شوک اقتصادی برای بورس

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۶۷۴
شوک اقتصادی 
برای بورس

فردین آقابزرگی

در پیش‌بینی روند طبیعی بازار می‌توان گفت که مهم‌ترین بحث اثرگذار بر روی این موضوع بحث‌های داخلی و اقتصادی است اما؛ یک اخباری مثل انتخابات امریکا یا پیامدهای حملات تروریستی و امثال این موارد همه بازارهای مالی را از جمله بازار‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با یک شوک اقتصادی بسیار کوتاه و کم اثر مواجه می‌کند و پیرو پیش‌بینی‌ها هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی امریکا اساسا بر اقتصاد ما اثرگذار نمی‌باشند چراکه؛ رویکرد اقتصادی ما در رابطه با تعامل با دنیا و محاصره اقتصادی و تحریم‌ها هیچ گونه تغییر محسوس و قابل توجهی به خصوص در کوتاه‌مدت نخواهد کرد. بنابراین صرف یک اطلاعات جدید در روند بازاری که رو به اصلاح است تشدید می‌کند و تفاوتی ندارند این اصلاح مثبت باشد یا منفی. نکته اصلی تغییرات در وضعیت بازار بورس ایران در پی اصلاحات قابل توجهی که حدود 40 درصد اصلاح قیمت داشته‌ایم از سقف شاخص سال جاری تاکنون؛ در حقیقت نکته اساسی پیامدهای اصلاحات منفی که می‌توان این مورد را ملاک پیش بینی برای روزها و هفته‌های آینده بازار قرار داد به همین دلیل بیش از 50 درصد سهام موثر و تاثیرگذار بر روی شاخص بازار اصلاحات عمده خود را انجام دادند و پس از این نه شاهد رشد‌های شارپی، رشد جهشی و نه ریزش واصلاح قیمتی اساسی در بازار خواهیم بود. یک بازار با ثابت شدن شرایط حال حاضر به خصوص با پر رنگ شدن پیش‌‌بینی‌ها درخصوص افزایش نرخ ارز در بازار، ثبات نسبی پس از گذر از این اصلاحات 40 درصدی قابل توجه بوده فکر می‌کنم روند بازار به این شکل ادامه دارد و این حدود 200 شرکتی که به هر شکل متوقف بودند این شرکت‌ها نیز اصلاحات خود را انجام بدهند بازار ثبات خاص خود را به دست می‌آورد و کمتر شاهد اصلاحات منفی دو الی سه ماه گذشته خواهیم بود. نکته اساسی در خصوص سهام عدالت نخست عدم تطابق مشخصات شناسنامه‌ای دارندگان سهام عدالت با مرجعی که دستور فروش دادند. برای مثال؛ در یک بانک یا کارگزاری دستور فروش می‌دهند غافل از اینکه پیش‌تر کارگزار ناظر آن فرد شرکت دیگری بود یا شماره تلفن همراه و شماره شبا با مشخصات شناسنامه‌ای تطبیق نداشته است. بنا گفته رییس سازمان بورس در مجلس شورای اسلامی 13 هزار میلیارد تومان از سهام عدالت به فروش رفته و از برآورد اولیه که 400 هزار میلیارد تومان ارزش سهام طی ماه‌های تابستان بود تنها 13 هزار میلیارد تومان به فروش رسیده است. 

این بدان معناست که قسمت بزرگی از پول‌های سهام عدالت پرداخت شده است و تعداد افرادی که باقی مانده ناشی از ایرادها و عدم تطابق‌های وارده است. 

ابتدا و انتهای فروش سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری تحت نظارت است و بلافاصله پرداختی‌ها صورت می‌گیرد برای مثال؛ یک لیست شامل 100 کد است اگر داخل این لیست 5 کد با عدم تطابق لیست شناسنامه‌ای وجود داشته باشد مستلزم یک صرف زمان طولانی بوده که کل لیست اصلاح شود و دوباره به شرکت سپرده‌گذاری ارسال شده تا بتوان به صورت گروهی پرداخت کرد.

 

ارسال نظر