موافق سرمایه‌گذاری بلندمدت نیستم

۱۳۹۹/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۷۸۸
موافق سرمایه‌گذاری بلندمدت  نیستم

محسن  عباسی

در خصوص روند بازار قبلا صحبت کرده‌ام و قصد ندارم نمک بر زخم کسی بپاشم، تابلوی معاملات امروز (چهارشنبه) بورس گویای همه‌چیز است! اهمیت نقدشوندگی را امروز همه حس کردیم. همین ابتدای این نوشته عرض کنم که بورس همچنان در مسیر صعود است و همچنان هم محوریت رشد با سهام بزرگ گروه‌های پالایشی و فلزی و برخی پتروشیمی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های مرتبط با این گروه‌ها خواهد بود و طبیعتا سایر گروه‌های بازار را هم همراه خود خواهند کرد. حجم معاملات ۳۱ هزار میلیارد تومانی، نوید روزهای بهتری را می‌دهد و این دست به دست شدن سهام در معاملات امروز و احتمالا چند روز هفته آینده، بورس را تا آخر تابستان بیمه می‌کند.  راجع به عدم تاثیر آزاد سازی سهام عدالت بر بورس قبلا صحبت کرده‌ام و به نظرم در حجم معاملات فعلی اصلا عدد قابل توجهی به حساب نمی‌آید. موضوع اصلی این نوشتار سودای شهرت افراد تازه کار است که در نهایت با ندانم کاری و بازیچه قراردادن سرمایه افراد، زندگی مردم را به بازی گرفتند! اگرچه ایراد از خود ما هم هست که افراد را بی دلیل استاد خطاب می‌کنیم و غرق در شخصیت‌شان می‌شویم و در نهایت خودمان آن بت را می‌شکنیم و اساتید خودساخته را از آن بالا به زمین می‌کوبیم. هدف پرانی برای شاخص پدیده جدیدی است که رواج نسبی یافته به گونه‌ای که با احتمال ۵۰ درصد موفقیت، قمار خوبی محسوب می‌شود! یا می‌شود و یا نمی‌شود. اخیرا اهداف ۳۰ میلیونی هم برای شاخص مطرح شده که نشان می‌دهد وضعیت تحلیل در کشور چقدر ناامیدکننده شده است. معرفی سهام با امکان رشد ۱۰۰ هزار درصد!!! در خوشبینانه‌ترین حالت، یک کم توجهی به چارچوب اقتصادی کشور است جایی‌که رشد اقتصاد باید ناشی از سرمایه‌گذاری، اشتغال، تجارت خارجی و تولید باشد. اما هر ۴ حوزه یاد شده در وضعیت خطرناکی قرار دارد. بیایید واقعیات را بپذیریم. بورس به علت ورود نقدینگی، افزایش نرخ دلار و تورم و از طرفی بیکاری گسترده و تعطیلی کسب و کارها در حال رشد است و سرمایه‌های مردم به این بازار پناه آورده است. این یک شرایط استثنایی است و  در صورتیکه ظرف بورس بزرگ نشود، نخواهد توانست این حجم از نقدینگی را در خود جای دهد. 

عزیزان، بورس رشد می‌کند و این رشد تابع شرایطی است که در آن قرار داریم و این یک شرایط خاص است. اهداف رویایی را فراموش کنید و مطابق با شرایط بازار تصمیم بگیرید. متاسفانه حباب خیلی از سهام کوچک و غیربنیادی و پروژه‌ای ترکیده است و سرمایه‌گذاران در این نمادها سردرگم شده‌اند. صد البته که هیچ کس غیر از ما مسوول نیست! زمانیکه در تصاویر و اشعار بی‌سروته دنبال سیگنال بودیم و نه اقتصاد را بررسی کردیم، نه نقدینگی را، نه اهداف دولت و نه نقدشوندگی و نه ریسک و ... را و همچون مجنون در پی یافتن سیگنال، اشعار و عکس‌ها را جست‌وجو می‌کردیم در توهم سودهای چند ده هزار درصدی خود غرق شدیم!

اگر خواندن این مطلب برایتان سخت و عذاب آور است باید بگویم که این سختی بخشی از تجربه شما را شکل می‌دهد، استراتژی ما را نمایان می‌کند و شما را با یک قدم جلوتر می‌برد!

این نوید را هم می‌دهم که بورس همچنان بر مدار صعود است و به زودی منطقه مقاومتی را با ارزش معاملات بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومانی خواهد شکست و به سمت شاخص ۲ میلیون واحد حرکت خواهیم کرد (عدد شاخص اصلا مهم نیست زیرا با ورود شرکتهای جدید رشد بیشتری می‌کند و در محاسبه بازدهی شما اخلال ایجاد می‌کند!) . موج بعدی صعود بازار پس از برگزاری مجامع نمادهای بزرگ بازار استارت خواهد خورد. همچنان معتقد به بررسی قدم به قدم بازار هستم و اصلا توصیه سرمایه‌گذاری بلندمدت چند ساله را ندارم، سال دیگر ما درگیر دولت جدید خواهیم بود که هیچ نشانی از آن نداریم!

 

 

ارسال نظر