هنوز از خطر کرونا عبور نکردیم

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۴۵۲
هنوز از خطر کرونا 
عبور نکردیم

ناصر موسوی لارگانی٭

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مد نظر اصنافی که مقداری کم‌خطرتر بودند و کسب‌وکار خود را شروع کردند، قرار بگیرد، در درجه اول رعایت همین فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی است. باید به آماری که این روزها از مبتلایان و فوتی‌های بر اثر کرونا داده می‌شود توجه کرد، هرچند از طرفی احتمال زیادی هم وجود دارد که بعضی از بیماران که تست‌شان مثبت نبوده، به این ویروس مبتلا باشند و حتی بر اثر این ویروس فوت کرده باشند، اما به‌ هر صورت اگر همین آمار رسمی را هم در نظر بگیریم، حاکی از آن است که بیش از 5500 نفر از هم‌وطنان ما بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و این عدد کمی نیست، از طرفی همچنان تعداد زیادی تحت مراقبت‌های ویژه هستند و اگر نکات بهداشتی رعایت نشود، در آینده ضربه سنگینی به کشور وارد خواهد شد. نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که مسوولان کشور هم باید نکاتی را رعایت کنند. 

در حال حاضر یک سری مشکلات در کشور ما وجود دارد که باعث می‌شود بعضی از اصناف درآمد سابق خود را نداشته باشند. از طرفی ماه مبارک رمضان آغاز شده و یک سری از کسب‌وکارها از جمله اغذیه‌فروشی‌ها و برخی دیگر از اصناف، در سال‌های دیگر که کشور مبتلا به کرونا نبود هم در ماه رمضان دچار مشکل شده و با کاهش مشتری در روز مواجه بودند. در چنین شرایطی انتظار می‌رود در ارتباط با دریافت مالیات یا عوارضی مربوط به شهرداری، مراعات حال اینگونه اصناف شود. بالاخره کشور ما سابق بر این اقتصادش وابسته به نفت بوده است. در حال حاضر ما در درجه اول همچنان تحریم هستیم و در درجه دوم نه تنها کشور ما بلکه همه کشورهای نفت‌خیز دچار مشکل شدند و نفتی که استخراج می‌کنند، با توجه به قیمت‌های فعلی، کفاف هزینه استخراجش هم نمی‌شود و در نتیجه درآمدها هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در سال جهش تولید، نباید فشاری را به تولیدکننده وارد کرد، زیرا اگر فشار به تولیدکننده و صنعت‌گر وارد شود، ما نه تنها نمی‌توانیم شعار سال را محقق کنیم، بلکه دچار مشکلاتی نیز خواهیم شد. نکته بعدی خود مردم هستند که باید نکات بهداشتی را رعایت کنند. اگر مردم خودشان برای سلامتی خود اهمیت قائل هستند، هم در وسایل نقلیه عمومی یا مکان‌هایی که برای خرید یا فعالیت می‌روند، باید نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را همچنان رعایت کنند. ضمن اینکه شاهد هستیم که در بعضی از کارگاه‌ها، افراد زیادی کنار هم فعالیت می‌کنند و به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی برای اینکه این ویروس موج دیگری از بیماری در کشورمان ایجاد نکند، از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین از اقداماتی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که 75 هزار میلیاردی که برای بخش تولید وعده داده را به‌‌نوعی عملی کند و فقط در حد حرف نباشد. زیرا بعضی از این کارگاه‌های تولیدی در کشور به‌دلیل تعطیلی چندماهه هر آنچه را که داشتند هزینه کردند و حقوق و مزایای کارکنان‌شان را دادند و در حال حاضر برای شروع به کار مجدد نیاز به سرمایه در گردش دارند و باید به آنها کمک شود. 

اگر بدهی دارند، می‌توان این بدهی‌ها و اقساط را با فاصله بیشتری از آنها مطالبه کرد، تاخیر در دریافت اقساط وام و بدهی‌هایی که افراد به سازمان‌ها و ارگان‌ها دارند می‌تواند به رونق گرفتن فعالیت‌های اقتصادی در کشور کمک کند.

اگرچه پایان فاز اول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، اجتناب‌ناپذیر بوده، اما نه به این صورت که این روزها شاهد آن هستیم. اگر تهران و کلان‌شهرهای دیگر و مراکز استان‌ها را نگاه کنید، مشاهده می‌شود این عبور و مرور و رفت‌وآمدها مثل روزهای عادی قبل از شروع ویروس کروناست، ما در تهران شاهدیم که در بعضی از بزرگراه‌ها، ترافیک ماشین‌ها از قبل از شیوع کرونا هم بیشتر است و این موضوع بسیار خطرناک است و اگر رعایت نشود، قطعا ما در آینده نزدیک دچار مشکل می‌شویم. باید مقداری با احتیاط بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر جلوی بعضی از رفت‌وآمدهای بی‌دلیل گرفته شود. مثلا دلیلی نداشته که پارک‌ها باز شود. در شرایطی که بسیاری گله دارند که چرا با وجود اینکه امکان رعایت فاصله اجتماعی هنگام نماز جماعت وجود داشت، هنوز این امکان فراهم نیست و برگزاری نماز به‌صورت جماعت هنوز تعطیل است اما پارک‌ها که شاید از صبح تا نیمه‌های شب محل حضور افراد زیادی باشد، باز شده است. این بدان معناست که گویی ما از خطر عبور کردیم. یا بعضی از پاساژ‌هایی که محل تجمع افرادی زیادی شده یا بازارهای سرپوشیده همچنین. این موارد باید بیشتر رعایت شود، زیرا این ویروس شوخی‌بردار نیست و با کسی تعارف ندارد. حتی کشور امریکا که برخی ادعا می‌کنند این ویروس توسط آن ساخته و پخش شده هم بیشترین مبتلایان و فوتی‌ها را دارد و این نشان می‌دهد ویروس کرونا با کسی تعارف ندارد و مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و مسوولان هم باید سعی کنند آزادی‌هایی که می‌دهند را با دقت بیشتری صورت دهند تا بتوانیم در نهایت از این برهه عبور کنیم.

٭ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

 

ارسال نظر