هفته‌آینده بزرگ‌ترین عرضه ا موال‌ دولتی

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۱۳۱
هفته‌آینده بزرگ‌ترین عرضه
ا موال‌
دولتی

گروه بانک و بیمه |

معاون وزیر اقتصاد از بزرگ‌ترین عرضه اموال دولتی در هفته آینده که مربوط به بانک سپه است، خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دولت باید عرضه شود که این برنامه را محقق خواهیم کرد.

به گزارش «تعادل»، عباس معمارنژاد - معاون وزیر اقتصاد - در حاشیه نشست خبری روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: هرچند هنوز آمار دقیقی از میزان استقبال مردم در صندوق واسطه‌گری مالی یکم را نداریم اما حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان پذیره‌نویسی انجام شده است. به گفته معمارنژاد، سقف یونیت‌های صندوق‌های ETF معادل ۱.۷ میلیارد یونیت است و احتمالا در روزهای پایانی استقبال از آن بیشتر خواهد شد. وی همچنین با اشاره به جزئیات صندوق‌های بعدی گفت: برنامه‌ریزی دولت واگذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام دولتی از طریق سه صندوق ETF است که صندوق‌های بعدی صندوق‌های پالایشگاهی، فولادی و خودرویی خواهند بود.

    بزرگ‌ترین عرضه اموال دولتی

در راه بورس

این مقام مسوول ادامه داد: تا پایان سال تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دولت باید عرضه شود که این برنامه را محقق خواهیم کرد. هفته آینده بزرگ‌ترین عرضه اموال دولتی در راه است که مربوط به بانک سپه است. معمارنژاد در پایان سخنانش با اشاره به واگذاری دارایی‌های مازاد بانکی گفت: گروه سرمایه‌گذاری امید به ارزش ۷۰ هزار میلیارد تومان چند مرحله در بورس واگذار می‌شود که اولین مرحله آن ۱۸ درصد خواهد بود. همچنین گروه توسعه ملی مربوط به بانک ملی به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان به زودی در بازار سرمایه عرضه می‌شود.

   پذیره نویسی به نصف قیمت روز

سهام بانک‌ها و بیمه‌ها

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد اعلام کرد: قیمت سهام بانک تجارت در صندوق ETF معامله‌گری یکم ۱۰۷ تومان و قیمت روز در بورس ۲۱۲ تومان، قیمت سهام بانک صادرات در صندوق ETF ۱۰۷ و قیمت روز ۲۱۲ تومان، قیمت سهام بانک ملت درصندوق ETF ۱۰۴۵ و قیمت روز ۲۰۹۵ تومان، قیمت سهام بیمه البرز در صندوق ETF ۷۶۷ و قیمت روز ۱۱۶۸ و قیمت سهام بیمه اتکایی امین در صندوق ETF ۵۹۳ و قیمت روز این سهم ۸۱۰ تومان بوده است. براین اساس قیمت فروش سهام این شرکت‌ها تقریبا معادل نصف ارزش واقعی آنها در بورس اعلام شده است. تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای ETF، پذیره نویسی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که تا 8 میلیون نفر خرید داشته باشند. 

عباس معمارنژاد با اعلام این مطلب گفت: ارزش سهام موجود در صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۳۲ هزار میلیارد تومان است اما مجموعا از مردم ۱۷ هزار میلیارد تومان اخذ خواهد شد و عملا نصف ارزش واقعی آن دریافت می‌شود.  وی در نشستی با موضوع واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه‌گری مالی یکم (ETF) گفت: پذیره نویسی این صندوق تا سقف ۲ میلیون تومان تا پایان اردیبهشت ماه امکان‌پذیر است. قیمت هر واحد صندوق واسطه‌گری یکم با نماد دارایکم در بورس ۱۰هزار تومان است. افراد از طریق درگاه‌های ۱۴ بانک اقدام به ثبت تقاضا کنند.پیش‌بینی می‌شود حدود ۸ میلیون نفر در این پذیره‌نویسی شرکت کنند.اگر تعداد متقاضیان افزایش یافت از روش تقسیم به نسبت استفاده شده و مازاد مبلغ واریزی ظرف یک هفته به مردم بازگردانده می‌شود. معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد تاکید کرد: مهلت زمانی ۲ ماهه برای اجازه فروش این سهام برای اخذ کد بورسی متقاضیانی است که از طریق بانک‌ها اقدام به پذیره‌نویسی کرده‌اند. وی گفت: روز اول بازگشایی این صندوق۱۰۴۳میلیارد تومان برای بازار گردانی و کنترل قیمت لحاظ شده است. به مدیر صندوق اجازه داده شده اگر برای خرید اقدام نشد این‌مبلغ سرمایه‌گذاری شده و مجددا در اختیار دارندگان واحد قرار گیرد. معمار‌نژاد گفت: بر این اساس سه نوع سود از محل افزایش قیمت، سود مجمع و سود بازار گردانی ایجاد می‌شود. معاون وزیر اقتصاد گفت: علاوه بر فعالان بازار سرمایه هر ایرانی با کد ملی خود می‌تواند از درگاه‌های ۱۴ بانک اقدام به پذیره‌نویسی کند. وی با بیان اینکه، در مرحله اول اشخاص حقوقی نمی‌توانند در این سرمایه‌گذاری شرکت کنند اما بعد از دو ماه این اشخاص نیز می‌توانند در معاملات دارایکم شرکت‌ کنند، گفت: دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ مدیریت در این صندوق را بر عهده دارد و بعد از این سال مدیریت این صندوق بر‌اساس امیدنامه به هر شخصی که بیش از یک دهم درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری را داشته باشد می‌تواند در مجمع شرکت کند و در تصمیم‌گیری دخیل باشد. این مقام مسوول اضافه کرد: دو ماه مهلت برای فروش واحدهای این صندوق تعیین شده تا افراد اقدام به اخذ کد بورسی کنند. مهلت دو ماهه برای این است که افراد دارای کد بورسی به یک‌باره اقدام به فروش نکنند که باعث متضرر شدن افراد فاقد کد بورسی می‌شود. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مدیریت دولت در این صندوق تا پایان برنامه ششم سال ۱۴۰۰ است، افزود: پس از آن، هر شخص حقیقی و حقوقی که بیش از یک‌دهم درصد از واحدهای این صندوق را داشته باشد، می‌تواند در مجامع این صندوق اشاره کند.این ادعا که دولت با این روش عرضه به دنبال پوشش کسری بودجه خود است، اشتباه بوده زیرا برای جبران کسری بودجه بهتر بود که به دنبال عرضه سهام به شکل بلوکی می‌رفتیم. دولت چند روش برای واگذاری سهام زیرمجموعه‌های خود داشت که یکی از این روش‌ها واگذاری به شکل بلوکی بود که بر اثر این اتفاق، دولت می‌توانست با قیمت بالاتری سهام خود را عرضه کند اما تعداد کمتری می‌توانستند در پذیره‌نویسی این سهام شرکت ‌کنند. معمارنژاد با بیان اینکه به دنبال وسعت بخشیدن به بازار و منفعت مردم هستیم، اضافه کرد: با توجه به تخفیفی که برای این سهم‌ها می‌دهیم به مردم توصیه می‌شود که در این پذیره‌نویسی شرکت کنند، زیرا دو میلیون سهم خریداری شده به قیمت همین امروز دو برابر است.

    ویژگی صندوق‌های ETF

وی ادامه داد: روش دیگری که براساس قانون بودجه سال جاری تعیین شده، صندوق‌های ETF است که اولین ویژگی آن این است که همه مردم ایران فارغ از داشتن کد بورسی، محدودیت سنی، شغلی و... می‌توانند خریدار بالقوه این سهام باشند. با این روش وسعت واگذاری بسیار افزایش پیدا می‌کند. معمارنژاد افزود: سقف سرمایه‌گذاری مردم در این صندوق‌ها معادل ۲ میلیون تومان درنظر گرفته شده است که تقریبا این دو میلیون به قیمت امروز دو برابر خواهد شد. اگر تعداد پذیره‌نویسی زیاد باشد، تسهیم به نسبت خواهیم کرد که به نسبت کسانی که در شرکت سهام دارند به نسبت به سهام‌شان، سود خود را دریافت خواهند کرد. وی درباره راه‌های شرکت در این صندوق‌ها اظهار کرد: کسانی که در این زمان کد بورس داشته باشند از طریق کارگزاری‌های خود می‌توانند سهام خریداری کنند و همچنین می‌توانند از طریق سامانه‌های مورد نظر در این زمینه هم استفاده کنند. برای پذیره‌نویسی این صندوق‌ها نیازی به کد بورسی نیست و از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌ها می‌توانند اقدام کنند. کف سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ۱۰ هزار تومان و سقف آن دو میلیون تومان است. افراد می‌توانند به دفعات تا سقف دو میلیون تومان در این صندوق‌ها سهام خریداری کنند. وی افزود: پس از پایان پذیره‌نویسی اطلاعات از بانک‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و پس از یک هفته واحدهای تخصیص یافته به هر خریدار را اعلام می‌کنیم. اگر بیش از حد پدیره‌نویسی شده باشد هم بعد از یک هفته معلوم می‌شود و ما پول مردم را بازمی‌گردانیم. بعد از دو ماه از پایان پذیره‌نویسی، واحدهای این صندوق‌ها در بورس قابل معامله است. دو ماه برای کسانی که کد بورسی ندارند، فرصت برای دریافت این کد است. وی درباره سود این واحدهای سرمایه‌گذاری گفت: سود سهام این بانک‌ها و بیمه‌های موجود در این صندوق‌ها مربوط به سود سالانه خود واحدهاست و افزایش سهام متعلق به واحدهای سرمایه‌گذاری است. افزایش قیمت این صندوق‌ها متعلق به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق است. ما امکان بازارگردانی هم برای این صندوق فراهم کرده‌ایم که معادل ۱۰۴۳ میلیارد از وجوه این صندوق برای مردم و بازارگردانی و در صورتی که مردم می‌خواهند سهام خود را بفروشند، است و در‌غیر این‌صورت به مدیر این صندوق اختیار داده شده که از این مبلغ سپرده‌گذاری کند که سود آن متعلق به دارندگان این واحدها است. معمارنژاد افزود: یکی دیگر از قابلیت‌های این صندوق‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار کمتر است. اشخاص حقوقی در این پذیره‌نویسی نمی‌توانند مشارکت کنند اما، بعد از دو ماه اشخاص حقوقی می‌توانند سهام این صندوق‌ها را خریداری کنند. به گفته وی، دولت تا پایان برنامه ششم مدیریت این صندوق‌ها را برعهده دارد و هر کسی که بیش از یک دهم درصد از این واحدهای صندوق داشته باشد می‌تواند در مجمع شرکت کند و حق تصمیم‌گیری دارد.

 

ارسال نظر