برای حفظ برجام از هیچ تلاشی دریغ نکنید

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۷۰

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد از طرف‌های مرتبط با برجام خواست تا از هیچ تلاشی برای حفظ این توافق دریغ نکنند. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از طرف‌های مرتبط با برجام خواست تا از هیچ تلاشی برای حفظ این توافق دریغ نکنند. استفان دوجاریک در ادامه بی‌اشاره به خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای بین‌المللی در ۸ ماه می‌سال ۲۰۱۸ و تداوم انفعال اروپا در خصوص تعهدات خود رد قبال ایران تنها خواستار ادامه همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

موضع‌گیری سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد یک روز پس از آن اتخاذ شد که تروئیکای اروپایی طرف ایران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام از فعال کردن مکانیسم رفع اختلافات خبر دادند.

این در حالی است که در این مکانیسم به لحاظ حقوقی، ابتدا درخواست جلسات حل اختلاف خواهد شد و درصورت قانع نشدن احتمالی اروپایی‌ها، نهایتاً با ارجاع موضوع به شورای امنیت، تحریم‌های سازمان ملل بازخواهد گشت. دیپلمات‌های اروپایی مدعی شده‌اند هدف از این اقدام بازگرداندن تحریم‌ها نیست بلکه هدف، حفظ توافق از طریق گفت‌وگو با ایران برای بازگشت تهران به تعهدات برجامی است.

   روسیه: دلیلی برای آغاز سازوکار رفع اختلاف برجام وجود ندارد

این درحالی است که معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه مخالف گنجاندن برنامه موشکی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

به گزارش ایرنا روزنامه راسیسکایا گازتا ارگان دولت روسیه روز چهارشنبه در پایگاه اینترنتی خود به نقل از «سرگئی ریابکوف» نوشت: ایران اجازه کامل برای توسعه برنامه موشکی خود در راستای تامین امنیتش دارد؛ این حق انکارناپذیر جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: برجام پس از اظهارات روز گذشته گروه تروییکای اروپا در معرض خطر فروپاشی کامل قرار گرفته است. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه گفت: موضوع اعمال اجزای اضافی در برجام که هنوز پابرجاست نمی‌تواند مطرح شود.  ریابکوف گفت: مساله برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام هنوز حل نشده است.  وی افزود: طرف روسی بر این باور است که دلیلی برای آغاز به‌کار ساز و کار حل و فصل اختلافات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که سه کشور اروپایی با اقدام در این زمینه، می‌خواهند وضعیت را به رویارویی بکشانند.

   ظریف: آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد و نه ایران

همچنین وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد و نه ایران.» به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد در این توییت افزود: «پاسخ سه کشور اروپایی به حمله ایالات متحده به برجام، قطع تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران و در عین حال تحریم نفت ایران بوده است.»

ظریف تاکید کرد: «در اجلاس رایسینا ۲۰۲۰ گفتم غم‌انگیز است که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان اجازه داده است که تحت زورگویی، تعهدات خود را زیر پا بگذارد.» وی تصریح کرد: «آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد و نه ایران.»  بیانیه اخیر کشورهای اروپایی در خصوص توافق‌هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، اصطلاح «مکانیسم ماشه» را برسر زبان‌ها انداخته‌ و این در حالی‌ است که اروپایی‌ها نخستین گام را در راستای سازوکار حل اختلاف و برای جلوگیری از کاهش تعهدات برجامی ایران برداشته‌اند.

اعضای تروئیکای اروپایی به تازگی با انتشار بیانیه‌ای مشترک از راه‌اندازی مکانیسم حل اختلاف مندرج در برجام خبر داده‌اند. سران برلین، لندن و پاریس ادعا ‌کرده‌اند «پس از نقض مکرر برجام از سوی ایران» به این تصمیم رسیده‌اند ولی همچنان به توافق هسته‌ای متعهدند.

 

 

ارسال نظر