رای اعتماد بی‌دردسر

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۸۹
رای اعتماد
بی‌دردسر

تعادل | فرشته فریادرس|

«یک رای بی‌درسر برای وزیر پیشنهادی صمت»؛ «رزم‌حسینی» ۵۹ ساله در یک ماراتن نفس گیر سرانجام با اقبال نمایندگان اصولگرا روبه‌رو شد و توانست با کسب ۱۷۵ رای موافق از سد مجلس عبور کرده و ردای وزارت را بر تن کند. البته پیش بینی‌ها نیز حکایت از این داشت که مشکل  چندانی بر سر راه گزینه پیشنهادی صمت نباشد؛ چراکه مجلس به «رزم‌حسینی» نظر مثبت دارد. این در حالی است که اواسط مردادماه، همین مجلس به «مدرس خیابانی» وزیر پیشنهادی پیشین چراغ قرمز نشان داد و به او برای وزارت اعتماد نکرد. رایی که موجبات این نگرانی را فراهم کرد که مبادا در جلسه بررسی صلاحیت «رزم‌حسینی» آن هم در نبود رییس‌جمهور همین اتفاق تکرار شود. اما بررسی مسائل پشت صحنه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی حکایت از نزدیک‌تر شدن فضای دولت و مجلس به یکدیگر و یک توافق داشت. توافقی که باعث شد «رزم‌حسینی» هم به هنگام دفاع از خود به حواشی که طی روزهای گذشته و حتی در جلسه علنی مجلس درباره او مطرح شد، اعتنای چندانی نکند و بیشتر وقتش را صرف ارایه برنامه‌هایش کند. از این رو، با استقبال نمایندگان، بخت با رزم‌حسینی ۵۹ساله کرمانی یار شد و به عنوان سومین وزیر صمت در دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرد. 

    زنگ رای اعتماد و حمایت قالیباف 

جلسه موعود برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت فرا رسید؛ جلسه‌ای که حواشی آن کمتر از جلسه رای اعتماد به «حسین مدرس خیابانی» نبود. از انتقادات به رییس‌جمهور و جنجال‌ برای پخش کلیپ گرفته تا ادعاهایی که مخالفان و موافقان طرح کردند. با گذشت بیش از ۴ ماه از بلاتکلیفی وزارت صمت، درنهایت امر «علیرضا رزم‌حسینی» به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت صمت معرفی و روز گذشته برای گرفتن رای اعتماد راهی بهارستان شد. او که حمایت خیلی‌ها را با خود به همراه داشت؛ طبق پیش بینی‌ها و به‌رغم نطق تند مخالفانشان در مجلس، توانست با یک رای بی‌دردسر والبته با توافقاتی که در پشت صحنه بین دولت و مجلس صورت گرفته بود، ردای وزارت بر تن کند. 

با به صدا درآمدن زنگ شروع به کار بررسی صلاحیت وزیر پشنهادی در مجلس، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور، علوی وزیر اطلاعات و حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به همراه رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت وارد خانه ملت شدند. البته این موضوع تذکر و اخطار نمایندگان را در پی داشت. آنها نسبت به عدم حضور رییس‌جمهور معترض بودند؛ به‌طوریکه علیرضا سلیمی این جلسه را غیرقانونی و خلاف آیین‌نامه خواند و در اظهاراتی گفت: «ستاد کرونا مصوب کرده ایشان نیاید. آیا این ستاد صرفا فقط برای یک نفر تشکیل جلسه می‌دهد. چطور رییس قوه قضاییه و رییس مجلس به سفر می‌روند. لازم است رییس‌جمهور یک بار قانون اساسی را بخواند و به وظایف خود آشنا شود.» محمدباقر قالیباف رییس مجلس اما علت عدم حضور روحانی در این جلسه را به رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا مرتبط دانست و گفت که این امر خلاف آیین‌نامه مجلس نیست. دقایقی بعد اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز در جلسه رأی اعتماد حضور یافت.

    جنجال دوتابعیتی

بخش کلیپ و دیگر حواشی 

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت، البته حواشی کم نداشت از بی‌نظمی و تذکرهای پی در پی گرفته تا بخش پخش کلیپ سردار سلیمانی و فریاد نمایندگان. «بفرمایید سر جایتان بنشینید»، «آقایان فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنید» نمونه‌هایی از تذکرهایی بود که از تریبون هیات رییسه مجلس به گوش می‌رسید. از همان ساعات اول آغاز جلسه علنی مجلس حرکت نمایندگان بین صندلی‌ها شروع شد. با ورود حسینعلی امیری نیز ردیف اول که مخصوص نشستن دولتی‌هاست محل تجمع نمایندگان شد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس پس از چندبار که به نمایندگان تذکر داد آنها را تهدید کرد که نامشان را اعلام می‌کند اما این تهدید هم کارساز نشد و نهایتا چند نفر از نمایندگان از تریبون اعلام شد. 

در این میان اما پخش فیلمی در صحن علنی مجلس، درباره همراهی «رزم‌حسینی» با «سردار شهید قاسم سلیمانی» از سوی عنابستانی نماینده موافق مجلس مخالفت‌هایی را به همراه داشت که در نهایت پخش این فیلم که صدای چندان واضحی هم نداشت متوقف شد. از سوی دیگر، برخی از منتقدان، مساله دو تابعیتی بودن وزیر پیشنهادی را پیش کشیدند، موضوعی که از همان ابتدای معرفی او، باعث حرف وحدیث‌هایی در محافل نمایندگان شد. البته نمایندگان موافق، عنوان کردند که این ادعا ثابت نشده و اگر سند دارید منتشر کنید. البته طی روزهای گذشته، ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی نیز مساله تابعیت مضاعف وزیر پیشنهادی را تکذیب کرده بود. 

    دفاعیات سه نماینده موافق 

در ادامه جلسه و در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رزم‌حسینی، «نوش‌آبادی، ارکانی، عنابستانی و محمود عباس‌زاده» به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صمت صحبت کردند. در خلال صحبت‌های مخالفان و موافقان مباحثی در خصوص آشنایی و نزدیکی رزم‌حسینی به سردار سلیمانی مطرح شد که مورد تذکر مخالفان قرار گرفت و آنها خواستار این شدند که از نام سردار سلیمانی در این موارد استفاده نشود. 

محمود عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت در اظهاراتی عنوان کرد: برای منافع مردم و منافع کشور باید برای رای مخالف یا موافق خود حجت شرعی داشته باشیم. او با بیان اینکه مطالبی در فضای مجازی درباه آقای رزم‌حسینی گفته می‌شود، گفت: اگر این مطالب حقیقت داشته باشد، نشانگر آن است که کشور دچار آنارشیسم شده است. اگر حقیقت داشته باشد دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و کمیسیون اصل نود کجا هستند؟ 

از سوی دیگر، احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس هم در اظهاراتی گفت: انقلابی‌ها از دروغ بیزار هستند و هیچ‌گاه حاضر نیستند آبروی دیگران را لکه‌دار کنند از این رو نباید تهمت دوتابعیتی به رزم‌حسینی زده شود. ارکانی در خلال صحبت‌هایش از این موضوع نیز پرده برداشت که برخی نمایندگان می‌گویند: «چون رییس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد حاضر نشده نباید به رزم‌حسینی رأی دهیم چون توهین به مجلس است در حالی که رأی ندادن در شرایط کنونی تنبیه کردن بازار، کشور و مردم است.»  این نماینده موافق در ادامه نقلی قولی آورد وگفت: «لقب شهید زنده و خط‌شکن از سوی سردار شهید سلیمانی به رزم‌حسینی داده شده و در گفت‌وگویی با آیت‌الله علم‌الهدی؛ وی نقل کرد حاج قاسم گفت رزم‌حسینی هدیه بنده به شماست. استانداری که به خراسان رضوی می‌آید عادی و معمولی به عنوان نماینده دولت نیست بلکه یک عنصر پرورش یافته در دفاع مقدس است که مجموعه‌ای از تجربیات و دانش‌ها را کسب کرده است.» همچنین حسین نوش‌آبادی، نماینده ورامین، پیشوا و قرچک در موافقت با رزم‌حسینی گفت: وضعیت آشفته بازار و نابسامانی حوزه بازرگانی و تجارت معضلات بخش صنعت و معدن و شرایط نگران‌کننده تولید و بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی نیازمند وزیری صالح و توانمند برای این وزارتخانه است. او در عین حال تاکید کرد که حذف رانتخواری و امضا‌های طلایی باید در دستور کار وزیر جدید صمت قرار گیرد. 

    نطق تند  مخالفان

در ادامه جلسه «اردشیر مطهری، ویس کرمی و فرهنگی» سه نماینده‌ای بودند که به عنوان مخالف رزم‌حسینی صحبت کردند. اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مخالفت با رزم‌حسینی، اتهاماتی را متوجه او ساخت ودر اظهاراتی گفت: برخی افراد پشت پرده انتصاب رزم‌حسینی در جایگاه وزیر صمت هستند که اگر من بخواهم آن را بیان کنم تعجب می‌کنید. این در حالی است که ملاقات‌هایی از سوی افراد فاسد کنار رزم‌حسینی با برخی مسوولان و نمایندگان مجلس که به تعداد انگشتان است صورت گرفته که جای تعجب دارد.

او در ادامه بحث دوتابعیتی وزیر پیشنهادی را پیش کشید و عنوان کرد: آقای رزم‌حسینی شما چگونه می‌خواهید مسوولیت بگیرید در حالی که ادعا کرده‌اید که محل زندگی‌تان در کانادا بوده و حتی دو دهه در کانادا بوده‌اید و خانواده‌تان در این کشور زندگی می‌کنند؛ شما چرا به ایران آمده و دم از نظام و مردم می‌زنید؟  او همچنین، خواستار شفاف‌سازی فساد‌های گسترده رزم‌حسینی در شرکت‌های مرتبط با مس کرمان شد. این نماینده مجلس در اظهاراتش به رییس‌جمهور نیز حمله کرد و گفت: « آقای رییس‌جمهور که خودت را مخفی کردی آیا می‌دانی مردم می‌گویند خدا روحانی را لعنت کند؟ چرا وزیری پیشنهاد شده که دو دهه در خارج از کشور زندگی می‌کرده است.» 

دیگر نماینده مخالف که پشت تریبون قرار گرفت، نماینده خرم آباد بود. مهران ویس کرمی، هم در مخالفت با رزم‌حسینی گفت: اگر مجلس به رزم‌حسینی رأی اعتماد دهد، از باب رعایت مصلحت است. او در عین حال، غیبت رییس‌جمهور را حمل بر شرمندگی از مردم و نمایندگان عنوان کرد. محمد حسن فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس نیز در مخالفت با رزم‌حسینی با طرح این پرسش از رزم‌حسینی که چرا از کشور خارج شده و طی سالیان متوالی، کار واردات را انجام داده، گفت: کار وی وارد کردن دستگاه‌های دست‌دوم به کشور بوده و از این جهت لطمه‌های زیادی به کشور زده است. فرهنگی همچنین در اظهاراتی عنوان کرد که «آقای رزم‌حسینی در مدتی‌که در داخل فعالیت اقتصادی داشته کارهای مشکوک زیادی دارد که باید توضیح دهد. ایشان برای یک شرکت سوری وام‌هایی گرفته است.» عجیب‌تر اما نقل قولی بود که فرهنگی از زبان «محمود واعظی» رییس دفتر روحانی درباره این معرفی به زبان آورد وگفت: «حرفی نقل شده از رییس دفتر دولت که گفته اگر ما چوب را هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رأی دهند آیا این استدلال درستی است.»

 البته پس از دقایقی حسینعلی حاجی دلیگانی یادداشت حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور را به این شرح قرائت کرد: «نقل قول از جناب آقای واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور مبنی بر اینکه اگر چوپ هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رای دهند، اساسی ندارد.»

    دفاع رزم‌حسینی و رای نهایی

پس از اظهارنظر موافقان ومخالفان، نوبت به رزم‌حسینی رسید تا از برنامه‌های خود دفاع کند. او در صحبت‌هایش تاکید کرد که حمایت از سفره مردم در صدر برنامه‌های من قرار دارد. رزم‌حسینی یکی از برنامه‌هایش را ایجاد فضای شیشه‌ای در وزارت صمت عنوان و در عین حال تاکید کرد که مبارزه با فساد هزینه دارد و همین حالا تخریب‌ها آغاز شده است. وزیر پیشنهادی صمت در ادامه، «مبارزه با قاچاق و پرهیز از ایجاد التهاب در بازار» را نیز از دیگر اولویت‌های کاری خود در زمان وزارت عنوان کرد. 

پس از دفاع وزیر پیشنهادی از برنامه‌هایش، نوبت به رای‌گیری رسید که محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی آغاز رای‌گیری را اعلام کرد و از اعضای دولت درخواست کرد که جلسه علنی را ترک کنند که در نهایت نمایندگان با ۱۷۵ رای موافق، ۸۰ مخالف و ۹ رای ممتنع، به «رزم‌حسینی» اعتماد کردند. محمدباقر قالیباف رییس مجلس پس از اعلام نتیجه رأی اعتماد مجلس به علیرضا رزم‌حسینی به عنوان وزیر صمت، گفت: به هر حال کابینه دولت تکمیل شد و این وزارتخانه هم در این شرایط برای حل مشکلات مردم بسیار مهم و تأثیرگذار است. امیدواریم دولت و وزیر صنعت بتوانند جوابگوی باری باشند که مجلس بر دوش‌شان گذاشت. عصر روزگذشته رییس‌جمهور نیز طی حکمی علیرضا رزم‌حسینی را به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

 

ارسال نظر