# بورس ترند شد

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۸۳
#  بورس 
ترند شد

تعادل | درپی سقوط بی سابقه بازار بورس، هشتگ بورس در توییتر فارسی توسط کاربران ترند شد. بورس تهران دیروز با سقوط ۸۸ هزار واحدی، رکورد کاهش شاخص بازار سرمایه را جابه‌جا کرد. شاخص کل بورس ایران دیروز در حالی عدد یک میلیون و 813 هزار را ثبت کرد که هفته گذشته تا عدد تاریخی دو میلیون و 100 هزار واحد را تجربه کرده بود. در پی این کاهش، کاربران شبکه اجتماعی توییتر با داغ کردن هشتگ بورس به اتفاقات روزهای اخیر در این بازار واکنش نشان دادند. بسیاری از کاربران توییتر با این هشتگ از تصمیمات دولت ایران که منجر به واکنش منفی بورس شده، انتقاد کردند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، بیشترین حجم جست‌وجوی واژه #بورس در گوگل، در استان‌های «زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی، ایلام و مرکزی» و کمترین حجم جست‌وجو در استان‌های «سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گیلان، کرمان و مازندران» بوده است. همچنین عباراتی چون #سقوط_بورس، ریزش بورس و ... بیشترین حجم جست‌وجو را داشته‌اند. در ادامه واکنش برخی کاربران را که با هشتگ بورس در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شد، می‌خوانیم: یک کاربر توئیتر نوشت: «سنگین‌ترین سقوط تاریخ #بورس تهران؛ ۸۸ هزار واحد در یک روز!». یکی دیگر از کابران به هشتگ بورس واکنش نشان داد ونوشت: «به طرز باور نکردنی و عجیبی #بورس هم در توییتر #ترند شد!.» کاربری دیگری اما با کنایه به طرح گشایش اقتصادی دولت، نوشت: «گویا امروز رو باید روز ملی #گشاییدن_اقتصادی_بورس بنامیم!» توئیت دیگری نیز با این مضمون منتشر شد: «یه چیزی بگم به عمق فاجعه پی ببرید: ارزش بازاری که #شستا امروز از دست داد اندازه کل ارزش بازار #خساپا بود تازه یکم بیشتر؛ 82 هزار میلیارد تومن امروز شستا ارزش بازار از دست داد سایپا با جاش کلش ۷۶ هزار میلیارده». یکی هم با انتقاد از رفتار هیجانی حرفه‌ای‌های بورسی نوشت: «از تازه واردا انتظار میره که با دو‌ روز منفی شدن #بورس بیان آه و ناله سر بدن که من اینجا ندیدم خوشبختانه ولی اینکه حرفه ای‌ها (خودشون مدعی هستن) تاب تحمل دیدن منفی شدن #شاخص رو ندارن برام جای سواله.» در میان توئیت‌های منتشر شده، برخی کاربران ریزش بورس را عاملی برای بی‌اعتماد شدن مردم به سیاست‌گذاران وتحلیلگران عنوان کردند. به‌طوری‌که یکی از کابران نوشت: «این کاهش‌های سنگین #بورس تتمه #اعتماد را نشانه گرفته است.» یا یکی دیگر با همین مضمون نوشت: «با ادامه این روند خیلی زود همه این مستر‌اند میسیز #تریدر‌ها و تحلیل‌گرها و #سیگنال_فروش‌های تلگرامی جمع می‌کنند و می‌روند و ما می‌مانیم با عدم تعادل‌های عمیق اقتصادی و سرمایه‌ها و انتظارات سوخت شده و کلی اعتماد فرو ریخته!» یکی دیگر از کاربران هم با هشتگ #سرمایه_اجتماعی نوشت: «از صبح چهارشنبه پیش که #رییس_جمهور به #مردم گفت «بورس و خرید نفت، جای سرمایه‌گذاری مطمئن است.» تا همین الان یعنی حوالی ساعت ۱۲ روز یکشنبه شاخص #بورس بیش از8 درصد طی تنها ۳ روز کاری افت داشته است.» ...

یا این توئیت که اشاره داشت به اینکه: «دستکاری سرمایه مردم دربازار سرمایه هر دلیلی که دارد، خیر مردم را شامل نمی‌شود و بیشتر شبیه اهرم فشار به حاکمیت است.» 

برخی کاربران هم خطاب به سیاسیون طعنه آمیز نوشتند: «اصلا هر کدوم از سیاسی‌ها نیان بگن بورس #حباب داره امتیاز اون مرحله رو از دست میدن !حالا تخصص داشتن و نداشتن مهم نیس.» 

برخی توئیت‌ها هم تلویحا به تقابل نگاه دولت ومجلس اشاره داشت. به‌طوریکه یکی نوشت: «در نشست غیر رسمی پارلمان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیحاتی عنوان کرد که فروش اوراق سلف نفتی در #بورس موجب تحمیل 190 هزار میلیارد تومان به دولت بعدی خواهد شد.» یا در توئیت دیگری گفته شد که «هفته قبل با اظهارنظر وزیر اقتصاد در برابر وزیر دیگر، بورس منفی شد. امروز هم با یک تصمیم بانک مرکزی، منفی‌تر شد.» یکی هم نوشت: «نوسان و ریسک در ذات #بورس است اما نه آن نوسانی که محصول تشتت سیاست‌گذار و شکست هماهنگی باشد.» یکی از کاربران هم در توئیتی با انتقاد از خبرنگاران نوشت: «خبرنگار‌ها هم باید از تک سهم‌های سنگینی که به‌شدت رشد کرده بودند انتقاد می‌کردن.»

کاربرانی هم بودند که نگاهی طنز آمیز به موضوع داشتند و نوشتند: «رفتار #دولت در مدیریت بازار #بورس مثل یک راننده ناشی است که نه تنها گاز دادن بلد نیست که ترمز کردن هم بلد نیست!»، «کاری که وعده گشایشِ روحانی با #بورس کرد، بایرن با بارسا نکرد؛ چنگیز با ایران نکرد؛ جهانگیری با دلار نکرد!»، «شیش میلیارد ریخته تو بورس و الان بعد از استوری من که نوشتم صف پیش گشایش از چه قراره، دایرکت اومده میگه، پیش گشایش یعنی چی ؟؟؟؟؟؟» 

 اما کاربر دیگری در یک توئیت جالبی نوشت: «شورشِ شهریور» دلیل می‌خواهد؛ دلسوزان کشور بیشتر دقت کنند!». واکنش این کاربر هم جالب بود: «کسانی که فروردین ماه به توصیه آقای همتی، رییس بانک مرکزی از خرید ارز و طلا منصرف شدند، تا الان نیمی از ارزش پولشان از دست رفته است اما کسانی که دو هفته پیش به توصیه آقای آشنا از فروش سهامشان منصرف شدند تا الان نیمی از سرمایه شان پودر شده است. باز صد رحمت به همتی!» 

البته مجلسی‌ها هم از غافله هشتگ زدن درباره ریزش بورس، عقب نماندند. به‌طوریکه ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رییسه مجلس توئیت زد: «اتفاقاتی که در بازار #بورس در حال رقم خوردن است، عادی نیست.#دولت باید جواب منطقی برای این وضعیت داشته باشد. نمی‌شود سهامداران خرد را که عمدتاً اقشار عادی مردمی هستند به بورس کشاند و تا ۳۰ درصد سرمایه آنان را پودر کرد.» البته در میان یکی از کاربران هم خطاب به بهارستانی‌ها نوشت: «#آقای_مجلس یه کاری بکنید دیگه پس به چه دردی میخورید شماها!!!؟»

در ادامه بازخوانی هشتگ‌های بورسی، به توئیتی رسیدیم که نگاه تحلیلی به ریزش بورس داشت ونوشت: «چه روزهایی که بازار سبز است و چه روزهایی که بازار مثل امروز قرمز است، اصول ثابت است: «همه پول تان را وارد بازار #بورس نکنید؛ نه هیجانی وارد بشوید و نه خارج بشوید؛ سطح انتظارات بازده را به‌شدت تعدیل کنید؛ کاهش ۱۰ درصدی در طی چهار روز با آنکه شدید است اما هنوز اصلاح است نه ریزش.»، 

توئیتی دیگر با این مضمون منتشر شد که «چند #خبر_مهم که شاید شاخص #بورس را فردا نجات دهد: پیش فروش نفت به تعویق افتاد، فرمول قیمت‌گذاری خوراک در پالایشگاه‌ها تغییر کرد، اعلام حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه، وعده عرضه‌های دولتی سودآور در بورس (اعلام شده توسط رییس‌جمهور، واقعا اینها می‌توانند اثرگذار باشند؟» در پایان توئیت برخی دیگر از کاربران را می‌خوانید: «حجم پولی که تو #بورس وارد شده چندین برابر پولیه که پارسال تو دلار و سکه سرمایه‌گذاری شد!»، «بابا ملت ماشین وخونه فروختن سهم خریدن!»، «اگه بورس باهمین فرمون پیش بره شمار بیماران بورسی بستری شده از بیماران کرونایی بیشتر میشه!»، «هر چی‌ بورس مثل پارچه گاوبازها بیشتر قرمز میشه، گاو‌ها بیشتر حمله می‌کنند.»

 

 

ارسال نظر