اجبار بدون جریمه

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۴۵۷
اجبار بدون جریمه

مهران فرجی 

اوضاع روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود، اما اقدامات دولت، با آمار و ارقام مبتلایان و فوتی‌های کرونا همخوانی ندارد. اوایل تیر که شرایط وخیم به نظر می‌رسید، دولت اعلام کرد استفاده از ماسک را اجباری خواهد کرد؛ چند روز بعد نیز ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که استفاده از ماسک از پانزدهم تیر اجباری خواهد بود. اما مشخص نشد که اگر شرایط بحرانیست و اگر استفاده از ماسک تا این حد در پیشگیری از ابتلا موثر است، چرا از همین فردا نه؟! چرا از پانزدهم تیر؟ حالا که با چهار ماه تاخیر، استفاده از ماسک در ایران اجباری شده، چرا این اجبار به حدود 10 روز بعد موکول می‌شود؟ در حالی که چین در همان هفته‌های اولیه، استفاده از ماسک را حتی در خودروی شخصی اجباری کرده بود.  اما نکته مهم این بود که این اجبار بدون اعمال جریمه است. یعنی برخلاف بسیاری از کشورهای درگیر که برای استفاده نکردن از ماسک، جریمه در نظر گرفتند...

در ایران تنها اعلام شد ماسک اجباری است اما مشخص نشد که اگر کسی از ماسک در اماکن عمومی و خیابان‌ها استفاده نکرد، کدام نیروی قهریه با متخلفان این مصوبه، برخورد می‌کند یا جریمه‌ای برای آنها در نظر می‌گیرد. 

دولت که فرصت طلایی تعطیلات نوروز را برای قرنطینه با بی‌تدبیری از کف داد، در استفاده اجباری از ماسک نیز تدبیر کافی را به کار نبرد. جالب آنکه 20 روز پس از اجباری شدن استفاده از ماسک، محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: «در همه‌‌جای دنیا از نیروی قهریه استفاده کردند اما ما این را نداشتیم و اگر مجبور شویم این امر برعهده نیروی انتظامی خواهد بود و فکر می‌کنم احتمالا جریمه‌های نقدی نیز برای افرادی که پروتکل‌‌ها و استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند پیش‌‌بینی خواهد شد.» 

اما هنوز خبری از اعمال جریمه نیست؛ جریمه‌ای که در برخی ایالت‌های آلمان بین 150 تا 200 یورو است و دولت فرانسه نیز برای نزدن ماسک و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، جریمه 135 یورویی در نظر گرفته است. جریمه استفاده نکردن از ماسک در آذربایجان نیز بین 50 تا 400 منات است. اما در ایران، سهل‌انگاری دولت که به تبع آن، سهل‌انگاری برخی از مردم را نیز در پی داشته، به جای قرار گرفتن ایران در روند بهبود و کاهش ابتلا و مرگ و میر، کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده و حالا تعداد استان‌های قرمز هم افزایش یافته است. چه کسی در این زمینه مسوول است؟ دولتی که ار فرصت نوروز برای قرنطینه شهرها و تعطیلی حداقل سه هفته‌ای اماکن و ادارت خودداری کرد، باید پاسخگوی این خطا مرگبار باشد. تهران، حالا مرکز مهم شیوع کرونا در کشور شده است. اما نه خبری از اعمال جریمه برای استفاده از ماسک است، و نه خبری از قرنطینه و این د رحالی است که در بسیاری از مناطق تهران، مردم نیز اهمیتی به استفاده از ماسک نمی‌دهند و دولت حتی موفق به اقناع برخی اقشار برای استفاده از ماسک نشده است. 

 

 

ارسال نظر