیمات حاصل می‌شود البته کمی زمان‌بر است، همچنین در بازاری که به‌طور میانگین روزانه بیست هزار میلیارد تومان معاملات صورت می‌پذیرد اگر واقع بین باشیم متوجه می‌شویم که نه دولت، نه حقوقی‌های بزرگ و هیچ فرد دیگر نمی‌تواند حمایت مالی از بازار سرمایه انجام دهد. در حال حاضر پول‌های پارک شده‌ای در کارگزاری‌ها و اوراق درآمد ثابت وجود دارد و به علت اینکه این سرمایه‌گذاران به تصمیمات دولت و آینده اعتماد ندارند وارد بازار سهام نمی‌شوند اگر این اعتماد در بازار بطور کامل جذب شود ده‌ها برابر نقدینگی که صندوق توسعه به بورس تزریق کرده وارد بورس می‌شود و این پول و نقدینگی کاملا بی‌اثر می‌شود.  

این تزریق یک هزار میلیاردی نیز در زمان بدی صورت پذیرفت و نتوانست تاثیر و نمودی بر روی بازار بگذارد. مهم‌ترین نکته این است که بورس و بازار سرمایه نیاز به یک اعتمادسازی دارد.

عرضه داراهای دولت نیز کمی حاشیه‌دار بود و دولت به بازار سرمایه به عنوان یک منبع تامین مالی کوتاه‌مدت نگاه نکند و باید به مکانیزیم بازار سرمایه و نقش خود در بازار سرمایه احترام بگذار و به خروج نقدینگی از بازار سرمایه نپردازد. صندوق‌های دارا و پالایشی یکی از عواملی بود که اعتماد مردم را نسبت به بازار سرمایه سلب کرد و این سلب اعتماد اغلب در نمادپالایشی یکم به چشم می‌خورد و اگر از این صندوق‌ها حمایت‌های لازم تا رسیدن به ارزش ذاتی صورت نگیرد، بی‌اعتمادی در بازار سهام کمی عمیق‌تر از گذشته می‌شود و دولت، اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه را از دست می‌دهد. اگر با این شرایط داراسومی در بازار عرضه نشود استقبالی صورت نمی‌گیرد و حتی ممکن است شرایط بازار را به سمت و سوی نزول بکشاند. وضعیت بازار سهام نیز مطلوب است و این روزها ورود پول خوبی توسط حقیقی‌ها به بازار انجام می‌گیرد و این موضوع روند را برای بازار پدید می‌آورد اما؛ در اینجا ریسک بزرگ به نام بودجه وجود دارد و دولت می‌تواند از این طریق اعتماد بیشتری نسبت به بازار سرمایه جلب نماید چراکه؛ در بودجه پارامترهای تاثیرگذار بر روی بورس وجود دارد و اگر دولت نسبت به بازار سرمایه دید حمایتی دارد باید عملا در بودجه کشور این موضوع را نشان دهد. اگر بودجه به نفع و به حمایت از بازار سرمایه نوشته شود می‌توان بازار سهام را تاپایان سال صعودی دید اما؛ درغیراین صورت وضعیت بورس کمی ناگوار می‌شود.

 

ارسال نظر