کاهش نرخ سکه به زیر10 میلیون

۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۷۱۳
کاهش نرخ سکه 
به زیر10 میلیون

گروه بانک و بیمه | به دنبال اظهارات رییس کل بانک مرکزی در مورد خبرهای مثبت افزایش عرضه ارز و همچنین اعلام برخورد با صادرکنندگان متخلف و عدم تمدید مهلت بازگشت ارز، قیمت طلا و سکه و ارز در بازار کاهش یافت. به گزارش «تعادل»، رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه تلاطم این روزهای بازار ارز از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال نشأت گرفته است، گفت: این تلاطم‌ها در بازار ارز با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه‌های قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل می‌شود. وی همچنین خبر داد که فرصت رفع تعهدات ارزی تمدید نمی‌شود.  عبدالناصر همتی افزود: گزارش‌های خوبی از افزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کرده‌ام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد. رییس کل بانک مرکزی، گفت: صادرکنندگان تکیه‌گاه اصلی ارزآوری کشور هستند، فرصت برای برگرداندن میلیاردها دلار ارز صادراتی در دو هفته آتی پایان می‌یابد. این فرصت به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. با هماهنگی بانک مرکزی، قوه محترم قضاییه، وزارت صمت و نهادهای نظارتی، صادر‌کنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده‌اند، در لیست‌های ده نفره برای توضیح درمورد نحوه ایفای تعهدات دعوت می‌شوند. بانک مرکزی دخالت هدفمند خود در بازار را به تشخیص خود و با در نظر گرفتن مصالح عالیه اقتصادی کشور اعمال خواهد کرد. بانک مرکزی یک‌بار در مهرماه سال ۹۷ توان خود را نشان داد. برخی به خاطر اشتباه محاسباتی تا دوسال برای فروش دلارهای ۱۹ هزار تومانی خود معطل ماندند. امروز نیز ریسک بازار ارز برای سرمایه‌گذاری به‌شدت افزایش پیدا کرده است و من نیز وظیفه دارم این را به فعالان اقتصادی گوشزد کنم.

    رشد تدریجی قیمت دلار 

در بازار ارز، دلار در صرافی‌های بانکی روز دوشنبه در مقایسه با  روز قبل از آن۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و به بهای ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته شد.نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۱ هزار و ۷۵۰ تومان بود. نرخ خرید و فروش یورو نیز به ترتیب معادل ۲۵۰ و ۲۰۰ با افزایش قیمت مواجه شدو قیمت خرید و فروش یورو وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شد. بر این اساس، نرخ خرید هر یورو ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان شد. بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۴۰۰ و هر یورو را معادل ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند.  سامانه سنا، نرخ میانگین بهای هر یورو در روز یکشنبه در سامانه سنا را ۲۳ هزار و ۵۹۰ تومان و هر دلار را ۲۱ هزار و ۳۴۲ تومان اعلام کرد. همچنین هر حواله دلار در سامانه نیما ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان، حواله یورو نیز ۱۹ هزار و ۳۱۳ تومان به فروش رسید.

    کاهش قیمت سکه و ارز

 از سوی دیگر، در بازار طلا با اعلام 1773 دلار برای اونس جهانی و کاهش دلار در بازار آزاد به قیمت 21400 تومان، نرخ طلا و سکه نیز کاهش یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به قیمت 9 میلیون و 5۰۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و همچنین نیم سکه و ربع سکه بدون تفاوت ثابت باقی ماند.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد که در ساعت عصر روبه کاهش گذاشت و احتمالا روز سه‌شنبه کاهش خواهد داشت. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار هم با کاهشی حدود ۲۰ هزار تومانی با رقم ۹19 هزار و   هر مثقال طلا نیز 3 میلیون و 983 هزار تومان به فروش رسید. در بازار رسمی ارز نیز بانک مرکزی ‌نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که در قیمت ۳۰ ارز افزایش داشت. هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد، هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۴۳۳ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۳۷۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

    ریزش ۸۷۰  هزارتومانی قیمت سکه 

همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار، قیمت طلا و سکه نیز از دیروز نزولی شده است؛ قیمت سکه نسبت به صبح ۸۷۰هزار تومان کاهش یافته است.  قیمت سکه از 10 میلیون و 500 هزار تومان صبح به 9 میلیون و 630 هزار تومان در آخرین معاملات کاهش یافته است, بنابراین قیمت سکه 870 هزار تومان کاهش را تجربه کرده است.در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 630 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 9 میلیون و 100 هزار تومان است. همچنین در بازار سبزه‌میدان، نیم‌سکه بهار آزادی 5میلیون و 150 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 980 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 550 هزار تومان به فروش می‌رسد. از جمله دلایل کاهش قیمت سکه و طلا در بازار کاهش قیمت ارز و البته کاهش تقاضاست؛ ‌آن‌طور که محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید؛ همزمان با ریزش قیمت‌ها، تقاضای سفته‌بازی که در روزهای اخیر زیاد شده بود، کاهش یافته است.گفتنی است با خروج سفته‌بازی از بازار طلا و سکه؛ حباب سکه از یک‌میلیون و 300 هزار تومان به 750 هزار تومان در معاملات پایانی رسیده است. دلار که بالای 22 هزار تومان قیمت خورده بود در بازار آزاد با قیمت 21 هزار و 430 تومان فروش می‌رود؛ البته همزمان با ریزش قیمت‌ها تقاضا برای خرید ارز کاهش یافته است و اکثر افراد از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها، فروشنده شده‌اند. طی روزهای اخیر نرخ ارز به‌دلیل رشد نقدینگی در درجه اول و به‌دلیل سیاست انبساطی ناشی از کاهش نرخ ذخیره قانونی از 11 به حدود 7 درصد برای تأمین مالی کرونا، تشدید تحریم‌ها و‌ محدودیت‌های تجاری کرونا، رقم‌های جدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و می‌رود که ضربه دیگری بر پیکر نحیف اقتصاد ایران فرود آید.البته همزمان بانک مرکزی تلاش دارد نوسانات بازار ارز را مدیریت کند.

 

ارسال نظر