جاسوسی هکرهای ایرانی یک ادعای مضحک است

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۳۰
جاسوسی هکرهای ایرانی 
یک ادعای مضحک است

مایکروسافت به‌تازگی اعلام کرد که هکرهایی از ایران، روسیه و چین در تلاش هستند که افراد و سازمان‌های فعال در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا را هدف قرار دهند. این در حالی است که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشور در تکذیب این ادعا گفت: ایالات متحده که دهه‌ها در انتخابات کشورهای دیگر از جمله ایران دخالت کرده، با کودتا دولت منتخب مردم ایران دکتر مصدق را سرنگون کرده و کارزار فعال ضداطلاعاتی علیه دیگر کشورها را رهبری می‌کند، در مقامی نیست که چنین ادعای مضحکی بکند. شرکت مایکروسافت روز پنج‌شنبه ۲۰ شهریورماه اعلام کرد هکرهای مرتبط با روسیه، چین و ایران برای تجسس بر افراد و گروه‌هایی که در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا فعال هستند، تلاش می‌کنند. در بیانیه مایکروسافت آمده است که یک گروه ایرانی هک به نام فسفر در یک تلاش ناموفق می‌خواستند به اطلاعاتی در کاخ ‌سفید دسترسی پیدا کنند. به گفته مایکروسافت گروه فسفر تلاش داشته تا به حساب‌های کاربری مقامات رسمی کاخ‌سفید و اطلاعات کارزار انتخاباتی ترامپ نفود کند. در این بیانیه آمده که این گروه هکرهای ایرانی در ماه‌های می‌و ژوئن اقدام به هک کاخ سفید کرده‌اند. این شرکت گفت که همان گروه روس که مسوول هک ستاد مبارزات انتخاباتی حزب دمکرات در سال ۲۰۱۶ بود در حملات سایبری تازه نقش دارد. مایکروسافت گفته روشن است که گروه‌های فعال مرتبط با خارج بر تلاش خود برای هدف گرفتن انتخابات افزوده‌اند. براساس این گزارش کارزار دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا، و رقیب او جو بایدن از حزب دمکرات هدف گرفته شده است. در بیانیه مایکروسافت آمده که هکرهای روس از گروه استرانتیوم بیش از ۲۰۰ سازمان را هدف گرفته‌اند که بسیاری از آنها به دو حزب عمده امریکا مرتبط هستند. این شرکت گفت که هکرهای چینی حملاتی را علیه افراد مرتبط با کمپین جو بایدن انجام داده‌اند و هکرهای ایرانی به تلاش‌ها برای هدف گرفتن افراد مرتبط با کمپین ترامپ ادامه می‌دهند. به گفته مایکروسافت این حملات سایبری عمدتا ناموفق بوده‌اند.

تام برت، معاون مایکروسافت در یک پست وبلاگی گفت: فعالیت این هکر‌ها نشان می‌دهد، گروه‌های خارجی تلاش‌های خود را برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ تشدید کرده‌اند. آنچه ما دیده‌ایم با الگوی حمله قبلی سازگار است که نه تنها نامزدها و کارمندان ستاد انتخاباتی را هدف قرار می‌دهد، بلکه کسانی را که در مورد موضوعات اصلی مشورت می‌دهند نیز مورد هدف هستند. برت همچنین در وبلاگ خود درباره ایران نوشته است که هکرهای مورد حمایت حکومت ایران بین ماه‌های مه و ژوئن تلاش‌های بی‌نتیجه‌ای برای حملات سایبری به حساب‌های کارزار ستاد انتخابات دونالد ترامپ و مقام‌های دولتی داشتند. تام برت همچنین تصریح کرده است که گروه مرتبط با بخش اطلاعات نظامی روسیه که مسوول هک ستاد مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ بود، اینک اقدامات خود را حملات سایبری به اهداف مرتبط با انتخابات امریکا از سر گرفته و کوشیده است تا به کامپیوترهای ۲۰۰ نهاد از جمله ستادهای انتخاباتی و مشاوران آنها نفوذ کند.

مقام‌های اطلاعاتی امریکا در ماه اوت گفته بودند که روس‌ها می‌خواهند که ترامپ همچنان رییس‌جمهور باقی بماند با این حال چینی‌ها بایدن معاون رییس‌جمهور سابق امریکا را ترجیح می‌دهند. با این حال مایکروسافت در بیانیه خود گفته است که هکرهای مورد حمایت دولت چین «افراد برجسته مرتبط با انتخابات» از جمله افراد مرتبط با کارزار بایدن را هدف قرار داده‌اند. مایکروسافت با این حال می‌گوید که اغلب تلاش‌ها برای هک از سوی عوامل روسی، چینی و ایرانی توسط نرم‌افزاهای امنیتی مایکروسافت خنثی شده است. با این حال این شرکت درباره اینکه حساب کاربری چه کسی ممکن است با موفقیت هک شده باشد یا او را تحت تاثیر قرار داده باشد اظهارنظر نمی‌کند.

مایکروسافت درباره اینکه کدامیک از عوامل این کشورها تهدید بیشتری برای سلامت انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هستند، ارزیابی‌ ارایه نکرده اما کارشناسان امنیت سایبری مداخله روسیه را جدی‌تر عنوان می‌کنند. جان هالتکوئست، مدیر تجزیه و تحلیل اطلاعات در شرکت امنیت سایبری فایرآی به آسوشیتدپرس گفت: معتقدیم که بخش اطلاعات ارتش روسیه همچنان بیشترین تهدید را برای روند دموکراتیک ایجاد می‌کند. وی تاکید کرد که بیانیه مایکروسافت نشان می‌دهد که بخش اطلاعاتی ارتش روسیه همچنان به دنبال اهداف مرتبط با انتخابات است که با وجود اقدام‌های قانونی، تحریم و اقدام‌های متقابل دیگر متوقف نشده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید با وجود اینکه مقام‌های اطلاعاتی امریکا ماه گذشته گفته بودند که روسیه به دونالد ترامپ و چین به جو بایدن تمایل دارند، اما مایکروسافت می‌گوید هکرهای چینی افراد نزدیک به ستاد انتخاباتی جو بایدن را نیز هدف قرار داده‌اند. این مقام مایکروسافت گفته است هکرهای مورد حمایت حکومت ایران بین ماه‌های مه و ژوئن تلاش‌های ناموفقی برای حملات سایبری به مقام‌های ستاد انتخابات دونالد ترامپ داشتند. در همین حال مقام‌های امنیت سایبری در امریکا به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند، مایکروسافت توانسته فعالیت هکرهای برای دستیابی به ایمیل‌های افراد مرتبط با ستادهای انتخاباتی را رصد کند، اما شواهدی در دست نیست که مجموعه‌های مرتبط با سیستم انتخابات در امریکا هدف قرار گرفته باشند.

    واکنش تهران به ادعای مایکروسافت

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از این در ۱۴ شهریور به چین، روسیه و ایران نسبت به هرگونه دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ هشدار داده و تاکید کرده بود، چین گسترده‌ترین برنامه را در بین کشورهای جهان برای دخالت در انتخابات ماه نوامبر در ایالات متحده دارد. مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفته بود: ما برای چینی‌ها، روس‌ها و ایرانی‌ها و برخی دیگر از کشورهایی که (نام آنها) را اعلام نکرده‌ایم، روشن ساخته‌ایم که هر تلاشی برای دخالت در انتخابات امریکا با عواقب خارق‌العاده روبرو خواهد شد. هرچند روسیه و چین در ماه‌های اخیر پیوسته هرگونه دخالت در انتخابات امریکا و یا حملات سایبری به نهاد و سازمان‌های سیاسی‌ امریکا را رد کرده‌اند. این گزارش در حالی منتشر شده است که مقام‌های اطلاعاتی امریکا می‌گویند که تاکنون هیچ مدرکی درباره نفوذ مشاهده نکرده‌اند. همچنین ادعای مایکروسافت مبنی بر تلاش هکرهای مرتبط با روسیه، چین و ایران برای تاثیرگذاری بر انتخابات امریکا با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد. سعید خطیب‌زاده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CNN در تکذیب این ادعا گفت: ایالات متحده که دهه‌ها در انتخابات کشورهای دیگر از جمله ایران دخالت کرده، با کودتا دولت منتخب مردم ایران دکتر مصدق را سرنگون کرده و کارزار فعال ضداطلاعاتی بر علیه دیگر کشورها را رهبری می‌کند، در مقامی نیست که چنین ادعای مضحکی بکند. وی تاکید کرد: همان‌گونه که بارها گفته‌ایم برای تهران، اهمیتی ندارد چه شخصی در کاخ سفید ریاست می‌کند. آنچه مهم است پایبندی واشنگتن به حقوق، قواعد و نرم‌های بین‌المللی و دست برداشتن از دخالت در کشورهای دیگر و عمل به تعهدات خود است.

 

ارسال نظر