بار اداره شهر بردوش‌مردم

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۶۰
بار اداره  شهر بردوش‌مردم

گروه راه و شهرسازی|

اعضای شورای شهر تهران دیروز در شرایطی به یک فوریت لایحه افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو و اتوبوس رای دادند که در نیمه نخست سال جاری، نرخ بلیت‌های یادشده 25 درصد افزایش یافته بود. از این رو، در صورت تصویب این لایحه در شورای شهر تهران، میزان افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس در سال جاری به 50 درصد می‌رسد. این در حالی است که معاون حمل و نقل شهرداری در نشست دیروز شورای شهر و در جریان بررسی یک فوریت این لایحه، گفته که افزایش 25 درصدی بلیت ناوگان عمومی بار سنگینی بر شهروندان تهرانی تحمیل نمی‌کند.

به گزارش «تعادل»، در هفته‌های گذشته، زمزمه افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس در نیمه دوم سال شنیده والبته تکذیب می‌شد، تا این جمعه گذشته، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران رسما اعلام کرد که ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی قرار دارد.

اگر چه وضعیت حمل و نقل عمومی طی دو سال گذشته بحرانی بوده است، اما از 7 ماه پیش، ‌یعنی از زمان شیوع کرونا در کشور و تهران، نقص‌ها و نقیصه‌های این سیستم بیش از هر زمان دیگری هویدا شد. با این حال، دولت‌ها هنوز حمایت مالی موثری از حمل و نقل عمومی پایتخت نکرده‌اند. اگر یک روز دولت به دلیل رقابت‌های جناحی در اوج وفور درآمدهای نفتی از انجام تعهدات قانونی خود در قبال نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی تهران طفره رفت، حالا دولتی دیگر، زیر سایه تحریم‌ها و کرونا، توان حمایت مالی از آن را ندارد. با این حال، چندی پیش، پیروز حناچی، شهردار تهران در نامه‌ای به دفتر مقام رهبری، درخواست کرد که برای کمک به وضعیت حمل و نقل شهری پایتخت از منابع صندوق توسعه کشور برداشت شود. از این رو، به نظر می‌رسد، شهرداری برای تعمیر و نگهداری سیستم حمل و نقل عمومی، در شرایطی که از منابع عمومی محروم مانده، با ارایه لایحه درصدد است بار این هزینه‌ها را به دوش مردم بیندازد تا بلکه زنجیره ارایه خدمات به تهرانی‌ها قطع نشود. دیروز اما در جریان دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران بررسی یک فوریت لایحه در خصوص «اصلاح ردیف (۱۱) بند (۱) تبصره (۲۴) مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، موضوع (نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی) در دستور کار قرار گرفت.

 

افت 40 میلیارد تومانی

درآمدهای حمل و نقلی

مناف هاشمی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران در دفاع از یک فوریت این لایحه گفت: اکنون در اتوبوسرانی و شرکت بهره‌برداری مترو ماهیانه در حدود ۴۰ میلیارد تومان کاهش درآمد داریم، از طرفی تعداد مسافران نیز کاهش یافت و خرید قطعات و ضدعفونی کردن‌ها هزینه ما را نسبت به آنچه در بودجه شورای شهر مصوب شد، بیشتر کرده است. او ادامه داد: برخی از قطعات حدود ۸۰ درصد گران‌تر شده است و این بودجه به هیچ عنوان کفاف حوزه حمل‌و‌نقل را نمی‌دهد. سال گذشته نیز این تجربه وجود داشته است و اواسط سال شورای شهر قیمت‌ها را کمی افزایش داده و ما نیز درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها را داریم. این مبلغ بار سنگینی بر شهروندان تهرانی نیست. اما واقعیت این است که کمک بزرگی به مترو و اتوبوسرانی است.

 

هزینه‌ها بر دوش مردم

علی اعطا در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: با توجه به شرایط حادث شده در پی کرونا این مساله مطرح است که افزایش نرخ بیشتری اعمال کنیم. اولین راه‌حلی که به ذهن هر دستگاه تصمیم‌گیری برای جبران هزینه‌ها می‌رسد افزایش نرخ است. الان به‌طور روشن می‌خواهند در اولین راه‌حل این را بر دوش مردم بگذارند. اگر این لایحه به فوریت بخواهد در کمیسیون‌ها بررسی شود به معنی این است که همین راه‌حل را می‌خواهیم بررسی کنیم. اما اگر به صورت عادی در کمیسیون‌ها مطرح شود، به راه‌حل دیگری غیر از اینکه بار آن را بر دوش مردم بگذاریم فکر می‌شود. مبنای این لایحه این است که بار هزینه‌های مازاد حمل‌و‌نقل عمومی را بر دوش مردم بگذاریم و خواهش من این است که به فوریت این لایحه رای ندهند تا به راه‌حل‌های دیگر نیز فکر شود.

کمک و لطف مردم؛ تنها منبع در دسترس

سید محمود میرلوحی به عنوان موافق یک فوریت این لایحه گفت: در مساله کرونا شرایطی ایجاد شد که استفاده از اتوبوس و مترو با محدودیت مواجه شد و به مردم گفتیم از آن استفاده نکنند. اما باید از مردم تشکر کنیم که از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند.

میرلوحی افزود: ناچاریم و اکنون هفت ماه از سال گذشته است و اگر این کار را نکنیم با توجه به امکانات و شرایط این مردم هستند که از امکانات محروم می‌شوند. فعلا تنها منبعی که در دسترس شهرداری تهران است کمک و لطف مردم است. بقیه فعلا وعده سر خرمن است. از مردم خواهش می‌کنیم شرمندگی خادمین خود در شورای شهر را بپذیرند.

 

دست در جیب مردم نکنیم

حجت نظری در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: اینکه بخواهیم در شرایطی که فکر می‌کنیم نمی‌توانیم هزینه‌ها را تامین کنیم باز هم دست در جیب مردم کنیم و بخواهیم هزینه‌های مردم را افزایش دهیم اتفاق خوبی نیست. ما نمی‌‌توانیم با افزایش هزینه‌های مردم هزینه‌هایی که برای خودمان در شهرداری وجود دارد را کاهش و درآمدها را افزایش دهیم. او ادامه داد: عملا با این افزایش کاری خواهید کرد کسانی که از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند اما ماشین شخصی دارند ترغیب به استفاده از ماشین شخصی شوند. این افزایش‌ها برای خیلی‌ها صرفه بیشتری خواهد داشت که با توجه به کاهش ساعت طرح ترافیک از ماشین شخصی استفاده کنند. لذا این افزایش قیمت منجر به افزایش ترافیک در شهر خواهد شد. خواهش می‌کنم در شرایط سخت اقتصادی به مردم بیشتر از این فشار نیاوریم. نظری گفت: بسیاری از مجموعه‌های شهرداری به دلیل کرونا نتوانستند به کسب درآمد برسند، آیا باید هزینه‌های مربوط به خدمات همه این مجموعه‌ها را افزایش دهیم؟ آیا قرار است برای اداره شهر اینگونه به مردم فشار آوریم؟ ساده‌ترین راه این است که هزینه‌ها را کاهش دهیم و امیدوارم این مساله در دستور کار قرار گیرد.

 

افزایش نرخ بلیت رقم زیادی نیست

محمد علیخانی در موافقت با یک فوریت این لایحه گفت: وضعیت مترو و اتوبوس بحرانی است. دولت تا اینجا به وظایف خود عمل نکرده است. این درصدی که افزایش پیدا می‌کند نیز خیلی زیاد نیست و با این تغییر ۳۰میلیارد به درآمد مترو و ۲۵ میلیارد به درآمد اتوبوسرانی اضافه می‌شود و این رقم عدد خیلی زیادی نیست و باید بحث کنیم و راهکار دیگری هم پیدا کنیم.

شهرداری از وام ستاد کرونا استفاده کند

محسن هاشمی نیز در ادامه گفت: در مصوبه ستاد ملی کرونا آمده است که 75 هزار میلیارد تومان وام به شرکت‌های متضرر از کرونا اختصاص داده شود به شرط آنکه کسی را اخراج نکرده باشند. در نتیجه معاونت حمل‌و‌نقل که کسی را اخراج نکرده می‌تواند از این روش‌ها هم برای تامین اعتبار استفاده کند. در ادامه یک فوریت این لایحه با موافقت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید. پس از این تصویب محسن هاشمی گفت: متاسفانه تصویب شد، اما معاونت حمل‌و‌نقل باید از طریق وام 75 هزار میلیاردی پول بگیرد.

 

یک فوریت لایحه

مجوز انتشار 4 هزار میلیارد تومان

اعضای شورای شهر تهران همچنین یک فوریت لایحه اصلاح بند (۱) تبصره چهارم مصوبه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران و مجوز انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مالی به منظور اجرای طرح‌های حمل‌و‌نقل عمومی را تصویب کردند. مناف هاشمی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک درباره یک فوریت این لایحه گفت: براساس بند «د» تبصره پنجم قانون بودجه سال ۹۹، مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و تلاش کردیم و با وزارت کشور به یک توافق اولیه رسیدم که سه هزار میلیارد آن برای شهرداری در نظر گرفته شود. او ادامه داد: وزارت کشور قولی داده بود مبنی بر اینکه ۴ هزار میلیارد را به شهرداری تهران بدهند.اکنون روی عدد ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با وزارت کشور توافق داریم و به همین دلیل سقف ۴ هزار میلیارد را در این لایحه مطرح کردیم. از این میزان ۲هزار میلیارد برای زیرساخت و هزار میلیارد برای اورهال کردن واگن‌های مترو در نظر گرفته شده است چرا که عمر کاری ۴۲ رام قطار گذشته و نیازمند اورهال است. معاون شهردار تهران گفت: هزار میلیارد تومان نیز برای اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است. رییس شورای شهر تهران گفت: اکنون ۶ماه از بودجه گذشته و مقداری دیر هم شده، اما چون وزارت کشور آن را تصویب نکرده، شهرداری مجبور شد، الان این لایحه را ارایه دهد و فوریت آن بالا است تا بتوانند از الان تا آخر سال آن را جذب کنند. بر اساس این گزارش، ‌یک فوریت این لایحه با موافقت اکثریت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

 

محدودیت‌های دو هفته‌ای

در تهران اعمال شود

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران بر لزوم اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای در تهران تاکید کرد. ‌ خداکرمی در جریان دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری گفت: روز گذشته بخشنامه‌ای از سوی استانداری مبنی بر محدودیت یک هفته‌ای برای استان تهران صادر شد. این اقدام علاوه بر اینکه می‌تواند گامی در کنترل بیماری باشد، اما نگرانی‌هایی را به دنبال دارد. او ادامه داد: سوالی که اکنون مطرح است این است که آیا با تعطیلی یک هفته‌ای تهران می‌توانیم اپیدمی را کنترل و مهار کنیم که جواب آن خیر است. طی صحبتی که من با اپیدمیولوژیست‌ها داشتم معتقدند که تعطیلی یک هفته‌ای تنها یک فراز و فرود در منحنی اپیدمی ایجاد می‌کند و اثربخش نخواهد بود و مجددا پس از آن پیک دیگری را شاهد خواهیم بود.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: اگر نتوانیم محدودیت‌ها را حداقل به مدت دو هفته اعمال کنیم، مفیدتر آن است که بیهوده امور شهر را متوقف و یا کند نکنیم و ایمنی گله‌ای را پیش ببرند. اگر وضعیت قرمز است که هست، به جای یک هفته باید دو هفته حداقل تعطیل شود و آن نیز با مقدمات و آمادگی صورت گیرد.

 

ایده انتقال پایتخت؛ شعاری و غیرقابل اجرا

رییس شورای شهر تهران در بخشی از نشست علنی دیروز این شورا با اشاره به روز تهران گفت: همچنین فردا در تقویم روز تهران نامگذاری شده است، از 235 سال قبل که تهران عملا به عنوان مرکز حکومت قاجار تعیین شد، در مقیاس شهرهای کهن جهان زمان زیادی سپری نشده است، به خصوص که 113سال قبل، در سال 1286 هجری شمسی، تهران رسما به عنوان دارالخلافه توسط مجلس مشروطه تعیین شده است و شاید بتوان بخش عمده توسعه تهران را مربوط به نیم قرن اخیر، یعنی از اواخر دهه چهل و با افزایش درآمد نفتی کشور دانست. بنابراین تهران در مقایسه با بسیاری از کلانشهرهای جهان، شهری جوان و نوپاست، شهری با ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کم نظیر، شهری که می‌تواند موتور محرکه اقتصاد ایران و منطقه در جهت توسعه‌ای پایدار باشد. او ادامه داد: اما متاسفانه همزمان با نگاه مثبت و فرصت‌محور به تهران، نگاهی منفی و تهدید محور نیز به این شهر وجود دارد، نگاهی که تهران را به عنوان منبعی از تهدیدات بالقوه و بالفعل می‌داند، از آلاینده‌های فزاینده تا تاب آوری پایین در برابر سوانح و در حقیقت شهری پر از معضلات اجتماعی و فرهنگی.

هاشمی گفت: پرسش اینجاست که اگر با نگاهی منفی‌گرایانه به تهران بنگریم، با چه پیامدهای مواجه خواهیم شد؟ پاسخی که داده می‌شود، انتقال پایتخت از تهران است، صرف نظر از شعاری بودن و غیرقابل اجرا بودن این ایده به لحاظ تامین منابع و مشکلات زیرساختی، این روش پاک کردن صورت مساله به کجا خواهد انجامید؟


برش

   علی اعطا:  به‌طور روشن می‌خواهند در اولین راه‌حل این را بر دوش مردم بگذارند. اگر این لایحه به فوریت بخواهد در کمیسیون‌ها بررسی شود به معنی این است که همین راه‌حل را می‌خواهیم بررسی کنیم. اما اگر به صورت عادی در کمیسیون‌ها مطرح شود، به راه‌حل دیگری غیر از اینکه بار آن را بر دوش مردم بگذاریم فکر می‌شود. مبنای این لایحه این است که بار هزینه‌های مازاد حمل‌و‌نقل عمومی را بر دوش مردم بگذاریم و خواهش من این است که به فوریت این لایحه رای ندهند تا به راه‌حل‌های دیگر نیز فکر شود

 

ارسال نظر