رسوایی‌حداکثری درآستانه انتخابات

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۴۵
رسوایی‌حداکثری درآستانه انتخابات

  ترامپ در سالی که منتهی به پیروزی‌اش   در انتخابات شد ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است

   ترامپ در ۱۰ سال از ۱۵ سال گذشته  هیچ مالیاتی پرداخت نکرده است 

تعادل | افشای دو دهه فرار مالیاتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا طی دو دهه گذشته، واکنش گسترده دموکرات‌های امریکایی را در پی داشته است، به گونه‌ای که چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنای امریکا در توییتر از امریکایی‌ها خواست: «اگر بیشتر از ترامپ مالیات بر درآمد فدرال پرداخته کرده‌اند، دستشان را بالا بگیرند.» در عین حال، رییس‌جمهور امریکا گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز درباره فرار مالیاتی خود را جعلی خوانده است. ترامپ گفته، این اخبار جعلی هستند. من مالیات داده‌ام و شما اظهارنامه مالیاتی من را وقتی منتشر شد، خواهید دید. آنها تحت بررسی هستند. سازمان مالیاتی من را دوست ندارد! این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از داده‌های مالیاتی اعلام کرده بود رییس‌جمهور امریکا در ۱۰ سال از ۱۵ سال گذشته هیچ مالیات بر درآمدی نپرداخته است. بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی، فقط ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد پرداخته است.

   درخواست افشای سابقه مالیاتی ترامپ

در پی انتشار گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه دونالد ترامپ در سال اول ریاست‌جمهوری خود تنها ۷۵۰ دلار را به عنوان مالیات پرداخت کرده، گروهی از قانون‌گذاران دموکرات‌ به این گزارش واکنش نشان دادند.  آن‌گونه که فارس به نقل از وبگاه آکسیوس گزارش داده است، این گروه از دموکرات‌ها خواستار افشای سابقه بازده مالیاتی ترامپ شده‌اند.  کارزار انتخاباتی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ امریکا، در تبلیغات خود در توئیتر عنوان کرده که معلمان ۷ هزار و ۲۳۹ دلار، آتش‌نشانان ۵ هزار و ۲۸۳ دلار و پرستاران نیز ۱۰ هزار و ۲۱۶ دلار را به عنوان مالیات پرداخت کرده‌اند و دونالد ترامپ ۷۵۰ دلار مالیات داده است.  «تام پرز»، رییس کمیته ملی حزب دموکرات نیز در بیانیه‌ای گفته، «روابط تجاری ترامپ نشان از یک تضاد منافع خطرناک با شغل وی دارد و اکنون با وجود شمار بدهی‌های عظیم که سررسید آن به زودی فرا می‌رسد، او در حال سوءاستفاده از منصب ریاست‌جمهوری است تا به جای کمک به مردم امریکا، جیب خود را پر کند.»  پرز همچنین گفته: دونالد ترامپ تنها به دو چیز اهمیت می‌دهد خودپسندی و جیبش.  وی افزود: «او کشور ما را مانند یکی از فعالیت‌های تجاری خود هدایت می‌کند. او درست می‌گوید که بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند و کشور‌مان به دلیل نبود رهبری او، با یک کسادی اقتصادی روبروست.»  دیگر قانون‌گذاران حزب دموکرات از جمله «الیزابت وارن»، «الکساندریا اوکازیو کورتز» و «بیل پاسکارل» نیز نسبت به گزارش فرار مالیاتی ترامپ واکنش نشان داده‌اند.

   اولین مناظره انتخاباتی و فرار مالیاتی 

گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» درباره «فرار مالیاتی دونالد ترامپ در ۲ دهه گذشته»، دقیقاً ۲ روز قبل از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی، ضربه‌ای غیرمنتظره برای کمپین ترامپ است. در این گزارش اطلاعات دقیق اظهارنامه‌های مالیاتی دونالد ترامپ و کمپانی‌های وابسته به او در ۲ دهه گذشته منتشر شده است. نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا معمولاً به صورت داوطلبانه اسناد مالیاتی‌شان را منتشر می‌کردند، اما دونالد ترامپ هرگز حاضر نشده اسناد مالیاتی‌اش را منتشر کند. انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که قرار است روز سه‌شنبه سوم ماه نوامبر برگزار شود، در میانه بحران پاندمی کرونا، اعتراضات ضدنژادپرستی و چالش جانشینی قاضی فقید دیوان عالی امریکا روث گینزبرگ به یکی از پرمناقشه‌ترین انتخابات ایالات متحده طی دهه‌های اخیر تبدیل شده است. گزارش نیویورک تایمز از فرار مالیاتی ترامپ تنها بخش کوچکی از این صحنه نبرد حساس است. آنگونه که «اعتماد آنلاین» گزارش کرده، روزنامه امریکایی نیویورک تایمز به مدارکی از اطلاعات مالیاتی دونالد ترامپ در ۲ دهه گذشته دست پیدا کرده که نشانگر دارایی‌های مورد مناقشه، بازپرداخت‌های گسترده، جنگ حسابرسی و صدها میلیون بدهی است. دونالد جی ترامپ در سالی که منتهی به پیروزی‌اش در انتخابات شد ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است. او در اولین سال حضور در کاخ سفید نیز ۷۵۰ دلار دیگر مالیات پرداخت کرده است. ترامپ در ۱۰ سال از ۱۵ سال گذشته هیچ مالیاتی پرداخت نکرده است. بیشتر به این دلیل که گزارش داده پولی که از دست داده از درآمدش بیشتر بوده است. در حالی که رییس‌جمهور در کمپین انتخاباتی خود در حال مبارزه برای پیروزی در انتخابات است-نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که او در خطر شکست است- داده‌ها نشان می‌دهد او در بخش مالی به‌شدت تحت فشار قرار دارد. ترامپ همچنین درگیر بیش از یک دهه نبرد حسابرسی با بخش درآمد داخلی بر سر مشروعیت بازپرداخت مالیات ۷۲.۹ میلیون دلاری است که پس از اعلام خسارت و ورشکستگی دریافت کرد. حکم مخالف در این پرونده می‌تواند برای او ۱۰۰ میلیون دلار هزینه به بار آورد. اظهارنامه‌های مالیاتی‌ای که ترامپ مدت‌های مدیدی تلاش کرده خصوصی باقی بمانند داستان متفاوتی از آنچه او به مردم امریکا گفته بازگو می‌کنند. گزارش‌های او به خدمات درآمد داخلی تاجری را به تصویر می‌کشد که سالانه صدها میلیون دلار می‌گیرد، اما با وجود این، از ضررهای همیشگی برای جلوگیری از پرداخت مالیات استفاده می‌کند. حال، با افزایش چالش‌های مالی ترامپ، سوابق نشان می‌دهد که او بیش از پیش وابسته به درآمدزایی از مشاغلی است که در تضاد منافع مستقیم با شغل او به عنوان رییس‌جمهور هستند.

 

   ترامپ صدها میلیون دلار دارایی ارزشمند دارد

در طول چهار سال حضور ترامپ در دفتر ریاست‌جمهوری و طی دهه‌ها حضور و هیاهوی او در مقابل انظار عمومی، روزنامه‌نگاران، دادستان‌ها، سیاستمداران مخالف و توطئه‌گران با موفقیت محدود کوشیده‌اند معماهای مالی او را کشف کنند. البته این اطلاعات ذاتا بسیاری از سوالات را بی‌پاسخ می‌گذارد و بسیاری از پرسش‌کنندگان را راضی نمی‌کند. پرونده‌های منتشرشده دربردارنده اطلاعاتی است که ترامپ برای I.R.S فاش کرده و نه یافته‌های یک تحقیق مالی مستقل. آنها گزارش می‌دهند که ترامپ صدها میلیون دلار دارایی ارزشمند دارد، اما رقم دقیق ثروت او را مشخص نمی‌کنند. همچنین هیچ ارتباط گزارش‌نشده‌ای با روسیه در گذشته را عیان نمی‌کنند.

در پاسخ به نامه‌ای از خلاصه یافته‌های تایمز، آلن گارتن وکیل شرکت‌های تجاری ترامپ گفت، «به نظر می‌رسد اگر نه همه، بیشتر این اطلاعات نادرست باشد» و خواستار اسنادی شد که مبنای نوشتن این گزارش بوده‌اند. پس از آنکه نیویورک‌تایمز به منظور محافظت از منابع خود از ارایه اسناد خودداری کرد، گارتن فقط نسبت به میزان مالیاتی که ترامپ پرداخته بود مستقیماً واکنش نشان داد. گارتن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طی یک دهه گذشته، رییس‌جمهور ترامپ ده‌ها میلیون دلار مالیات شخصی به دولت فدرال پرداخت کرده است، از جمله پرداخت میلیون‌ها دلار مالیات شخصی از زمان اعلام نامزدی در سال ۲۰۱۵.» به نظر می‌رسد گارتن با اصطلاح «مالیات‌های شخصی»، مالیات بر درآمد را با سایر مالیات‌های فدرال ترامپ یکی کرده است؛ مالیات‌هایی همچون تامین اجتماعی، بهداشت و درمان و مالیات بابت استخدام کارمندان خانگی خود. اطلاعات مالیاتی که توسط نیویورک تایمز بررسی شده نقشه راه یک افشاگری است: از حذف کردن حق‌الزحمه وکیل مدافع جنایی و قصری که برای استراحتگاه خانوادگی مورد استفاده قرار گرفت تا میلیون‌ها دلاری که رییس‌جمهور در سال ۲۰۱۳ از برگزاری مراسم دختر شایسته جهان در مسکو به دست آورد. این اسناد مالی و پرونده‌های حقوقی، دقیق‌ترین نگاه را در داخل امپراتوری تجاری ترامپ تاکنون به دست می‌دهند. 


 

 

 

ارسال نظر