اخاذی از مهمانداران در پروازهای ارزی

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۳۷۱
اخاذی از مهمانداران
در پروازهای ارزی

با توجه به کاهش پروازهای مسافری در اثر شیوع ویروس کرونا، مدیران مهمانداران در شرکت هواپیمایی ماهان اقدام به اخاذی از مهمانداران در ازای دادن برنامه در پروازهای ارزی می‌کنند.

بر اساس اسنادی که به دست روزنامه تعادل رسیده است، برخی از مدیران ناوگان‌های این شرکت، ارایه پرواز برای پر شدن ساعت پرواز و کسب حداقل امتیازها برای حقوق ماهیانه دریافتی را منوط به دادن هدیه‌های مختلف کرده‌اند که این موضوع از مصادیق بارز تحصیل مال از طریق نامشروع است.

به تازگی تعدادی از مهمانداران ماهان، موضوع اخاذی یکی از مدیران خود را به واحد حراست این شرکت هواپیمایی گزارش داده‌اند و مدیرکل حراست شرکت یادشده در اقدامی عجیب ضمن انکار دریافت گزارش، ایشان را از پرواز منع کرده و عنوان کرده‌اند که علت منع پرواز یا عدم تمدید قراردادها و عدم ادامه همکاری تهمت به مدیران است و این موضوع در حالی است که گزارش‌ها با مستندات ارایه شده است. از طرفی با توجه به تنگناهای حاکم به خاطر شرایط شیوع کرونا بر صنعت هواپیمایی و نبود فرصت‌های شغلی مشابه پرسنل معترض در مشقت قرار گرفته‌اند. در حال حاضر این پرسنل از ادامه کار پروازی منع شده‌اند.

نکته عجیب آنجاست که مدیریت حراست این شرکت هواپیمایی منکر دریافت گزارش شده است و سوال اینجاست که احراز افترا و بهتان بدون دریافت گزارش چطور ممکن است؟

احراز سمت مدیریت حراست شرکت‌های هواپیمایی نیازمند رعایت دستور العمل سازمان هواپیمایی کشوری است و طی بررسی‌های صورت گرفته مدیریت حراست این شرکت هواپیمایی در حال حاضر فاقد ابلاغ قانونی برای احراز این سمت است.

بنا بر گزارش افراد معترض، واحد حراست این شرکت مانع دیدار پرسنل با مدیرعامل می‌شود و به این صورت اعتراضات از داخل شرکت مسکوت می‌ماند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشقت‌های حاکم بر چرخه اقتصادی این شرکت، افراد معترض به بهانه‌های مختلف از کار بیکار می‌شوند و این شرکت پرسنل خود را به این روش به صورت غیر واضح تعدیل می‌کند.

به‌طور مثال، عده‌ای از مهمانداران این شرکت، از منع پرواز و اخراج و تعدیل نیرو به جهت عدم تسلط کافی به زبان یا عدم تسلط به امتحانات ریکارنت سخن به میان می‌آورند و عنوان می‌شود که این مطالب به صورت خلاف واقع و به عنوان بهانه استفاده می‌شود و شرکت هواپیمایی ماهان هیچ دوره و کلاسی را بابت آموزش‌های ادواری و زبان برگزار نمی‌کند و حجم پروازهای تحمیلی نیز غیر منصفانه است و افراد را ملزم به آموزش زبان با هزینه شخصی و در اوقات استراحت می‌کند.

مهمانداران این شرکت سابقا نیز این حیث مراتب را به واحد حراست گزارش داده بودند و در نهایت ضمن عدم رسیدگی اخراج شدند. رسیدگی به این نوع مسائل از وظایف واحد حراست شرکت است و متاسفانه اقدام واحد حراست این شرکت معکوس بوده است.

مطابق قانون و اصول کلی حقوقی و فقهی برخورد با شخص شاکی به صورت غیرمنطقی مجاز نیست و برخورد نباید جوری باشد که باب گزارش فساد بسته شود.

بر پایه این خبر، عده‌ای از پرسنل این شرکت ضمن حضور در سازمان هواپیمایی کشوری مطالب را به مسوولان دولتی گزارش داده و منعکس کرده‌اند و متقاضی رسیدگی عاجل از سوی مقامات ذیصلاح مطابق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر گزارش و برخورد با فساد هستند.

آتش کرونا به جان صنعت هوایی

صنعت هوایی چه در ایران و چه در سایر کشورها، یکی از نخستین صنایعی بود که از شیوع کرونا آسیب دید. با شیوع این ویروس از سویی در دوره‌هایی پروازهای هوایی کنسل شد و از سوی دیگر، مردم اشتیاق سفر را از دست دادند و به اجبار خانه‌نشین شدند و همین مساله منجر به کاهش شدید درآمدهای ایرلاین‌ها شد. در این حالت

اگر چه هزینه‌های تعمیر و نگهداری هواپیماها افزایش یافت اما برای ایرلاین‌های ایرانی به واسطه نوسان‌های شدید ارزی در 7 ماهه نخست سال جاری، شرایط بسیار وخیم‌تر از همتایان خارجی آنها بود. از همین رو، در نیمه‌های مهر ماه، انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخنامه‌ای را اعلام و منتشر کرد که به موجب آن هزینه بلیت پروازهای داخلی به‌شدت گران شدند و از 500 هزار تومان تا 2.5 میلیون تومان در مسیرهای پروازی دور و نزدیک قیمت خورد. این فهرست قیمتی اما با مخالفت مقام‌های دولتی رو به رو شد و در پی برگزاری جلسه مشترک محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی مقرر شد که قیمت‌های جدید اعمال نشوند اما در عوض دولت از ایرلاین‌ها حمایت کند.

 

اختصاص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها

در همین چارچوب، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مقرر شده در قالب کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا ارز نیمایی به ایرلاین‌ها اختصاص داده شود تا قیمت بلیت هواپیما افزایش نیابد. تورج دهقانی زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی جلسات و مذاکرات صورت گرفته وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا زیرنظر کمیته هوانوردی تشکیل شود تا هزینه‌های ارزی و ریالی ایرلاین‌ها جبران شود و آنها بتوانند بدون افزایش قیمت بلیت هواپیما به حیات خود ادامه دهند. وی افزود: یکی از تصمیماتی که تاکنون برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما اتخاذ شده این است که از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایرلاین‌ها ارز نیمایی تامین کنیم و بخشی را هم به عنوان منابع ریالی در اختیار آنها قرار دهیم تا هزینه‌های افزایش یافته آنها به گونه‌ای جبران شود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تاکنون در این زمینه برنامه‌ریزی برای جبران هزینه‌های ارزی و ریالی شرکت‌های هواپیمایی انجام شده است و در ادامه باید به دنبال تصویب و ابلاغ آن در ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم.

زنگنه اواخر هفته گذشته نیز در حاشیه بازدید از کانترها و مراحل پذیرش مسافر در ترمینال‌های ۱ و ۲، ایرساید، اتوبوس‌ها و رمپ فرودگاه مهرآباد و همچنین پروازهای در حال انجام برخی شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بود: هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و پول این صندلی‌های خالی از مسافران دریافت نخواهد شد.

 

ایرلاین‌ها گران‌فروشی نمی‌کنند

در همین حال، یونس دقیق‌کیا، عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید براینکه دخل و خرج ایرلاین‌ها به دلیل مشکلات متعدد با هم همخوانی ندارد، گفت: مصوبه ستادکرونا مبنی بر مسافرگیری با ۶۰ درصد ظرفیت به این مشکلات دامن زده است.

یونس دقیق‌کیا در گفت‌وگو با مهر، در خصوص مباحث اخیر افزایش قیمت بلیت هواپیما و صدور دستورالعملی مبنی بر عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه ایرلاین‌های ایرانی مشکلاتی دارند که ایرلاین‌های دیگر کشورها با آن روبه رو نیستند گفت: مشکلات صنعت هوانوردی ما، تا حدود زیادی متأثر از محدودیت‌های خرید هواپیمای نو، موتور و قطعات یدکی از سال‌های قبل بوده است. ولی با تلاش بی‌وقفه فعالان صنعت هوانوردی، این صنعت تاکنون روی پای خود ایستاده است. در یکی دو سال گذشته، مشکلات جدیدی به مشکلات قبلی اضافه شد که از جمله می‌توان به مسائلی چون عدم امکان سوخت‌گیری در فرودگاه‌های خارج از کشور و عدم امکان انتقال ارز حتی از طریق صرافی‌ها به عنوان دو نمونه از محدودیت‌های جدید اشاره کرد که ایرلاین‌های ایرانی را با هزینه‌های اضافی مواجه ساخت. وی افزود: از طرف دیگر افزایش نرخ دلار از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان دیگر امان همه شرکت‌های هواپیمایی را بریده است. اگر گشایشی نشود بعید است ادامه کار میسر باشد. عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه دخل و خرج این شرکت‌ها یکسان نیست و درآمد هیچ پروازی خصوصاً در مسیرهای داخلی کفاف هزینه پرواز را نمی‌دهد، افزود: مسلماً ادامه این وضعیت و ضرر و زیان انباشته موجب زمین‌گیری ناوگان شرکت‌های هواپیمایی خواهد شد. به عنوان مثال، با سررسید زمان تعویض موتور هواپیما، باید حداقل یک میلیون دلار برای خرید موتور پرداخت کرد؛ یعنی حدود ۳۰ میلیارد تومان؛ چه طور می‌توان با نرخ‌های فعلی این هزینه را تأمین کرد؟ حال به این هزینه‌ها، سایر هزینه‌ها مانند حقوق و دستمزد پرسنل، هزینه هندلینگ و خدمات فرودگاهی و… را هم اضافه کنید.

 

رشد نزولی قیمت بلیت هواپیما!

دقیق کیا با اشاره به افزایش چند برابری هزینه و قیمت

تمام شده کالاها و خدمات در کشور پس از کرونا گفت: این در حالی است که نرخ بلیت هواپیما نسبت به سایر خدمات و کالاها نه تنها افزایش نداشته بلکه ارزان‌تر هم شده است.

ایکائو توصیه‌ نکرده است او در پاسخ به اینکه آیا رویه ایرلاین‌ها در سایر کشورها مبنی بر عدم رعایت فاصله‌گذاری در پروازهایشان، آن هم در شرایط رکود اقتصادی و کسادی حمل و نقل هوایی، به معنی کسب درآمد حداکثری نیست؟ اظهار کرد: خیر؛ اصلا این طور نیست. خوب است بدانید که فعالیت هر شرکت هواپیمایی تحت نظارت دقیق سازمان هواپیمایی کشوری همان کشور متبوعش بوده و سازمان هواپیمایی کشوری هر کشوری، در مباحث مربوط به ایمنی پرواز و سلامتی مسافران تابع سازمان بین‌المللی هوانوردی جهانی (ایکائو) است؛ ایکائو نه تنها دستور بلکه توصیه‌ای هم مبنی بر فاصله‌گذاری بین مسافران نکرده است.

 

ارسال نظر