رشد آلفاپلاس قیمت سهام

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۱۶
رشد آلفاپلاس
 قیمت سهام

امیر محمد خویدی

افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر روی بازار سرمایه‌ دارد و این تاثیر چندین دلیل منطقی دارد. همچنین همگرایی قیمت دلار با قیمت سهامی است که در بازار وجود دارد. در بازار سرمایه ۷۰ درصد شرکت‌ها بر مبنای فروش دلاری هستند پس با افزایش قیمت دلار، قیمت محصولات این شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و این شرکت‌ها، به عنوان شرکت‌های مولد که حاشیه سود خالص خوبی را دارند که این حاشیه سود باعث می‌شود تاثیر نرخ دلار بر روی قیمت این شرکت‌ها بیشتر از آن رشدی باشد که در خود دلار صورت گرفته است. برای مثال اگر قیمت دلار ۱۰ درصد رشد کند قیمت سهام می‌تواند با واسطه همین فاکتور بیش از ۱۰ درصد رشد کند . با افزایش قیمت دلار، میزان سودآوری این شرکت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و بخشی از بهای تمام شده شرکت‌ها که به پرداخت حقوق کارکنان مربوط می‌شود به صورت ریالی پرداخت و بسیار کمتر از رشد دلار دیده می‌شود.

برخی از شرکت‌ها محصولات خود را از معادن استخراج می‌کنند که این شرکت‌ها عملا بهای تمام شده زیادی ندارند و همچنین در این شرکت‌ها افزایش قیمت سهام بیش از قیمتی است که در دلار رخ داده است.

شرکت‌های ما معمولا به سیستم بانکی بدهکارند و وام‌های عمده بازپس می‌دهند اما؛ این بازگشت به صورت ریالی است و درآمد شرکت‌ها به صورت دلاری است.تمامی این موارد باعث می‌شود که اگر دلار به میزان آلفا رشد کند قیمت دلار به صورت آلفا پلاس رشد کند.سازمان بورس تمامی راهکارهای ممکن را برای بازگشت اعتماد سهامداران انجام داده اما؛ کمی دیرتر. 

طی هفته‌های گذشته سازمان بورس و دستگاه‌های مختلف سعی در ایجاد اعتماد میان سهامداران کرد که اعتماد برخی از سهامداران جلب شد.با رشد قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد و افزایش سوددهی، بازار خرید سهام برای سهامداران جذاب شد اما؛ اگر بخواهیم بازار پویایی داشته باشیم باید تصمیمات سازمان بورس به درستی انجام شود.اگر سازمان برای تصمیمات و تفکر سیستمی داشته باشد برای کلیت بازار مناسب است. مثلا؛ بازار میزان اعتباری کدها را کاهش دهد ویک تاریخ نزدیک را برای اجرایی شدن اعلام کند یا اینکه میزان خرید سهام در صندوق‌های درآمد ثابت را کاهش دهد.سهامداران بازار و بدنه بازار به تصمیمات آنی بازار شک دارند و تنها راه‌حل ایجاد تعادل و اعتماد در بازار است.

 

ارسال نظر