شهادت شهید سلیمانی و یارانش موجب اتحاد منطقه علیه امریکا شد

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۶۷

رییس‌جمهور اقدام امریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار دلاور اسلام سپهبد قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش در عراق را برخلاف همه موازین و مقررات بین‌المللی و یک جنایت جنگی و تروریسم بین‌المللی دانست و تاکید کرد: امریکایی‌ها از دستیابی به اهداف خود در این اقدام جنایتکارانه شکست خوردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در هفته گذشته تا به امروز شاهد تحولات بسیار مهمی در ایران، منطقه و جهان بودیم، گفت: امریکا با اقدام جنایتکارانه در بغداد یک فرمانده بزرگ و عظیم‌الشان ایران را که میهمان دولت و مردم عراق بود برخلاف همه مقررات بین‌المللی در یک جنایت و تروریسم بین‌المللی به شهادت رساند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بی‌تردید امریکا از این اقدام خود اهدافی را دنبال می‌کرده است، افزود: آنها به دنبال ایجاد تفرقه در داخل ایران، ایجاد ترس و تفرقه در سطح منطقه، فاصله انداختن میان دولت و ملت عراق با مردم ایران و تاثیرگذاری بر تحولات منطقه و اقداماتی که برای آزادسازی کامل منطقه از شر مداخله‌گران و تروریست‌ها انجام می‌شود بودند که خوش‌بختانه در تمامی این اهداف شکست خوردند. روحانی ادامه داد: البته ممکن است این اقدام به خاطر مسائل و پیچیدگی‌های شدید داخلی در امریکا و گرفتاری‌های کاخ سفید بود که می‌خواست این مشکلات از پیش روی او برداشته شود که آن هم با آگاهی مردم امریکا و افکار عمومی جهان نتیجه‌ای معکوس خواهد گرفت. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید در مقابل عظمت و روح ملت بزرگ ایران سر تعظیم فرود بیاوریم، گفت: حضور مردم در مراسم تشییع شهید سپهبد سلیمانی حضوری عادی نبود بلکه معجزه حضور ملت ایران در تاریخ کشور بود. دکتر روحانی با اشاره به برگزاری مراسم پرشکوه برای این سردار شجاع کشور، اظهار داشت: در تاریخ به یاد ندارم که اینچنین طولانی‌ترین تشییع جنازه را شاهد باشیم به گونه‌ای که از بغداد، کربلا، نجف تا خوزستان، مشهد، تهران، قم و کرمان و همچنین در خرمشهر، آبادان و بصره شاهد حضور گسترده مردم بودیم. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مردم در اقصی نقاط جهان از جمله در یمن، سوریه و کشمیر نیز به یاد این شهیدان در خیابان‌ها حضور یافتند گفت: اگر تمام این صف‌ها را در کنار هم قرار بدهیم می‌بینیم که طولانی‌ترین تشییع جنازه تاریخ برای این سردار بزرگ و یاران او انجام شد.

روحانی با طرح این سوال که چرا مردم در برابر این حادثه این همه هوشیاری و بیداری نشان دادند، خاطرنشان کرد: در واقع این حضور بی‌سابقه، احترام مردم به سجایای اخلاقی و آرمان‌های این شهید بلندمرتبه بود. رییس‌جمهور افزود: سردار سلیمانی تنها یک فرمانده نظامی نبود بلکه او یک سیاستمدار، استراتژیست و یک فرد توانمند در مذاکرات سیاسی با احزاب، گروه‌ها و حتی مقامات بلندپایه منطقه و خارج از منطقه بود. روحانی ادامه داد: شهید سپهبد سلیمانی فردی بسیار باهوش و خوش فکر بود و برنامه‌ریزی‌ها و پیش بینی‌های او معمولا دقیق بود. رییس‌جمهور با بیان اینکه امریکایی‌ها با اقدام جنایتکارانه خود اشتباه بزرگ تاریخی را مرتکب شدند، گفت: صدها فرمانده امریکایی در جایگاه‌های مختلف منطقه به گونه‌ای بودند که اگر سردار سلیمانی اراده می‌کرد آنها را از پای درمی‌آورد اما سردار سلیمانی از معتدل‌ترین فرماندهان نظامی منطقه و جهان بود ضمن اینکه شجاع‌ترین نیز بود. دکتر روحانی با بیان اینکه سردار سلیمانی بسیار حساب شده عمل می‌کرد و هیچگاه در مسیر افراط و تفریط قرار نمی‌گرفت، اظهار داشت: من در طول سال‌های آشنایی نزدیک به او شاهد بودم که سلیمانی همواره یک فرمانده باهوش، شجاع و پا در رکاب بود و از روزی که در میدان جنگ برای مبارزه بر مرکب جهاد سوار شد، ندیدم که لحظه‌ای از این مرکب پیاده شده باشد.  رییس‌جمهور ادامه داد: اینکه امروز همه ملت‌های منطقه در کشورهای مختلف از جمله هندوستان، کشمیر، پاکستان و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای دور دلسوخته این فاجعه بزرگ هستند نشان از عظمت این مرد بزرگ دارد. رییس‌جمهور با بیان اینکه تا امروز که بدن این شهید بزرگوار به خاک سپرده شد امریکا پاسخ‌های بسیار قاطعی را دریافت کرده است، گفت: اولین پاسخ امریکا حضور پرشور مردم عراق در بغداد، کربلا، نجف و بصره و دیگر شهرهای این کشور بود؛ امریکا می‌خواست با کشتن سردار سلیمانی میان ملت ایران و عراق فاصله ایجاد کند اما نفهمید که سردار بزرگ اسلام را با سرداری دیگر که متعلق به ملت عراق بود با هم کشت و خون و حتی اعضای بدن این دو عزیز با هم ممزوج شد. روحانی افزود: این نشان داد که ملت ایران و عراق در یک مسیر هستند و فرماندهان جهادی این دو ملت یک مسیر را طی می‌کنند. رییس‌جمهور اقدام پارلمان عراق در تصویب خروج نیروهای امریکایی از این کشور را پاسخ دیگری به این اقدام جنایتکارانه امریکا برشمرد و گفت: پارلمان عراق با رای شجاعانه خود مسیر را برای اخراج دایمی امریکا از عراق و ان‌شاءالله در آینده از منطقه فراهم کرد. رییس‌جمهور تاکید کرد: امریکا تصور می‌کرد که با کشتن سردار سلیمانی در عراق اختلاف ایجاد کرده و این کشور را چند شقه خواهد کرد اما برعکس عراق متحد شد و زیر یک پرچم و با یک فریاد به‌طور یکپارچه علیه امریکا قرار گرفت. روحانی افزود: اگر سردار سلیمانی عزیز ماه‌ها و سال‌ها تلاش می‌کرد تا این منطقه یکپارچه علیه امریکا شود نمی‌توانست آن طور که باید به این هدف برسد؛ هرچند که ما از قدرت او مطلعیم اما خون او و شهادت او امروز کاری کرد که سلیمانی می‌بایست سالیان دراز برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کرد. 

روحانی افزود: اگر امریکا از این به بعد بخواهد مرتکب جنایت دیگری شود باید بداند که پاسخ محکم‌تری را خواهد گرفت. امریکایی‌ها اگر آگاهی و هوشیاری داشته باشند در این مقطع اقدام دیگری انجام نمی‌دهند اما اگر این کار را انجام دادند هم مردم و هم نیروهای مسلح کشور آماده اقدام متقابل در برابر آنها هستند. رییس‌جمهور اظهار داشت: معتقدم امریکا باید پاسخ اصلی خود را از ملت‌های منطقه دریافت کند؛ آنها دست سردار سلیمانی عزیز ما را در این جنایت قطع کردند؛ انتقامش این است که پای امریکا را از این منطقه بریده و قطع کنیم. روحانی افزود: اگر پای امریکا از این منطقه قطع شود و دست تجاوزش برای همیشه بریده شود در حقیقت انتقام و پاسخ نهایی ملت‌های منطقه به امریکا خواهد بود. رییس‌جمهور با بیان اینکه امریکایی‌ها نباید خطا کرده و اگر در دیگر کشورها اقداماتی علیه آنها انجام شد بگویند که توسط نیروهای نیابتی ایران به انجام رسیده است، گفت: ما نیروی نیابتی نداریم چرا که امروز ملت‌ها آزادند و هیچ نیرویی در هیچ کشوری تحت فرمان ما نیست به گونه‌ای که حشدالشعبی جزو نیروی مسلح رسمی عراق و تحت فرمان فرماندهی عراق قرار دارد. روحانی افزود: حزب‌الله لبنان بخشی از دولت، پارلمان و حاکمیت در لبنان است و خودشان برنامه داشته و اهداف خود را دنبال می‌کنند؛ همچنین مردم یمن تابع فرمان ما نیستند و برای کشور خود مبارزه می‌کنند و ممکن است باز هم حوادثی همچون حادثه آرامکو را بیافرینند و این هیچ ارتباطی به مردم، حکومت و نیروهای مسلح ایران ندارد. رییس‌جمهور ادامه داد: امریکایی‌ها نباید خطا کرده و اگر در آینده با مشکلی در سطح دنیا مواجه شدند آن را گردن ایران بیندازند. روحانی اظهار داشت: سلیمانی یک قهرمان ضد تروریست و افراطی‌گری در منطقه بود و مردم ایران، منطقه و جهان به خوبی او را شناخته و نسبت به او قدردانی کردند. رییس‌جمهور خطاب به مسوولان، نیروهای مسلح و همه کارگزاران نظام گفت: ما باید امروز قدردان این ملت بزرگ باشیم و این با تلاش و خدمت بیشتر حاصل می‌شود.

دکتر روحانی ادامه داد: کارآفرینان کشور در سایه خون شهید سلیمانی باید تلاش و خدمت بیشتری داشته باشند؛ همچنین هر کسی در فن و جایگاه خود باید با تلاش مضاعف خود پاسخ لبیک به شهید سلیمانی عزیز بدهد. رییس‌جمهور همچنین سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن عده‌ای از هموطنان‌مان در این حادثه و دیگر مسافران این پرواز را تاسف‌بار دانست و این حادثه را تسلیت گفت و افزود: وزارت راه و شهرسازی و مسوولان مربوطه دلایل این حادثه را بررسی کرده و به اطلاع مردم برسانند.

 

 

 

 

ارسال نظر