ایجاد ثبات در بازار ارز با ادامه مدیریت عرضه و تقاضا

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۲۱۸

رییس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به افت قیمت ارز از روز دوشنبه گفت: اگر مدیریت عرضه و تقاضای ارز از سوی بانک مرکزی ادامه پیدا کند، شاهد ایجاد یک ثبات نسبی در بازار ارز خواهیم بود. به گزارش تسنیم، طهماسب مظاهری با بیان مطلب فوق گفت: دولت باید اقدامی انجام دهد که بین عرضه و تقاضای میزان ارز در بازار، تعادلی وجود داشته باشد. وی افزود: پدیده عرضه و تقاضا طی چند وقت اخیر باعث ایجاد آشفتگی در بازار ارز شده و همین موضوع روز گذشته هم سبب کاهش قیمت ارز در کشور شد. این کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به نقدینگی موجود در کشور تصریح کرد: این نقدینگی باعث افزایش قدرت خرید می‌شود و در نتیجه میزان تقاضا در بازار افزایش پیدا می‌کند. 

وی با بیان اینکه در طول 7 سال گذشته در دولت روحانی شاهد رشد نقدینگی بودیم و این موضوع باعث افزایش تقاضا در بازار شده در حالی که عرضه متناسب با این تقاضا نبوده است، تاکید کرد: وقتی عرضه متناسب با تقاضا نباشد بازار به سمت آشفتگی حرکت می‌کند. مظاهری همچنین با بیان اینکه جلوگیری از افزایش نقدینگی راه‌حل دارد اگرچه اجرای آنها کمی سخت است، گفت: دولت برای کنترل نقدینگی در ابتدا باید از خود شروع کند و جلوی هزینه‌های اضافی خود را بگیرد.  این کارشناس مسائل پولی و بانکی همچنین به موضوع عرضه در بازار ارز نیز اشاره کرد و افزود: میزان صادرات نفت کشور در حال حاضر محدود شده و این موضوع درآمد ارزی را کاهش داده است، اکنون تکیه ما بر روی درآمد ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی است، در این بخش وضع خوبی داریم ولی سیاستی که دولت در برابر صادرکنندگان اتخاذ کرده است باعث شده که آنها ترجیح بدهند ارز حاصله را دیرتر وارد بازار کنند چرا که از این طریق سود بیشتری می‌برند. وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به فضای کسب و کار در کشور، صادرکنندگان می‌گویند که اگر ما ارزمان را به بانک مرکزی و خزانه ارایه دهیم، اطمینان نداریم که دوباره به راحتی ارز در اختیار ما قرار داده شود و مجبوریم با طی بروکراسی زیاد کارمان را پیش ببریم.

در همین چارچوب لازم است که فرایند برگرداندن ارز صادراتی به کشور تسهیل و شفاف شود. اگر آرامش به بازار ارز بازگردد، از میزان تقاضای خرید ارز از سوی مردم نیز کاسته می‌شود و این موضوع می‌تواند به ایجاد آرامش در بازار کمک کند.

 

ارسال نظر