تلاش امریکا برای رد گم کردن ویروس کرونا؟

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۶۹۲

محمود خاقانی|

کارشناس بین‌المللی انرژی|

درحالی که نگرانی و ترس از عواقب اقتصادی همه‌گیری شیوع ویروس کرونا در اقتصاد جهان موجب شد که روز دوشنبه 26 اسفند ماه 98 قیمت نفت خام برنت دریای شمال انگلیس با سقوط حدود ده درصد به مرز بشکه‌ای سی دلار سقوط کند (بشکه‌ای سی دلار و 58 سنت) و نفت شاخص امریکا مشهور به دبلیو تی‌ای بشکه‌ای زیر سی دلار (بشکه ‌ای بیست و نه دلار و 57 سنت) معامله شود، رسانه هایی که توسط دولت امریکا حمایت می‌شوند سعی دارند افکار عمومی جهان را از افشاگری روسیه و چین درباره اینکه ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی بوده است و توسط ارتش امریکا ابتدا در چین و سپس درایران آزمایش شد منحرف کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند هر دولتی مسبب شیوع این ویروس خطرناک بوده است به‌نظر می‌رسد مرتکب اشتباهی شده که کنترل آزمایش را ازدست داده است.

گزارش تلویزیون کانال یک روسیه:  گزارشگر شبکه یک تلویزیون روسیه با استناد به شروع شیوع ویروس کرونا در چین و با ذکر دلائلی سناریو توطئه برای آزمایش یک سلاح جدید بیولوژیکی کشتار جمعی توسط امریکا را مطرح کرده است. شبکه یک تلویزیون روسیه که از شبکه‌های اصلی ومهم روسی می‌باشد به گزارش بی‌بی سی دربرنامه خبری عصر که پربینیده می‌باشد تفسیرهایی درباره توطئه شیوع ویروس کرونا را مورد بحث می‌گذارد.

اصرار چین: ویروس کرونا یک سلاح کشتارجمعی امریکایی است:  درحالی که شیوع و توسعه بیماری‌های ناشی از ویروس کرونا در چین تحت کنترل درآمده و کمتر درباره آن در چین صحبت می‌شود، افزایش تعداد مبتلایان و درگذشتگان در سایر کشورها به ویژه اروپا هرروز بیشتر دررسانه‌های جمعی بین‌المللی مورد بحث قرار می‌گیرد درهمین حال دولت چین در رده‌های مختلف موضوع حمله بیولوژیکی با سلاح کشتار جمعی ویروس کرونا توسط ارتش امریکا را پررنگ‌تر مطرح می‌کنند.

امریکا چین را متهم می‌کند:  درهمین حال مقامات بلند پایه امریکایی نیز چین را متهم کرده‌اند که اطلاعات مرتبط با ویروس کرونا و شیوع آن در ووهان، استان هوبی چین را به موقع منتشر نکرده و مدعی‌اند که این بیماری از اوایل ماه نوامبر 2019 در چین شیوع شده بود. ولی مقامات چینی شیوع آن را محرمانه نگه داشتند. امریکایی‌ها نگران اظهارنظر دکتر ژونگ نانشان Zhong Nanshan پزشک محقق مشهور چینی هستند که نقش مهمی در شناسایی ویروس سارس SARS درسال 2003 میلادی ایفا کرد. آقای دکتر

 Zhong Nanshan در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز 27 فوریه 2020 گفت: «منشأ ویروس کرونا در چین نیست.» با توجه به اظهارنظر این محقق سرشناس بین‌المللی مقامات مسوول و بلند پایه چینی منشأ شیوع ویروس کرونا و شروع شیوع آن در چین را مورد سئوال قرارداده‌اند. روز هشتم ماه مارس 2020 سفیر چین در آفریقای جنوبی دریک پیام توئیتی اعلام کرد: «اگرچه ویروس کرونا در چین شروع به فعالیت و شیوع کرد و همه‌گیر شده است، اما شروع وشیوع این ویروس در چین به این معنی نیست که منشأ ویروس کرونا در چین بوده باشد، چه رسد به اینکه این ویروس در چین ساخته شده باشد.»

متعاقبا “ مقامات بسیاری در چین همین موضوع را با پیام‌های توئیتی مختلف مطرح کردند و آقای

 Zhao Lijian سخنگوی وزارت امورخارجه چین دریک پیام توئیتی مقامات بهداشت و درمان در امریکا را متهم کرد دردامی که ارتش امریکا برای چین پهن کرده بود مقامات بهداشت و درمان امریکا گرفتار آمده‌اند و پرسید: «... نفرشماره صفر مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا کجا بیماری‌اش آشکار شد؟ کی معلوم شد که مبتلا به کرونا شده است؟ بیماری از او به چند نفر سرایت کرد؟ نام بیمارستان هایی که مبتلایان در آنها بستری شدند را اعلام کنید. مسبب شیوع ویروس کرونا ممکن است ارتش امریکا باشد که ویروس کرونا را درووهان شیوع کرد. شفاف باشید! اطلاعات مرتبط با شیوع ویروس کرونا در امریکا را به اطلاع مردم برسانید. امریکا توضیح درباره نحوه شیوع ویروس کرونا را به ما بدهکار است.»

امریکا دست داشتن در توطئه شیوع ویروس کرونا را رد می‌کند:  در یک اقدام قابل پیش‌بینی دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع امریکا Alyssa Farah درمقام پاسخ به توئیت سخنگوی وزارت امورخارجه چین دریک پیام توئیتی نوشت: «موضوع شیوع ویروس کرونا درحال حاضر یک بحران جهانی است وباید همه کشور‌ها برای مقابله با آن همکاری کنند. اما، به جای همکاری حزب کمونیست چین با انتشار مطالب غیرواقعی در مورد تئوری توطئه شیوع ویروس کرونا COVID-19 اعضاء ارتش امریکا را متهم می‌کنند.»

نتیجه‌گیری:  درآستانه روز 29 اسفندماه- سال روز ملی شدن صنعت نفت- یادآوری تاریخ ضروری است که برای به شکست کشاندن نهضت ملی شدن صنعت نفت تحریم‌های نفتی و اقتصادی وسیعی به مردم ایران درسال‌های 1330 هجری شمسی تحمیل شد. متعاقبا “ به دلیل مقاومت و پایداری مردم ایران امریکا و انگلیس درایران اقدام به کودتای نظامی و سرنگونی دولت منتخب مردم ایران کردند. درزمان حاضر نیز با تحریم‌های گسترده اقتصادی و نفتی سیاست مشابه‌ای را برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران دولت امریکا پیگیری می‌کند. چنانچه چینی‌ها و روس‌ها درست گفته باشند و شیوع ویروس کرونا یک سلاح کشتار جمعی علیه مردم ایران محسوب شود، باید اذعان داشت که طراحان این توطئه در دامی که پهن کرده بودند گرفتار آمده‌اند. زیرا، سقوط قیمت‌های نفت خام در بازار ناشی از پیش‌بینی بازار سرمایه ازرکود اقتصادی مرتبط با ویروس کرونا دراقتصاد غرب و به ویژه امریکا نمایانگر این واقعیت است تیری که دولت ترامپ به سوی مردم ایران شلیک کرد کمانه کرده و به شلیک‌کننده اصابت کرده است. یک کارشناس اروپایی آشنا با مسائل اقتصاد ایران می‌گوید اقتصاد ایران در هرحال به دلیل تحریم‌های یکجانبه امریکا و پیروی سایرکشورها از امریکا در سال 1399 با مشکل کاهش رشد اقتصادی قابل توجهی روبرو می‌شد. ولی شیوع ویروس کرونا و ترس ناشی از آن در بازار‌های سرمایه و نفت خام موجب شده که سایر کشورها با ایران در کشتی رکود اقتصاد همسفر شوند. برای رساندن این کشتی گرفتار درتوفان ویروس کرونا به ساحل نجات زمان آن فرارسیده است که دریک همکاری بین‌المللی تحریم‌های نفتی و اقتصادی یک جانبه امریکا علیه ایران لغو شوند.

 

 

ارسال نظر