ورود مجلس‌به بازی بورس

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۱۰
ورود مجلس‌به بازی بورس

روز گذشته جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص بازار سرمایه انجام شد. طی روزهای اخیر مسائل اقتصادی در صحن مجلس اولویت بالاتری یافته است و حوزه کمیسیون‌های تخصصی و اقتصادی پیگیر حل مشکلات اقتصادی بوده‌اند. همچنین در این جلسه وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی حضور داشتند و در خصوص بازار سرمایه و پتانسیل‌های این بازار را بررسی کردند.محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص این جلسه گفت: اولین نکته‌ای که مردم باید از آن مطلع باشند این است که مجلس مصمم است حمایت و تقویت لازم و تثبیت را در بازارهای بورس و سرمایه انجام دهد و تلاش کند هدایت نقدینگی در بازار بورس به سمت مسائل تولیدی برود و پروژه‌های صنعتی در بخش تجاری، کارخانجات و تولید در کشور رونق بگیرد. 

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما کمک‌های لازم به دولت برای تثبیت بورس را انجام می‌دهیم افزایش سرمایه هم از موضوعات جدی بود که در همین زمینه لایحه دو فوریتی دولت برای صرف سهام بدون حق تقدم آمد و در کمتر از 22 – 23 روز تصویب و ابلاغ شد و می‌تواند به عمق‌بخشی، تثبیت و هدایت نقدینگی و حفظ نقدینگی بورس و اموال مردم کمک کند.وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی نه تنها هیچ کوتاهی در زمینه بازار سرمایه ندارد، بلکه این موضوع بیشتر از همیشه مورد توجه و اولویت ما بوده است. از این به بعد هم لازم است تصمیمات جدیدی در بورس مورد توجه قرار گیرد که این تصمیمات در مجلس شورای اسلامی با حضور رییس سازمان بورس اتخاذ شده است. همچنین ما باید به دو طریق به این موضوع توجه کنیم یکی اینکه به متغیرهای بورس توجه کنیم. حجم مبنا، حداقل سفارش و سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه از نکاتی است که مجلس شورای اسلامی مصمم است در کار کارشناسی و نظارتی خود در بورس به آن توجه کند. 

قالبیاف افزود: در بحث بازارگردانی بخشی از شرکت‌هایی که در بورس، حقوقی و دولتی هستند که در زمان اوج بازار درآمدهایی پیدا شد و بعد به هر دلیل از بازار بورس کم شد. همه اینها شرکت‌هایی هستند که به نوعی دولتی محسوب می‌شوند و مدیریت دولتی دارند. اینها مکلف هستند وجوه را به بازار بورس برگردانند و بورس را تقویت کنند تا بازارگردانی درست پیش برود و کسی خارج از موضوع لیدری بورس را انجام ندهد.رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و بیمه و سهام را مورد توجه قرار دهیم و زیان ناموجهی را به منابع بیت‌المال وارد نکنیم تا بورس را حفظ کنیم. چیزی که توافق شد این است که سازوکارهای سهام خزانه و کاهش مزیت‌های سهام خزانه غیرمستقیم را برای تقویت در سازوکارهای رسمی خزانه در بورس در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس مجلس شورای اسلامی نیز حامی بورس شد و قرار شد از صبح روز دوشنبه اولین جلسه با حضور روسای کمیسیون‌های مربوطه و رییس مجلس روسای کمیسیون‌های مربوطه و مسوولان مرتبط از جمله رییس کل بانک مرکزی برگزار ‌شود و امید می‌رود که مشکلات بازار حل شود.کمیسیون‌ اقتصادی باید پیش از این عملکرد بازار سرمایه را بررسی می‌کرد تا برخی از رشد‌های حبابی رخ ندهد. در حال حاضر این حمایت و بررسی کمی دیر انجام شده اما می‌تواند نظر اغلب سهامداران بازار را به خود جلب کند همچنین بورس جایگاه مناسب برای نقدینگی‌های موجود در بازار است و ورود این حجم از نقدینگی به هر بازاری باعث ایجاد حباب می‌شود. در نتیجه انتظار می‌رود مجلس نیز در سبب کنترل این نقدینگی‌ها قدم بگذارد و اجازه ندهد این حجم نقدینگی حبابی در بازارهای موازی ایجاد کند.تا چندی پیش تنها رییس‌جمهور از بازار سرمایه دفاع می‌کرد و این بازار را مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌دانست اما؛ چندی بعد وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی نیز با رییس‌جمهور همگام شدند تا حمایت‌های لازم را از این بازار انجام دهند به مرور و بعد از گذشت چندین ماه و دیده شدن ظرفیت‌های بازار سرمایه، اغلب دولت مردان تصمیم گرفتند از این بازار دفاع کنند و با ورود بورس‌ها و کالاهای جدید به بورس رونق بخشند.بورس در انتظار ورود خودرو و مسکن است و پیش بینی می‌شود با ورود این دو بازارهای خودرو و مسکن شفاف شوند و هر روز با افزایش قیمتی چندین میلیونی در این بازار‌ها روبه رو نباشیم. همچین ورود مسکن به بورس می‌تواند خوش قدم باشد و با سوددهی سهامداران تا خانه‌دار کند. همچنین انتظار می‌رود که این جلسات به زیان بازار سرمایه تمام نشود و بورس را پررونق‌تر کنند و اعتماد از دست رفته سهامداران به این بازار بازگردد.

 

ارسال نظر