واکنش‌ها به ترور شهید فخری زاده

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۸۰
واکنش‌ها به ترور شهید فخری زاده

دقایقی پس از انتشار خبر ترور محسن فخری‌زاده یکی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط تروریست‌ها در اطراف تهران، مردم و چهره‌های سیاسی داخلی و خارجی به آن واکنش نشان دادند به گونه‌ای که کمتر از 1ساعت هشتگ‌هایی چون #ترور، #فخری_زاده و #شهادت_فخری‌زاده به یکی از پر مخاطب‌ترین سوژه‌های توئیتر فارسی و اینستاگرام بدل شد. در این میان هرچند سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که هیچ کدام از دانشمندان هسته‌ای کشور ترور نشده‌اند، اما اخبار تکمیلی نشان داد که این خبر واقعی است. چهره‌هایی چون سردار سلامی و سردار دهقان این تلاش‌های مذبوحانه دشمنان ارزیابی کردند که قطعا بدون پاسخ کوبنده نخواهد ماند. اما عجیب‌ترین واکنش را در خصوص این ترور ناجوانمردانه را ترامپ داشت. رییس‌جمهوری امریکا با بازنشر توئیت برخی خبرنگاران صهیونیستی و لایک آنها دقیقا مشخص کرد که سرچشمه این ترور برگرفته از جلسه‌ای است که اخیرا میان بنیامین نتانیاهو، پمپئو و بن سلمان با هدف وارد کردن ضربه به ایران برگزار شده است. 

رویکردی که نشان می‌دهد دشمنان کشور که در صحنه‌های دیپلماسی، نظامی و...ضربات سختی را از ایران دریافت کرده‌اند، از طریق ترورهای کور به دنبال فضاسازی علیه کشورمان هستند. رییس قوه قضاییه در پیامی با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی ذیربط، موظفند در اسرع وقت و با به‌کارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایت‌کار، اقدام کرده و کلیه‌ دست اندرکاران این جنایت اعم از آمران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و بسزای اعمالشان برسند. باقر قالیباف رییس مجلس نیز در پیامی نوشت: وقوع حادثه تروریستی دانشمند برجسته، پرسابقه، مجاهد و نخبه دفاعی کشور شهید دکتر محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بار دیگر چهره پلید و سرشار از کینه و خباثت رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی نسبت به ملت شریف و سرافراز ایران را آشکارتر ‌ساخت. دشمنان کوردل که از رویارویی و مصاف با صبر و مقاومت و ایستادگی و همچنین رشد و پیشرفت فرزندان این ملت در تمامی عرصه‌های تکنولوژیک، هسته‌ای و نظامی عاجز و ناتوان گشته‌اند به اینگونه اقدامات ناجوانمردانه و خارج از چارچوب‌های انسانی و معیارهای بین‌المللی روی آورده‌اند که هیچ حاصلی برای آنها نخواهد داشت و صنایع ما در تمامی حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، موشکی و غیره با سرعتی بیشتر از گذشته پیش خواهد رفت. میراث گرانبهایی که شهید فخری‌زاده پس از سه دهه مجاهدت پرثمر و گرانبها در مرزهای دانش دفاعی از خود به جا گذاشت، و باعث برتری‌های راهبردی فراوان برای نظام اسلامی شد، همچون سرمایه‌ای سترگ در اختیار ماست و به عنوان یک اولویت فوری در تعمیق، توسعه و ایجاد جهش در آن خواهیم کوشید. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدرو بیانیه‌ای اقدام تروریستی و کوردلانه ترور شهید محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران توسط تروریست‌ها را به‌شدت محکوم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان شهادت این دانشمند برجسته و مدیر موفق را به فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مقام معظم رهبری، مردم عزیز کشورمان، همکاران ایشان در وزارت دفاع و خصوصا خانواده گرامی این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفت.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در پیامی اعلام کرد: خبر ترور ناجوانمردانه برادر خدوم، شهید دکتر محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که سال‌های طولانی از عمر پربرکت خویش را صرف مجاهدت و ارتقاء توان دفاعی کشور نمود، موجب تأسف و تأثر عمیق گردید. اینجانب بدین وسیله این ضایعه دردناک را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران، مجموعه وزارت دفاع، نیروهای مسلح و خانواده آن شهید بزرگوار تبریک و تسلیت عرض کرده و اطمینان دارم خون آن شهید که از مدیران و دانشمندان نخبه و متعهد صنعت دفاعی کشور بود، موجب برکات و تقویت بیش از پیش ایران اسلامی خواهد شد.

فرمانده کل ارتش نیز در پیامی اعلام کرد: دشمنان کوردل انقلاب اسلامی با این اقدامات جنایتکارانه هرگز نمی‌توانند ملت بزرگ ایران را از راه پیشرفت و توسعه صلح‌جویانه بازدارند و ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده برگ دیگری از سند مظلومیت مردم ایران در مسیر اقتدار و عزت است.

در ادامه پیام امیر سرلشکر موسوی آمده است، دست جنایکار امریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و منافقین کوردل در این جنایت به وضوح و آشکارا دیده می‌شود و این اقدام زبونانه نزد ملت‌های آزاده جهان محکوم است. 

ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این توطئه خبیثانه با قدرت اعلام می‌دارد، حق انتقام از دشمنان در هر عرصه دیگری برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز ساعتی پس از این ترور به بیان جزییاتی از عملیات ترور شهید محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری این وزارتخانه پرداخت.

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به جرئیات عملیات ترور شهید محسن فخری‌زاده گفت: شهید فخری‌زاده امروز در یک سفر در اطراف تهران مورد هدف یک عملیات تروریستی قرار گرفتند و تیم حفاظت ایشان در این عملیات درگیر شدند و متاسفانه ایشان و دونفر از همراهان زخمی شدند و به بیمارستان منتقل شدند اما متاسفانه کار تیم پزشکی به نتیجه نرسید و آقای فخری‌زاده به شهادت رسیدند.

وی افزود: بر اساس گزارشاتی که از تیم همراه ایشان در صحنه داریم ابتدا خودروی حامل ایشان مورد هدف تیراندازی قرار می‌گیرد و بعد از لحظاتی خودروی نیسان حامل مواد منفجره در نزدیکی ایشان منفجر می‌شود و همزمان نیز تیراندازی انجام می‌شود؛ در نهایت مجموع جراحات وارده باعث شهادت می‌شود.

وزر دفاع درباره علت انتخاب فخری‌زاده به عنوان هدف ترور تروریست‌ها اظهار کرد: ایشان معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی کشور بودند و دارای یک وجهه علمی بالا و سابقه طولانی در نوآوری‌های دفاعی کشور هستند؛ شاگردان بسیار زیادی را تربیت کردند و پرورش دادند، کارهای ایشان در حوزه دفاعی بزرگ و پر ثمر است.

امیر حاتمی ادامه داد: ایشان در صحنه مقابله با کرونا نیر از پیشگامان بود و مجموعه تحت مدیریت ایشان در تولید کیت تشخیص کرونا فعالیت داشت. ایشان یک عنصر موثر در نوآوری‌های دفاعی بود و دشمن نیز هرجا که برای ملت عزیز ایران یک گام موثر و بلند برداشته شود را مورد هدف قرار می‌دهد؛ حوزه دفاع به عنوان یک حوزه کاملا موثر برای مردم ایران همواره مورد نظر و تهاجم دشمن است.

 از میان فرماندهان رده بالای سپاه، نخستین واکنش به این ترور کور را فرمانده کل سپاه داشت. سردارسلامی با انتشار توئیتی نوشت: ترور دانشمندان هسته‌ای آشکارترین تقابل خشن نظام سلطه برای جلوگیری از دستیابی ما به علوم مدرن است. به گزارش تعادل، در پیام سردار سلامی آمده است: صهیونیست‌ها دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند، اما فقط خود آنها می‌دانند پاسخ این اقدام را ما کجا داده‌ایم، ما اعلام نمی‌کنیم اما خود آنها می‌دانند. در صحنه‌های تاریخی گذشته نشان دادیم که هیچ عملی را بدون پاسخ و انتقام نمی‌گذاریم.

مشاور فرمانده معظم کل قوا نوشت: همچون صاعقه بر سر قاتلان شهید محسن فخری‌زاده مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان می‌کنیم. سردار حسین دهقان با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در پیام رسان توئیتر در واکنش به شهادت رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در یک عملیات تروریستی نوشت: صهیونیست‌ها در واپسین روزهای عمر سیاسی متحد قماربازشان در پی تشدید و افزایش فشار بر ایران برای ایجاد یک جنگ تمام عیار هستند.وزیر سابق دفاع تصریح کرد: «شب دراز است و قلندر بیدار! همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان می‌کنیم.»


  واکنش ترامپ به ترور شهید فخری‌ زاده

رییس‌جمهور امریکا با بازنشر چند توییت از جمله توئیت‌های عبری و انگلیسی از یک خبرنگار اسراییلی به ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.در توییت انگلیسی «یوسی ملمن» خبرنگار اسراییلی که مورد تایید ترامپ قرار گرفته، آمده است که محسن فخری‌زاده سال‌ها جزو اهداف موساد بوده است.

   واکنش رسانه‌های رژیم صهیونیستی به ترور محسن فخری زاده

رسانه‌های صهیونیستی به خبر ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان واکنش نشان دادند. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه جوروزالم پست طی گزارشی به خبر ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای در آبسرد دماوند پرداخت.این روزنامه به نقل از رسانه‌های ایران گزارش داد که محسن فخری‌زاده در پی حمله عناصر تروریستی ترور شد.پایگاه اینترنتی روزنامه تایمز آف اسراییل نیز گزارش داد که منابع آگاه این ترور را تایید کرده‌اند و اطلاعات تکمیلی بزودی اعلام خواهد شد.هاآرتص نیز در گزارشی این خبر را به نقل از رسانه‌های ایران تایید کرد.

   معاون وزیر خارجه پیشین امریکا: ترور فخری‌زاده ممانعت از دیپلماسی بود

مارک فیتز پاتریک، معاون وزیر امور خارجه پیشین امریکا در پی ترور امروز شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته ایرانی در صفحه توییترش نوشت: دلیل ترور فخری‌زاده ممانعت از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه هدف ممانعت از دیپلماسی را دربر داشت. او همچنین در واکنش به پیام توییتری کتربر دیگری که با اشاره به این ترور مدعی شده بود فخری‌زاده «معمار برنامه هسته‌ای نظامی ایران» بوده است، گفت: این اتفاق بزرگی است اما برنامه هسته‌ای ایران مدت‌هاست از آن موقعیتی که به افراد وابسته بود گذر کرده است.

  نخستین واکنش اتحادیه اروپا به ترور شهید فخری‌زاده

کارل بیلدت، رییس اندیشکده شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا بعید نیست که این ترور هدفمند تلاشی برای جلوگیری از بازگشت تیم بایدن به فرایند دیپلماتیک با ایران و احیای برجام بوده باشد

 

ارسال نظر