سهام عدالت عامل سرخی بازار

۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۰۵
سهام عدالت عامل سرخی  بازار

احمد اشتیاقی

تاثیری که سهام عدالت بر روی بازار می‌گذارد را می‌نوعی فشار فروش دانست. کسانی که دارای سهام عدالت هستند اغلب ترجیح می‌دهند سهام خود را به فروس برسانند و از تفکر سرمایه‌گذاری و سرمایه داری خارج شوند. همچنین باتوجه به شرایط موجود در جامعه و شیوع کرونا اغلب افرادی که دارای سهام عدالت هستند ترجیح می‌دهند سهام خود را به پول نقد تبدیل کنند و پول این فروش را از بازار خارج کرده و به پول نقد تبدیل کنند. بنابراین اگر بخواهیم به‌طور عام به بازار و سهام عدالت نگاه کنیم سهام عدالت؛ یعنی فشار فروش و خروج نقدینگی از بازار سرمایه. در اقتصاد کلان و به صورت عام سهام عدالت می‌تواند برای بازار مفید واقع شود اما آنچه باعث خروج پول از بازار سرمایه می‌شود برای بازار سرمایه خوب نیست. یکی از عمده‌ترین دلایل فروش سهام عدالت توسط مردم، افزایش تورم جامعه است که با توجه به اینکه اغلب افرادی که سهام عدالت دارند وضع معیشتی مناسبی ندارند ترجیح می‌دهند سرمایه‌گذاری خود را در سهام عدالت به پول نقد تبدیل کنند. به‌طور کل می‌توان گفت که سهام عدالت برای بازار مفید واقع نشده و خروج نقدینگی از بازار را تسری بخشیده است.

همچنین باعث کاهش شاخص افزایش فشار فروش شده که این موارد برای بازار سرمایه یک تهدید محسوب می‌شود. در حال حاضر به دلیل اینکه بازار حالت اصلاحی یافته و فشار فروش بیشتر شده و فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت متوقف و قرار شده است به صورت بلوکی عرضه و فروخته شود. باتوجه به افزایش میزان فروش این سهام دولت و سازمان بورس تصمیم به عرضه بلوکی این سهام در بازار گرفت.

هوشمندسازی بازار و همچنین حمایت هوشمند یکی از مصوبه‌هایی است که هوای سهامداران بازار سرمایه را خواهد داشت. اگر منابع لازم وکافی در صندوق‌های بازارگردانی و صندوق توسعه تثبیت بازار وجود داشته باشد در جایی که قیمت‌ها به قیمت‌های مصوب بازار می‌رسد و عملاً بازار کاهش ارزش ذاتی پیدا می‌کند. میتوان این صندوق‌ها به سهامداران معرفی و در بازار عرضه کرد تا بازار به سمت تعادل برسد و فشار فروش کاهش یابد. قاعدتاً اگر این ساز و کار و ابزار در بازار وجود داشته باشد و سهامداران عمده اختیار فروش بدهند می‌توانند از ریزش بازار جلوگیری کنند و پول موجود در بازار بی‌جهت خارج نشود. مهم‌ترین نکته در بازار هوشمند کردن سرمایه‌های موجود در بازار است.

 

 

ارسال نظر