بورسی که همچنان جذاب است

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۹۱
بورسی که همچنان 
جذاب است

محسن عباسی

 موضوع بسترسازی برای تداوم رشد در بازارهای اصلی یکی از اولویت‌هایی است که جوامع مختلف از آن برای بهبود شاخص‌های ثبات در بازارها بهره می‌برند. به نظر می‌رسد اقتصاد ایران در این ایام در برابر یکی از خطرناک‌‌ترین برهه‌های تاریخی در نظام بانکی قرار گرفته است. همزمان با رشد نجومی و حبابی قیمت‌ها در بازارهای موازی بورس، مبالغ نجومی حاصل از رشد قیمت دلار و سکه و مسکن و خودرو هم اینک به دنبال بازاری برای رسوب پول می‌گردند. پول‌های بزرگی که در صورت رسوب در سیستم بانکی باعث ایجاد رکود گسترده و فراگیر در کشور برای یک دوره ۴ الی ۵ ساله خواهد شد و برای دولت بعدی و بانک مرکزی مصیبت بزرگی را پدید خواهد آورد. پرداخت سود ۲۰ درصد و بالاتر موجب فربه‌تر شدن نقدینگی در کشور و کاهش میل سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل در کشور خواهد شد و تولید و اقتصاد کشور را به رکودی چند ساله فروخواهد برد و موجب بیکاری گسترده و بی‌سابقه‌ای در کشور خواهد شد که تاکنون نظیرش را نیز نداشته‌ایم.  

سود سپرده از مالیات هم معاف است و بنابراین عایدی دولت هم از این بخش (در مقایسه با گردش نقدینگی در بورس و مالیات خرید و فروش سهام که به دولت می‌رسید) کاهش شدیدی می‌یاید. 

میل به سرمایه‌گذاری همین حالا هم به دلیل بروز کرونا کاهش چشمگیری داشته است و تولید کالا و خدمات (به‌خصوص خدمات) آسیب جدی دیده‌اند. در صورت افزایش نرخ سود بانکی بخش عمده‌ای از نقدینگی موجود وارد سیستم بانکی خواهد شد و سرمایه‌گذاری واقعی کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و احتمالا بعد از این افزایش نرخ، دولت به صورت گسترده‌ای به انتشار اوراق قرضه خواهد پرداخت که اثرات تورمی آن ممکن است چند سال بعد در دولت بعدی نمایان شود. دولت اگر همان‌طور که رییس‌جمهور عنوان کرد به دنبال خصوصی‌سازی و حمایت از بازار سرمایه است، بهتر است از دست کاری در نرخ سود بانکی پرهیز کند. واقعا کدام کشور با افزایش نرخ سود بانکی به پیشرفت رسیده است؟ یک مُسکن موقتی که باعث عود بیماری اقتصاد کشور در چند سال بعد می‌شود. اگر دولت به دنبال انتشار اوراق است در بازار ثانویه کارا می‌تواند این تامین مالی را انجام دهد. اگر قصد فروش صندوق etf و دریافت مالیات معاملات بورس را دارید باید این بازار را حمایت کنید. بورس در مقایسه با سایر بازارها، ارزان‌‌ترین، کاراترین، ضدتورمی‌ترین و شفاف‌‌ترین بازار ممکن است. به دوران رونق بورس در چند ماه گذشته نگاه کنید. قیمت‌های کالا و خدمات را در آن موقع و الان مقایسه کنید. بورس عامل تورم نیست و اتفاقا یکی از راهکارهای خروج از رکود تورمی برای دولت‌ها همین بورس است. اگر نتوانید نقدینگی را دوباره به بورس بازگردانید یکی از بی‌سابقه‌ترین تورم‌های ۵۰ سال اخیر را تجربه‌خواهیم کرد که به از بین رفتن کامل ارزش پول ملی منجر خواهد شد.

 

 

ارسال نظر