امیدها به خرداد است

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۴۹

نخستین جلسه علنی و حضوری مجلس، دیروز در شرایط خاصی برگزار شد. نمایندگان با ماسک و دستکش و با رعایت فاصله در جلسه حضور داشتند و موضوع اصلی نشست نیز، کرونا بود. علی لاریجانی، رییس مجلس نیز که به بیکاری کرونا مبتلا شده مهم‌ترین غایب جلسه بود و مسعود پزشکیان، ریاست جلسه را به عهده داشت.  دولت که پیش از عید در تعطیلی ادارات و جلوگیری از مسافرت‌ها کوتاهی کرده، حالا چشم به پایان اردیبهشت و اول خرداد، برای رسیدن به مرحله کنترل کرونا دارد.  دیروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و گفت: اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهم‌تری دست پیدا کنیم. از همان روزهای نخست اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، برخی معتقد بودند دولت در اعلام این موضوع تاخیر کرده و دیر اعلام کرده است، اما سعید نمکی گفت: در ۲۹ بهمن‌ماه دو مورد بیماری کرونا به ما گزارش شد و گفتند که شهر قم علائمی به شکل کروناویروس دارد. من به همکاران گفتم که این گزارش با گزارش‌های قبلی‌مان متفاوت است باید به این گزارش‌ها شک کرد زیرا علائم کروناویروس را دارد.  در حالی که برخی نمایندگان برای صحبت با اعضای کابینه به آنها نزدیک شده بودند و رییس مجلس برای خودداری از این نزدیک شدن به آنها تذکر می‌داد، نمکی افزود: تست کرونای آن دو طرف را گرفتیم صبح روز ۳۰ بهمن‌ماه تست آنها مثبت شد. قبل از آن موارد زیادی را آزمایش کرده بودیم و جواب تست‌ها منفی بود. روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه به دولتی‌ها گفتم دو مورد ویروس کرونا در قم داشتیم صبح با خانم دکتر مختاری تماس گرفتم و آنها به من گفتند که از سه آزمایش‌های اولیه مثبت شده و دو آزمایش دیگر باید ترتیب دهیم که ببینیم کروناویروس در آنها مثبت است یا خیر. بعضی دوستان توصیه داشتند که اعلام ویروس کرونا قبل از انتخابات درست نیست ولی همواره اعتقاد داشتم که بهترین کار صداقت و راستگویی با مردم است. نمکی ادامه داد: باید در یک جلسه غیر علنی به‌طور مفصل به شما نمایندگان، مسائل را توضیح بدهم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست ما در حال کار کردن هستند که بفهمند اولین منشأ بیماری در کجا بود. همواره گفته‌ام که آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد دو مقوله کاملا متفاوت است. ان‌شاءالله توفیق داشته باشم که در یک جلسه غیر علنی این مساله را باز کنم. البته ضرورت غیر علنی بودن جلسه به این معنا نیست که ما با مردم بیگانه‌ایم. وزیر بهداشت و درمان، وضعیت کشور را مدیریت بیماری عنوان کرد و گفت: هنوز به مرحله مهار و کنترل نرسیده‌ایم بعضی دچار توهم نشوند. ما در مرحله مدیریت بیمماری هستیم. خدا را شاکرم که به نحو احسن و در اوج تحریم‌ها بیماری را مدیریت کردیم. کسی باور نمی‌کرد که جمهوری اسلامی در شرایطی که سخت در تحریم است بیماری را مدیریت کند. وقتی می‌خواستیم ماسک و لباس مخصوص پرستار به کشور بیاوریم این دو کالا را در فلان فرودگاه مصادره کردند. اما حالا سازمان بهداشت جهانی تماس می‌گیرد تا ما تجربه خود را به آنها منتقل کنیم. این عزتی است که بعد از دفاع مقدس به شیوه‌ای جهاد گرایانه نصیب ما شده است.

   به داد حاشیه‌نشین‌ها برسید

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه کرونا اشتغال جامعه و رکود اقتصادی را هدف قرار داده است، گفت: حاشیه‌نشین‌ها و کسانی که درآمد ثابت نداشتند، در حال نابودی هستند؛ باید فکری به حال آنها کرد. الیاس حضرتی او تاکید کرد: افرادی که روزانه درآمد داشتند همچون پیک موتوری، کارگران رستوران و ساختمان و حتی لبوفروش با مشکل مواجه شدند و حتی همان درآمد مختصر را ندارند. کسانی که کارگاه‌های کوچک داشتند تعطیل شده و کارگران‌شان بیکار شدند. افراد شاغل در کارخانه‌های ۲۰۰ نفره هم با مشکل مواجه شدند باید برای همه اینها فکری کرد چون هدف اولیه ویروس منحوس کرونا، اشتغال جامعه و رکود اقتصادی است. امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیون‌های تخصصی فعال شوند.

 او با اشاره به اختصاص تعطیلات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی ناشی از ویروس کرونا، اظهار کرد: اینکه دولت تسهیلاتی برای تعدادی از خانواده‌ها در نظر گرفته خوب است، اما ما از دو سال قبل در کمیسیون اقتصادی تاکید کرده و نامه نوشته‌ایم که کوپن تهیه شود تا اقلام ضروری با قیمت و مقدار ثابت در اختیار مردم قرار گیرد که این اتفاق رخ نداده است.

  فعالیت دوسوم نیروهای ادارات از بیست و سوم

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در اطلاعیه‌ای موارد مهمی از طرح فاصله‌گذاری هوشمند را که از ۲۳ فرودین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران به اجرا در می‌آید، برای اطلاع عموم مردم منتشر کرد و از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند خبر داد. طبق این اطلاعیه، طرح فاصله‌گذاری هوشمند ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است که از اسفندماه همزمان با شیوع بیماری کرونا در ایران اجرا شده و در این مرحله، صرفا مشاغل «غیر پر ریسک» همراه با التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاریخ ۲۳ فرودین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران مجوز فعالیت پیدا می‌کنند.  سیاست کلی و راهبرد عمومی ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنان استمرار اصل «در خانه بمانیم» است و خروج از منزل تنها در صورت اضطرار، بصورت بسیار محدود با رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، برای مقابله با کرونا ممکن است.  با اجرای این طرح، تعطیلی‌های پایه (شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، هنری، مشاغل پرریسک و...) و همچنین ممنوعیت ترددهای بین استانی، تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت.  مراکز اداری نیز از تاریخ ۲۳ فروردین با رعایت اصول بهداشتی، به جای یک سوم، با دو سوم کارمندان خود فعال خواهند شد و ساعت کاری از ۷ صبح تا ۱۴ خواهد بود.

 طرح تعطیلی یک ماهه از دستور خارج شد

طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور هم دیروز در پی اخطار یکی از نمایندگان و رای موافق مجلس، از دستور کار پارلمان خارج شد. علی ادیانی طرح سه فوریتی این طرح را مغایر چهار اصل قانون اساسی عنوان و اظهار کرد: طبق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه بر این طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح نمایندگان نمی‌تواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود.

   دوره حساس دولت در مدیریت منابع

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه هم به موضوع کسری بودجه دولت اشاره کرد و گفت: بحران کرونا نه تنها بر خزانه ما اثرگذار بوده بلکه در بخش دیگری از منابع که در قانون بودجه پیش‌بینی شده تاثیرگذار بوده است؛ ضمن اینکه باید تعهداتی مثل پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان حمایت معیشتی، ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم، ۵۱۰۰ میلیارد تومان طرح تحول سلامت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان سهمی که باید به نهادهای حمایتی داده شود نیز محقق شود. فردا ۲۰ فروردین‌ماه باید ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها پرداخت شود؛ ما یک پرداخت نیز در دهم فروردین‌ماه داشتیم ضمن اینکه مصرف بنزین از بیش از ۹۰ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر در روز رسیده و آنچه از محل صرفه‌جویی بنزین می‌شد عرضه کرد با توجه به کاهش تقاضا در کشورهای همسایه مشکلات خود را دارد. رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریت منابع خود است تا به حال در خاطر ندارید که پرداخت حقوق‌ها به تاخیر بیفتد یا یارانه‌ها با تاخیر مواجه شود. وظیفه دولت این است که هنر مدیریت خود را روی مدیریت منابع و مصارف بگذارد و طرح‌های عمرانی را هم تا جایی که می‌شود آماده کند.

  شناسایی ۲۰۸۹ مورد جدید کرونا

از طرفی، آن‌گونه که سخنگوی وزارت بهداشت گفته، ۲۰۸۹ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و بیش از ۲۱۱ هزار تست تشخیص کرونا تاکنون در کشور انجام شده است.  کیانوش جهانپور گفت: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۰۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۲۵۸۹ نفر رسید.  به گفته جهانپور، متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و در مجموع تاکنون ۳۸۷۲ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده‌اند و دیگر در بین ما نیستند. او گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تاکنون ۲۷۰۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. جهانپور افزود: ۳۹۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۲۱۱ هزار و ۱۳۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.  درحالی که شرایط همچنان بحرانی است، ترددهای مردم به‌ویژه در شهر تهران طی چند روز گذشته افزایش چشمگیر و نگران‌کننده‌ای داشته است. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در این رابطه گفت: افزایش حضور مردم در خیابان‌ها و استفاده آنها از وسایل نقلیه عمومی نگران‌کننده است. طی دیدار با اعضای محترم شورای شهر، ضمن تحلیل مسائل، تصمیماتی اتخاذ خواهد شد. او همچنین با اشاره به ابلاغ پروتکل بهداشتی به نانوایی‌ها، درخصوص تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز این صنف با همکاری اتحادیه نانوایان اعلام آمادگی کرد. او درباره عدم رعایت نکات بهداشتی توسط برخی نانوایی‌ها، گفت: در نشستی که با اصناف برگزار شد، پروتکل‌های بهداشتی تدوین و به نانواها نیز استانداردهای مرتبط ابلاغ شده است. او با بیان اینکه در این رابطه کارشناسان بهداشت محیط نظارت‌های ویژه‌تری را اعمال خواهند کرد، اظهار کرد: ستاد مقابله با کرونا در تهران آماده همکاری با اتحادیه نانوایان برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز با قیمت مناسب است.

 

 

 

ارسال نظر