تمام اقدامات بورسی آقای وزیر

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۷۰۲
تمام اقدامات بورسی آقای وزیر

تعادل |

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تمهیدات جدید برای پایداری و عمق بخشی به بازار سرمایه رونمایی کرد. بنابه اظهارات فرهاد دژپسند در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، «افزایش عرضه اولیه وآمادگی 100 شرکت برای ورود به بازار سهام، افزایش شناوری به کف 25درصد»، «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی»، «فعال‌سازی صندوق پروژه با طرح‌های دولتی و خصوصی» و«برنامه‌هایی برای سهامی عام وتقویت فروش اوراق بخش خصوصی» مهم‌ترین اقداماتی است که به به زودی در عمق‌بخشی به بازار در دستورکار قرار خواهند گرفت. وزیر اقتصاد با اعلام اینکه تا چهار ماهه اول امسال معادل ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عرضه اولیه در بازار سرمایه صورت گرفته است، از وارد شدن ۵۰ شرکت خصوصی به بورس تا پایان سال جاری خبر داد. البته دژپسند آب پاکی را هم روی جاماندگان سهام عدالت ریخت. او با رد موضوع جاماندگان سهام عدالت در اظهاراتی بیان کرد که از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شده‌اند، ضمن اینکه از نظر دارایی‌هایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدودیت داریم؛ زیرا آن زمان این حجم واگذاری نشده بود. همچنین براساس اظهارات نایب رییس اتاق بازرگانی ایران، با استقبال بخش خصوصی از ورود به بازار سرمایه طی هفته‌های گذشته، بیش از ۲۳۰ ثبت نام انجام شده و ۴۰ شرکت برای پیگیری شرایط موردنیاز مشاوره خود را آغاز کرده‌اند و ۹۹ شرکت نیز اطلاعات مالی خود را به ثبت رسانده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۵۰ شرکت بخش خصوصی در بورس پذیرش شوند. 

    اقدامات بورسی آقای وزیر

در نود و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره آخرین تحولات بازار سرمایه و تسهیل ورود شرکت‌های خصوصی به بورس و راه‌اندازی پنجره واحد ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه «سامانه رهسا» گفت‌وگو شد. در ابتدای این نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: توانستیم در سایه همکاری حکومت با بخش‌های خصوصی، تعاونی و غیر دولتی در اجرای قانون رفع موانع تولید، پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار را راه‌اندازی کنیم. این پنجره واحد ابتدا در تهران راه‌اندازی  سپس در هفته گذشته در ۴ استان دیگر عملیاتی شد و طبق برنامه، ۱۲ استان در هفته دولت و مابقی استان‌ها نیز تا پایان مهر ماه به سرانجام خواهد رسید. 

در بخش دیگری از این نشست، فرهاد دژپسند تدابیر و تمهیدات این وزارتخانه را برای پایداری و عمق بخشی به بازار سرمایه تشریح کرد. نخستین اقدام ما در عمق‌بخشی به بازار سرمایه، ارزش عرضه اولیه بود که هفته گذشته عرضه اولیه را از یک عرضه در هفته به دو عرضه افزایش دادیم؛ ضمن اینکه حدود صد شرکت در دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی و غیردولتی و بخش خصوصی آماده عرضه اولیه تا پایان سال هستند. وی تصریح کرد: در این باره در چهار ماه نخست امسال 13هزار و 700میلیارد تومان عرضه اولیه انجام شد در حالی که در کل سال 98 این میزان پنج‌هزار و 300میلیارد تومان بود. دژپسند افزایش شناوری را اقدام دوم برای عمق‌بخشی به بازار سرمایه بیان کرد و گفت​: در هر امتیازی که می‌دهیم افزایش شناوری را به کف 25درصد الزام قرار می‌دهیم؛ در این باره از دولت مصوبه گرفتیم که شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی وابسته به دولت، درصد شناوری خود را حداقل به 25درصد افزایش دهند که البته برای این موضوع ضمانت قرار دادیم؛ یعنی اگر تا اول مهر این مصوبه اجرا نشود سازمان خصوصی‌سازی به نیابت از دولت ورود می‌کند و شناوری را انجام می‌دهد. وزیر اموراقتصادی و دارایی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را قدم سوم در عمق‌بخشی به بازار سرمایه دانست و افزود: موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها را تسهیل کردیم؛ ضمن اینکه لایحه دو فوریتی به مجلس دادیم در این باره که شرکت‌هایی که افزایش سرمایه می‌دهند یعنی سهام‌دار فعلی، از حق تقدم خود صرف‌نظر کنند و اجازه دهند افراد حقیقی در افزایش سرمایه شرکت کنند که اگر مجلس این موضوع را تصویب کند 20درصد از افزایش سرمایه، مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.

دژپسند گفت: همچنین شرکت‌هایی که امسال در بورس پذیرش می‌شوند به پرونده مالیاتی سنوات گذشته آنها ورود نمی‌شود. وی ادامه داد: ابزار دیگر برای عمق‌بخشی به بازار سرمایه، صندوق پروژه است که تا اول مهر چند صندوق پروژه با طرح‌های دولتی و خصوصی فعال می‌کنیم؛ ضمن اینکه برنامه‌هایی برای سهامی عام و تقویت فروش اوراق بخش خصوصی داریم که همه این اقدامات در آینده‌ای نزدیک به تعمیق بازار سرمایه کمک می‌کند.

    سهامی برای جاماندگان نداریم

وی درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: در این موضوع بحث امکان‌پذیری مطرح است. سهام عدالت زمانی که عملیاتی شد قرار بود برای یک دوره 10‌ساله‌ از محل سود تسویه شود، اما همه سهام از محل سود تسویه نشد جز نهاد‌های تحت پوشش بنابراین سهام 500 هزار تومان، 480 هزار تومانی و ... داریم. وزیر اقتصاد افزود: در قانون آمده 6 دهک جامعه باید از سهام عدالت برخوردار شوند که ما سهام عدالت را به 6 دهک جامعه داده‌ایم؛ یعنی اکنون آمار دارندگان سهام عدالت 49میلیون و 200هزار نفر است که اگر 60درصد جمعیت کشور را در نظر بگیریم حدود همین میزان است. وی گفت: این موضوع هم از نظر فنی امکان‌پذیر نیست و هم از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شده‌اند؛ ضمن اینکه از نظر دارایی‌هایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدودیت داریم؛ زیرا آن زمان این حجم واگذاری نشده بود.

در بخش بعدی این نشست و پس از وزیر اقتصاد، رییس اتاق ایران درباره اهمیت تعامل دولت و بخش خصوصی گفت. غلامحسین شافعی، با اشاره به اینکه اتاق ایران به عنوان مشاور قوای سه‌گانه آماده همکاری برای رفع مشکلات پیش رو است، گفت: درخواست ما این است که در جلسات شورای گفت‌وگو مسائل روز اقتصادی کشور با حضور نمایندگان قوه قضاییه، مجلس، دولت و بخش خصوصی به بحث گذاشته و راه‌حل‌های مناسب ارایه شود و درنهایت این راه‌حل‌ها اجرایی شود. 

بعد از آن حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق ایران درباره سامانه «رهسا» و شروع به کار این سامانه گفت: راه‌اندازی سامانه رهسا حاصل توافق وزارت اقتصاد، اتاق ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران، بورس و فرابورس ایران است؛ در این سامانه وضعیت بنگاه‌ها بررسی و در نحوه ورود به بورس فرآیندها تسهیل می‌شود.

بعد از آن احمدرضا مروتی درباره سامانه رهسا گفت: اقدام لازم برای طراحی و پیاده‌سازی درگاه واحد و نظارت بر آن با هدف پوشش کامل مسیر تأمین مالی از محل بازارهای سرمایه در یک سامانه واحد بر عهده اتاق ایران بوده که در حال حاضر 99 شرکت در آن اطلاعات مالی خود را پر کرده‌اند؛ 40 تماس مشاوره‌ای با این سامانه گرفته‌شده و 238 ثبت‌نام شرکت انجام‌شده است. در ادامه نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به مذاکراتی که برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه انجام شده، اظهار کرد: در جلسه قبلی شورای گفت‌وگو با امضای تفاهم نامه‌ای میان سازمان بورس، فرابورس و اتاق ایران، بنا شد با شکل دادن به پنجره‌ای واحد، مقدمات ورود بخش خصوصی به بورس فراهم شود. سلاح ورزی ادامه داد: در چارچوب این پنجره واحد که پیاده‌سازی و نظارت بر آن به‌عهده اتاق بازرگانی خواهد بود، وضعیت بنگاه‌ها بررسی شده و مقدمات لازم برای ورود آنها به بورس فراهم می‌شود. وی درباره آخرین وضعیت استقبال بخش خصوصی از ورود به بازار سرمایه نیز بیان کرد: در هفته‌های گذشته، بیش از ۲۳۰ ثبت نام انجام شده و ۴۰ شرکت برای پیگیری شرایط موردنیاز مشاوره خود را آغاز کرده‌اند و ۹۹ شرکت نیز اطلاعات مالی خود را به ثبت رسانده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، ۵۰ شرکت بخش خصوصی در بورس پذیرش شوند. سپس سلاح‌ورزی تأکید کرد که قرار است کل این سامانه با سامانه فرابورس یکپارچه شود؛ همچنین برای احراز هویت بنگاه‌ها با ثبت استاد همکاری شود. بعد از آن او به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس اشاره کرد و اینکه قرار است پنل فرابورس در سامانه رهسا آماده شود و بعد به کنشگران این حوزه تبیین شود.

بعد از آن حسن قالیباف‌اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نحوه استفاده از سرمایه بازار دوم در بازار اول گفت. او به نحوه ورود همه شرکت‌ها از شرکت‌های زیان ده تا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های پیمانکاری به بورس و استفاده از بازار سرمایه سخن گفت. وی تأکید کرد که هرکدام از شرکت‌ها بعد از ارزیابی در تابلوی مخصوص به خود باید ارایه شوند؛ البته در هیچ جای دنیا هم شرکت‌های زیان ده در تابلوی اول ارایه نمی‌شود. بعد از آن دژپسند خطاب به قالیباف‌اصل گفت که باید کار پذیرش شرکت‌های بخش خصوصی در بازار سرمایه سریع‌تر انجام شود و موانع از سر راه برداشته شود.

 

ارسال نظر