نیمی از جامعه نگران وضعیت شغلی خود هستند

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۶۶

بر اساس نتایج یک پژوهش علمی درباره تاثیرات روانی و اجتماعی پدیده کرونا مشخص شد حدود نیمی از شرکت‌کنندگان نگران وضعیت شغلی‌شان هستند.

ایرنا با بیان این مطلب درگزارشی افزود: اخبار و اتفاقاتی که پیرامون ورود و شیوع ویروس کرونا در کشور رخ داده است، دو نگرانی عمده را برای عموم مردم ومسوولان کشور ایجاد کرده است. نگرانی از میزان آگاهی موثق و اصولی توده مردم در خصوص نحوه پیشگیری از بیماری و همچنین نگرانی از افزایش بیش از حد استرس و اضطراب عمومی در مواجه با پدیده کرونا، دغدغه‌های مهمی هستند که این روزها تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران کشور را به خود مشغول داشته است.

انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، به عنوان یک تشکل علمی که بررسی و ارایه طرح و برنامه برای وضعیت روحی و روانی جامعه یکی از وظایف ذاتی آن محسوب می‌شود، در راستای پاسخگویی به دغدغه‌های مطرح شده طی روزهای هفتم تا یازدهم اسفندماه و پس از آنکه بحران کرونا به یک‌باره در جامعه همه‌گیر شده بود، اقدام به انتشار پرسشنامه در میان گروه‌های مختلف مردم کرد تا ضمن رفتارسنجی جامعه نسبت به دو دغدغه ذکر شده، امکان اولویت سنجی برای اقدامات آتی فراهم شود. در این کار تحقیقاتی حدود چهار هزار نفر از سراسر کشور به صورت آنلاین به سوالات مطرح شده در پرسشنامه پاسخ دادند. بر اساس نتایج به دست آمده این کار علمی مشخص شد بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان از مهم‌ترین علائم بیماری آگاه بودند و حدود ۸۵ درصد آنها می‌دانستند که سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله گروه‌های در معرض خطر بیماری کرونا بشمار می‌روند.  اما از سوی دیگر حدود یک‌سوم شرکت‌کنندگان از اینکه غذای آلوده می‌تواند آنها را به بیماری مبتلا کند، آگاه نبودند و بیش از نیمی از آنها نمی‌دانستند که این بیماری می‌تواند از طریق حیوانات به آنها منتقل شود.  از نتایج این پرسشنامه آگاهی به نسبت کافی جامعه در خصوص رعایت بهداشتی فردی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بود و نزدیک به ۱۰۰ درصد شرکت‌کنندگان از اینکه لمس اجسام آلوده به ویروس و دست زدن به چشم‌ها، بینی یا دهان ممکن است موجب آلوده شدن آنها به ویروس کرونا شود، آگاه بودند و درصد قابل توجهی از آنها نیز سعی می‌کردند با شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها و عدم حضور در اماکن شلوغ از آلوده شدن به ویروس جلوگیری کنند.

طبق نتایج این پرسشنامه بیش از ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان اضطراب و نگرانی خود را نسبت به وضعیت کنونی کشور متوسط اعلام کرده‌اند.

 

ارسال نظر